Permalänk
Medlem

E8400 C0 99% fel temperatur.

Idag köpte jag en Cooler Master Hyper TX3 kylare med hopp på lite bättre temperaturer än med "nästan BOX" AKASA. Jag monterade den ordentlig osv. Fick temperaturen ner med ungefär 8 grader men... Real Temp i IDLE visar att temperaturen ligger på 50C och med ORTHOS 100% belastning toppar den 73C. Jag ville testa om det är verkligen så så jag tog i handen hela kylare för att kolla hur varm den är. Den var inte varmare än NB som just då låg på 46C. Hur kan jag kolla riktig temperatur? BTW När jag startar datorn och kollar temp i BIOS så står det 36C, är det möjligt att i Windows "hoppar" den från 36C till 50C?

Jag läste lite om calibration i Real Temp men fattar inte riktig vad ska man göra.
Processorn är C0 och det jag vet är att sensorn i c0 är ganska ofta pajad. Borde jag gå till Intels Support Center i Stockholm för att bytta den mot E0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cub31993:

Idag köpte jag en Cooler Master Hyper TX3 kylare med hopp på lite bättre temperaturer än med "nästan BOX" AKASA. Jag monterade den ordentlig osv. Fick temperaturen ner med ungefär 8 grader men... Real Temp i IDLE visar att temperaturen ligger på 50C och med ORTHOS 100% belastning toppar den 73C. Jag ville testa om det är verkligen så så jag tog i handen hela kylare för att kolla hur varm den är. Den var inte varmare än NB som just då låg på 46C. Hur kan jag kolla riktig temperatur? BTW När jag startar datorn och kollar temp i BIOS så står det 36C, är det möjligt att i Windows "hoppar" den från 36C till 50C?

Jag läste lite om calibration i Real Temp men fattar inte riktig vad ska man göra.
Processorn är C0 och det jag vet är att sensorn i c0 är ganska ofta pajad. Borde jag gå till Intels Support Center i Stockholm för att bytta den mot E0?

Tycker du har väldigt rimliga temperaturer så går du o försöker byta en helt fungerande processor så kommer de garanterat bara skratta åt dig efter du gått ut ur butiken.

Montera om kylaren ifall den inte blir varm, blir inte kylaren varm är det för att det är dålig kontakt mellan CPU och Kylaren

Permalänk
Medlem

Kan inte va för att jag testade med en 50-öring mellan cpu och kylare, det hjälpte inte. Fortfarande 50 i IDLE med 1.1v som är jävligt högt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cub31993:

Kan inte va för att jag testade med en 50-öring mellan cpu och kylare, det hjälpte inte. Fortfarande 50 i IDLE med 1.1v som är jävligt högt tycker jag.

Jävlas du bara eller har du faktiskt trott att en 50-öring mellan CPU och kylare skulle göra det bättre? Tvivlar dock på att du provat det.

Permalänk

kan någon förklara för mig varför man vill ha en 50öring mellan fläkt och cpu?

den täcker väl inte ens 1/3 av ytan?

Visa signatur

Intel E8200 | 8800GTS 512 | 2Gb corsair 6400 | 500Gb + 1500Gb extern | 22" Samsung T220 | Talandor @ Azjol-Nerub

Permalänk
Avstängd

För att man ska någorlunda bra resultat måste man slipa ner 50öringen så att den får en flat yta.

Man använder sig av denna teknik för att få bättre kontakt mellan cpu eller chipset etc och kylaren.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Jag har en E8400 C0 med trasiga tempsensorer. Den säger att processorn är 56°C i både BIOS och realtemp m.m och i 100% load går den upp i ca 70°C med en Zalman CNPS 9500 som jag satt en enkrona under metallbiten som trycker kylarn mot cpun för att den ska sitta bättra (fast kylarn går ändå att vrida på väldigt lätt).
Jag bryr mig inte om tempen på CPU längre, sålänge temperaturen inte ökar med 40°C mellan IDLE och Load.

Visa signatur

Primärdator: C2Q Q9550 | 6GB OCZ Reaper | 1xGTX480 | Asus P5NT WS | 1x 750GB Spinpoint F1 + 1x 250GB Samsung | Chieftech Turbo 750W | Mionix Naos 7000 + Logitech G11 |
TV-dator: C2Q Q8400 | 4GB Crucial DDR2 | 1x HD4850 | Asus P5N73-AM |1x400GB + 1x500GB + 2x 1TB Spinpoint F1 | 500W budget-agg | Xbox 360-kontroll |

Permalänk
Avstängd

det skulle ju kunna vara så att han manuellt får ställa in TJmax, det fick jag göra med min gammla E8400 CPU

MVH

Permalänk
Medlem

Kanske inte skulle stirra sig blind på ett tempprogram........realtemp visar ca 6-8C högre än vad både coretemp och hwmonitor gör på min C2D E6420........på min phenom II är det närmare 10C högre än coretemp och hwmonitor........så testa dessa kanske du ser en annan temp.......sen vilken som visar rätt kan inte jag säga men eftersom coretemp och hwmonitor visar samma så kör jag dom.........

Jag gjorde ingen kalibrering av realtemp men jag orkar inte lägga ner energi på det när det finns andra prog som funkar ;)........btw bios och hwmonitor ligger på ungefär samma kan skilja 1-2 grader fast det tar ju ett tag innan programmet har startat efter jag kollat i bios

Visa signatur
Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av SueCia:

Jävlas du bara eller har du faktiskt trott att en 50-öring mellan CPU och kylare skulle göra det bättre? Tvivlar dock på att du provat det.

Jag antar att han gjort som jag gjorde med min TRUE för länge sedan, alltså lagt en 50öring(jag hade en femma) mellan CPU kylaren och fästet så att det blir högre tryck på kylaren mot CPUn.

Alltså såhär:

Imageshack - p291208185701.jpg

On topic:
Skit i dina idle temps, de är helt orelevanta och tillverkarna bryr sig inte direkt om att få en korrekt visning på tempraturen förens du kommer upp mot TJmax.