Permalänk
Medlem

Bärbar dator, alternativ?

Nu är det dags för mig att inhandla min första laptop då jag flyttar för att studera och inte kommer orka släpa med mig min stationära. Vad jag är ute efter är en allround-dator som klarar av att driva de nyare spelen på hyfsade grafikinställningar utan att offra allt för mycket batteritid och portabilitet. Jag har läst runt lite och kommit fram till ett par punkter som jag kräver att den skall uppfylla.

Krav:

* Skärmstorlek: 14 till 15,6", något större kommer jag inte orka släpa runt på skolan.
* Minne: 4 gb.
* Processor: i5 (450-520)
* Grafikkort: hd5650 switchable, eller ett som motsvarar förstnämndas prestanda.
* Batteritid: 3h+, detta tummar jag inte en millimeter på då 3 timmar ligger på absoluta smärtgränsen och helst vill jag ha längre.
* Ljudnivå/Värmeutveckling: Jag vill kunna sitta i en tyst lektionssal och arbeta utan att behöva skämmas för den. Jag har såklart överseende om den varvar upp emellanåt då man spelar men den får inte brinna upp.
*Stabil konstruktion: Det här är en extremt viktig punkt och i princip vad jag grundar mitt beslut på. Skärmar som flexar och plastiga ytor är stora no no's för mig. Jag tycker att macbookens aluminiumhölje är ett perfekt exempel på vad jag är ute efter, synd bara att jag inte är ett särskilt stort fan av Macbook Pro i övrigt.

Min budget ligger runt 10-15k, kan tänkas att jag går närmare 16 om jag hittar den perfekta datorn som uppfyller alla mina krav till fullo men mycket mer än så har jag svårt att rättfärdigt spendera på en laptop.

Jag har sneglat väldigt mycket på nya Envy 14 som i dagsläget ser ut att vara den starkaste utmanaren, synd bara att den just släppts i USA och ännu på ett tag inte kommer till Sverige. Ska avvakta några recensioner innan jag bestämmer mig för om den är värd att väntas på.

En annan jag sneglat på en del är TimelineX men där oroas jag något av Acers rykte samt oroväckande synpunkter på dess skärm samt byggkvalité.

Har ni några synpunkter, har jag missat något uppenbart alternativ?

Permalänk
Medlem

Kolla in Msi dom har rätt skysta laptops
Även asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrefreak:

Kolla in Msi dom har rätt skysta laptops
Även asus

Nu hjälpte ju inte det där mig särskilt mycket då jag redan vet att både MSI och Asus tillverkar laptops. Vilka av deras modeller tycker du uppfyller mina krav?

Antar det är gx 640/740 som du syftar på när du säger MSI. Dom faller bort då de känns som renodlade spelmaskiner där GPU;n slukar på tok för mycket batteri och ger en drifttid långt under mina krav. Sen är de ju fruktansvärt fula, vilket inte heller talar i deras fördel.

Tack ändå för svaret

Permalänk

Tja

tja jag har leta länge nu efter en dator som jag kan spela på och har hittat ett par men vilken ska man ta.
har tittat på msi men efter att jag hörde att de var dålig kvalite och värme problem med dom så strök jag dom. (vet ej om det är alla modeller men) har titta på asus G51 datorerna som ligger på omkring 15k och har sett att det finns ett bra antal av olika versioner så vilken ska man ta av dessa.

Asus G51JX-SZ163V

WEBHALLEN.com - Asus G51J-IX139V - Core i7 720QM / 4GB DDR3 / 320GB / 15.6" TFT 3D / GF GTX 260M + Avatar The Game

Komplett.se - ASUS G51JX 15.6" HD

dom 2 sista är tydligen med 3-D men är det något att satsa på eller om man ska ta en med full 1080p

vilken ska man ta för bästa spel upplevelse ?

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Skrivet av johanssonGBG:

tja jag har leta länge nu efter en dator som jag kan spela på och har hittat ett par men vilken ska man ta.
har tittat på msi men efter att jag hörde att de var dålig kvalite och värme problem med dom så strök jag dom. (vet ej om det är alla modeller men) har titta på asus G51 datorerna som ligger på omkring 15k och har sett att det finns ett bra antal av olika versioner så vilken ska man ta av dessa.

