NAS-konfiguration som behöver lite tips

Permalänk
Medlem

NAS-konfiguration som behöver lite tips

Halloj alla! Tänkte bygga en NAS då jag idag springer runt med 4 portabla hårddiskar på varierande storlek och känner ett behov av en centraliserad lagringsenhet. Den kanske kommer dubbla som webbserver också men mer i demo-syfte än som seriös server. Mitt största krav på den är att utrymmet behöver vara minst 8TB.

Konfiguration:
Moderkort: Zotac D510 NM10-B-E Mini-DTX, 1st
Minne: A-Data 2048MB 800Mhz, 2st
Hårddiskar: 2TB Samsung EcoGreen F3, 6st
Chassi: Här behöver jag också hjälp, de två som finns på Inet är Fractal Design Array NAS, 1st
OS: FreeNAS

Pris: 10332kr + Frakt på komplett (Chassit blir därifrån, resten Inet)

Övrigt:
-Mjukvaruspegling till RAID5 för 10TB utrymme.
-Kanske blir ett kontrollerkort om CPU inte pallar, detta är min enda oro.
-Kanske blir ett annat OS för att streama saker bättre till PS3.

Vad som fick mig att välja vad jag gjorde:
Moderkortet valde jag främst pga. antalet SATA-platser, även om WiFi är en trevlig touch på det hela.
Hårddiskarna är valda pga. att det andra alternativet kostade dubbelt så mycket och kan jag lika gärna köpa nya istället för ökad livslängd.
Chassit är valt för att jag är lat, det har 6st platser för hårddiskar, färdigt nätagg, färdig kylning och låter bara 9db.

Tack alla!

Permalänk
Medlem

Skulle väll spontat säga att raid 5 (via mjukvara) känns som ett alternativ, då klarar du 8 Gb på fyra diskar och får både bra prestanda och redundans.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Skulle väll spontat säga att raid 5 (via mjukvara) känns som ett alternativ, då klarar du 8 Gb på fyra diskar och får både bra prestanda och redundans.

Det var inte en dum idé, jag kan dessutom få 12TB då också!

Bra tänkt dock har den bara plats för två hårddiskar vilket inte ger mig tillräckligt med utrymme!

Permalänk
Medlem

Nexus Value 430w är nästan lika tyst som ett passivt nätagg, kolla på silentpcreview. Finns minimala nätagg som kallas pico-psu också. Annars såg det väl bra ut, orkar inte cpun fullt ut kan du uppgradera med kontrollerkort också.

Är själv ute efter nåt liknande, men vill ha en s1156 eller s775 så man får på en riktig cpu då jag ska använda den till mer än nas. Ge mig ett sådant moderkort med 2 pci-e platser!

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Awesome, jag ska kolla upp nätagget då, tack så mycket. Jag såg faktiskt ett kort med två PCI-E platser, när jag kommer ihåg var får du ett PM!

*EDIT*
Jag såg fel, var två PCI, inte express. Dessutom, hur stor är chansen att CPU inte pallar? Går det skulle jag vilja streama från den via nätverket.

Permalänk
Skrivet av Atrixiex:

Halloj alla! Tänkte bygga en NAS då jag idag springer runt med 4 portabla hårddiskar på varierande storlek och känner ett behov av en centraliserad lagringsenhet. Den kanske kommer dubbla som webbserver också men mer i demo-syfte än som seriös server. Mitt största krav på den är att utrymmet behöver vara minst 8TB.

Konfiguration:
Moderkort: Zotac D510 NM10-B-E Mini-DTX, 1st
Minne: A-Data 2048MB 800Mhz, 2st
Hårddiskar: 2TB Samsung EcoGreen F3, 6st
Chassi: Här behöver jag också hjälp, de två som finns på Inet är Fractal Design Array NAS, 1st
OS: FreeNAS

Pris: 10332kr + Frakt på komplett (Chassit blir därifrån, resten Inet)

Övrigt:
-Mjukvaruspegling till RAID5 för 10TB utrymme.
-Kanske blir ett kontrollerkort om CPU inte pallar, detta är min enda oro.
-Kanske blir ett annat OS för att streama saker bättre till PS3.

Vad som fick mig att välja vad jag gjorde:
Moderkortet valde jag främst pga. antalet SATA-platser, även om WiFi är en trevlig touch på det hela.
Hårddiskarna är valda pga. att det andra alternativet kostade dubbelt så mycket och kan jag lika gärna köpa nya istället för ökad livslängd.
Chassit är valt för att jag är lat, det har 6st platser för hårddiskar, färdigt nätagg, färdig kylning och låter bara 9db.

