Permalänk

hjälp med överklockning på i5 750

Tjenare, jag vill överklocka men jag har ingen koll alls så jag behöver eran hjälp...

jag vill helst få upp processorn på 3.5 ghz räcker det med kylarn som man fick med när man köpte processorn?

Permalänk
Visa signatur

What was your favourite single player Quake level? One of the forty identical greenish-brown castles or one of the forty identical brownish-green castles? - Ben Croshaw

Permalänk

ja jag har sätt den redan

vad ska jag ha för processor kylare? vad är en bra temperatur på cpu:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av intellarn:

ja jag har sätt den redan

vad ska jag ha för processor kylare? vad är en bra temperatur på cpu:n?

Vilken kylare du ska ha beror helt på hur högt du vill kunna klocka. 3,5 GHz skulle nog kunna gå med standardkylaren, men processorn kommer gå varm. Hyper 212+ är en rätt schyst budgetmodell, men den klarar du 3,5.

Men du kan, som sagt, kanske klara det med standardkylaren. Dom flesta brukar kunna få upp sina i5or i 3.2 GHz med standard vcore (1.225V tror jag) - d.v.s. utan någon vidare värmeökning.

Vad som är bra temperatur på CPUn är svårt att säga, högre temperatur innebär mer slitage. Men du bör hålla dig under 95-100 °C, som är maxtemp. 80 °C och neråt borde funka rätt bra.

Permalänk
Medlem

Överklockning

Hej!

Jag har en amd athlon x2 250, 3,0 GHz som jag har dragit upp i 3,5 GHz utean problem med min standard kylare, skulle kunna gå mer men vill inte utmana ödet för mycket

Men som sagt är det stor skillnad på AMD o Intel, men jag har läst på komentare på fläktar o dyligt att en temp på under 40, 50 är bra, min ligger på 36 (idle) - 44,5 (load) temp, de e bara o prova sig fram, Ncix på youtube har bra videos, men ta bara lite i taget sen får du köra stbilitets test :P...