Asus G51JX-SZ163V

WEBHALLEN.com - Asus G51J-IX139V - Core i7 720QM / 4GB DDR3 / 320GB / 15.6" TFT 3D / GF GTX 260M + Avatar The Game

Komplett.se - ASUS G51JX 15.6" HD

dom 2 sista är tydligen med 3-D men är det något att satsa på eller om man ska ta en med full 1080p

vilken ska man ta för bästa spel upplevelse ?

Asus går ju bort direkt:
Plast
Batteritid under 2 h och fula:P

Kolla på denna :
Egenskaper för Sony Vaio VPC-F12M1E
eller om du vill gå upp ett snäpp till i7prolle
Egenskaper för Sony Vaio VPC-F11S1E

De är 16.4 tum men väger ungefär lika mkt som vanliga 15.6 datorer, alltså 3,1 kilo. Men i utbyte får du fullHD skärm vilket alltid är fint och ha:)

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk

Eller denna:
Egenskaper för Asus G51JX-SX264V
Dock är batteritiden okänd...

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Skrivet av Ninjagrisen:

Asus går ju bort direkt:
Plast
Batteritid under 2 h och fula:P

Kolla på denna :
Egenskaper för Sony Vaio VPC-F12M1E
eller om du vill gå upp ett snäpp till i7prolle
Egenskaper för Sony Vaio VPC-F11S1E

De är 16.4 tum men väger ungefär lika mkt som vanliga 15.6 datorer, alltså 3,1 kilo. Men i utbyte får du fullHD skärm vilket alltid är fint och ha:)

jag ska spela på den och sony vaio är mest kontors dator och sånt + att jag vill inte ha större en 15.6 tum

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk

Mina tips var dock till trådskaparen och inte till dig:P

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanssonGBG:

tja jag har leta länge nu efter en dator som jag kan spela på och har hittat ett par men vilken ska man ta.
har tittat på msi men efter att jag hörde att de var dålig kvalite och värme problem med dom så strök jag dom. (vet ej om det är alla modeller men) har titta på asus G51 datorerna som ligger på omkring 15k och har sett att det finns ett bra antal av olika versioner så vilken ska man ta av dessa.

Asus G51JX-SZ163V

WEBHALLEN.com - Asus G51J-IX139V - Core i7 720QM / 4GB DDR3 / 320GB / 15.6" TFT 3D / GF GTX 260M + Avatar The Game

Komplett.se - ASUS G51JX 15.6" HD

dom 2 sista är tydligen med 3-D men är det något att satsa på eller om man ska ta en med full 1080p

vilken ska man ta för bästa spel upplevelse ?

Nej herregud, tänk inte på Asus. Plastiga, väldigt dålig batteritid, knakar bara du tittar på dem.:P

Spana in: MacBook Pro - Apple Store (Sverige) och där tycker jag du kan välja:

a) 13 tum: 2.4GHz
b) 15 tum: 2.4GHz
c)15 tum: 2.53GHz

och då har du en bra, stabil dator som slår det mesta i arbetsväg.:) Lycka till!:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Nej herregud, tänk inte på Asus. Plastiga, väldigt dålig batteritid, knakar bara du tittar på dem.:P

Spana in: MacBook Pro - Apple Store (Sverige) och där tycker jag du kan välja:

a) 13 tum: 2.4GHz
b) 15 tum: 2.4GHz
c)15 tum: 2.53GHz

och då har du en bra, stabil dator som slår det mesta i arbetsväg.:) Lycka till!:D

mac är du helt knäpp! det är nog det mesta overpris laptop märke som finns + att det är inget man ska spela på.och det är asus som är de ledande inom gaming laptops och jag kan hålla med dig om att det är mycket plast men det är kvalitet datorer som asus gör. för samma saker som finns i asusen får jag betala omkring 25k för en mac med samma saker.

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanssonGBG:

mac är du helt knäpp! det är nog det mesta overpris laptop märke som finns + att det är inget man ska spela på.och det är asus som är de ledande inom gaming laptops och jag kan hålla med dig om att det är mycket plast men det är kvalitet datorer som asus gör. för samma saker som finns i asusen får jag betala omkring 25k för en mac med samma saker.

Knäpp vet jag inte.;):D Men jag värderar kvalité före pengar!^^ Steem har ju lanserats för Mac så argumenet att Mac "inte är en speldator" faller ju bort.:)

edit: det är mycket "bling blig" på win-datorer: du får tänka på att det är något för den stora massan som - likt dig vad det verkar - värderar att köpa en dator för en billigare peng som går sönder rätt snart. Men vi vet inte om TS värderar kvalité före kvantite så då tycker jag man ska vara öppen med alla förslag inte bara win-datorer.:) Det blir mer rättvist och öppet så.:):)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Mac bygger helt klart kvalitativa solida datorer men även de faller bort då jag tycker att GPU:n 330M är för svagt, och jag tycker verkligen inte om deras OS.

Sen att de är satta till ett överpris gör inte saken bättre.

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Knäpp vet jag inte.;):D Men jag värderar kvalité före pengar!^^ Steem har ju lanserats för Mac så argumenet att Mac "inte är en speldator" faller ju bort.:)

edit: det är mycket "bling blig" på win-datorer: du får tänka på att det är något för den stora massan som - likt dig vad det verkar - värderar att köpa en dator för en billigare peng som går sönder rätt snart. Men vi vet inte om TS värderar kvalité före kvantite så då tycker jag man ska vara öppen med alla förslag inte bara win-datorer.:) Det blir mer rättvist och öppet så.:):)

jaja men jag ska köpa asusen eftersom att jag vet att det är bra saker i och asuen har väldigt mycket mer en vad en mac har + att mac har sina jävla värmeproblem som du inte har kunnat lösa en!.

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanssonGBG:

jaja men jag ska köpa asusen eftersom att jag vet att det är bra saker i och asuen har väldigt mycket mer en vad en mac har + att mac har sina jävla värmeproblem som du inte har kunnat lösa en!.

Finns inga värmeproblem på Mac, sitter själv vid en och har inte detta värmefenomen.:) Skulle du köpa Asusen, var det inte TS som skulle få tips?^^ Iaf lycka till med köpet.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad kul att se för det blev just en 4820TG tillsammans med en Intel X25-M G2 160GB. Vad som avgjorde i Envyns nackdel var svaret jag fick från svenska HP:

"Den Envy 14 som vi kommer ta in kommer under v. 32.

Komponenterna i den är:

Genuine Windows 7 Home Premium 64-bit
CPU Core2 Quad i7-720QM
RAM 4G 1333DDR3 2DM 14-10
HDD 320G 7200RPM FX 14-10
LCD 14.5 HD AG LED 14-10
ID RP/ALU TS/WBC/MC/FP tm2-20 (Webcam)
DVD RW FX SLOT 14-10"

i7? Nej tack!

Permalänk
Medlem

Kan denna vara något?
SONY VAIO F12S CI7 1.73 6GB/500 BLU-RAY 16.4" W7HP BLACK - Din privata hemmabio med Full HD - Produktinformation

EDIT: Såg att batteritiden är viktig, kan bli tveksamt med max 3h :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anteeee:

Vad kul att se för det blev just en 4820TG tillsammans med en Intel X25-M G2 160GB. Vad som avgjorde i Envyns nackdel var svaret jag fick från svenska HP:

"Den Envy 14 som vi kommer ta in kommer under v. 32.

Komponenterna i den är:

Genuine Windows 7 Home Premium 64-bit
CPU Core2 Quad i7-720QM
RAM 4G 1333DDR3 2DM 14-10
HDD 320G 7200RPM FX 14-10
LCD 14.5 HD AG LED 14-10
ID RP/ALU TS/WBC/MC/FP tm2-20 (Webcam)
DVD RW FX SLOT 14-10"

i7? Nej tack!

Märkt av några värmeproblem med 4820TG? Svårt att hitta recensioner på den och 5820TG men de jag hittat så är det inte den bästa kylningen medan 3820TG har klockren då den slipper dvd-brännaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Märkt av några värmeproblem med 4820TG? Svårt att hitta recensioner på den och 5820TG men de jag hittat så är det inte den bästa kylningen medan 3820TG har klockren då den slipper dvd-brännaren.

Tyvärr äger Postverket fortfarande datorn så jag har inte kunnat testa den men jag kan höra av mig med en recension så fort jag finner tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anteeee:

Tyvärr äger Postverket fortfarande datorn så jag har inte kunnat testa den men jag kan höra av mig med en recension så fort jag finner tid.

Jag sitter själv och funderar (starkt) på en 4820TG så jag ser mycket fram emot en recension från dig!

Permalänk
Skrivet av DasJason:

Jag sitter själv och funderar (starkt) på en 4820TG så jag ser mycket fram emot en recension från dig!

Nackdelen med 4820tg jämfört med 3820tg är att 4820 har sämre kylning, 3820 har 2 fläktar men 4820 har en dvd som tar plats och har därför bara 1 fläkt.