Tack alla!

Du tänker seriöst köra datalagring utan ECC?

Permalänk
Medlem

Jag har inte den blekaste vad ECC är för något, därav denna tråd för att hjälpsamma människor som du skulle peka ut de fel jag hade gjort. Vad är ECC?

Permalänk

Zotac-moderkortet har tyvärr inte stöd för 6st enskilda diskar. Om du hade tänkt köra mjukvaru-RAID menar jag:
NM10-DTX SATA RAID Configuration Issues - Z-SPOT - It's Time to Play - ZOTAC

De första 2 SATA-portarna funkar som vanligt men de sista 4 är kopplade till en raid-kontroller som bara kan köra olika former av RAID 1 och 0, beroende på hur många diskar du kopplar in. Dessutom läste jag något om att dessa 4 portar även var kopplade till samma SATA-kanal - med prestandaförlust som följd. Googla för mer info.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Skrivet av Atrixiex:

Jag har inte den blekaste vad ECC är för något, därav denna tråd för att hjälpsamma människor som du skulle peka ut de fel jag hade gjort. Vad är ECC?

ECC är väldigt förenklat en minnestyp som tar reda på var minnesfel uppstår och korrigerar dessa.
Detta är bra för att se till att man inte får korrupt data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atrixiex:

Halloj alla! Tänkte bygga en NAS då jag idag springer runt med 4 portabla hårddiskar på varierande storlek och känner ett behov av en centraliserad lagringsenhet. Den kanske kommer dubbla som webbserver också men mer i demo-syfte än som seriös server. Mitt största krav på den är att utrymmet behöver vara minst 8TB.

Konfiguration:
Moderkort: Zotac D510 NM10-B-E Mini-DTX, 1st
Minne: A-Data 2048MB 800Mhz, 2st
Hårddiskar: 2TB Samsung EcoGreen F3, 6st
Chassi: Här behöver jag också hjälp, de två som finns på Inet är Fractal Design Array NAS, 1st
OS: FreeNAS

Pris: 10332kr + Frakt på komplett (Chassit blir därifrån, resten Inet)

Övrigt:
-Mjukvaruspegling till RAID5 för 10TB utrymme.
-Kanske blir ett kontrollerkort om CPU inte pallar, detta är min enda oro.
-Kanske blir ett annat OS för att streama saker bättre till PS3.

Vad som fick mig att välja vad jag gjorde:
Moderkortet valde jag främst pga. antalet SATA-platser, även om WiFi är en trevlig touch på det hela.
Hårddiskarna är valda pga. att det andra alternativet kostade dubbelt så mycket och kan jag lika gärna köpa nya istället för ökad livslängd.
Chassit är valt för att jag är lat, det har 6st platser för hårddiskar, färdigt nätagg, färdig kylning och låter bara 9db.

Tack alla!

Jag sitter o funderar på ett liknande bygge. Funkade zotac kortet med freenas?

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atrixiex:

Text och länkar

Jag har funderat på exakt samma bygge förutom andra hårddiskar (WD Green)

Jag tänkte köra ZFS-RAID 5 med 5 diskar. Går detta? (Med det moderkortet) (Mjukvaru)

Permalänk

Hade hellre kört med en i3 än en atom, mycket mera prestanda per watt.
Se nedan:
Benchmark Results: Power Consumption : Efficiency Analysis: Core i3 Trumps Atom On The Desktop

Permalänk

Om du läser på så kommer du se att Zotac D510 NM10-B-E Mini-DTX, inte är ett bra kort. 4st av platserna är begränsade och är mycket strul i windows för att få dem som jbod. Den klarar även inte hw raid5, samt att zfs tankarna försvinner då chipset har dåligt open solaris stöd, mm

Jag hade personligen satsat på en amd sempron 140 bygge, med samsung f4 diskar, freebsd med zfs. Men det är bara mina tankar. Alternativt en core i3....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Som många redan påpekat så går zotac'en bort.

Tror att det kan bli svårt att få till en ok konfiguration med en atom då de flesta korten har sina begränsningar. Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX - Inet.se kan man ju köra med en i3 och sedan ett kontrollerkort. Men då åker prislappen upp lite.

Fast det finns väl inget som säger att man inte kan köra valfri atom med kontrollerkort istället i och för sig. Men jag tror att ett separat kontrollerkort till diskarna nästan är ett måste.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Själv spånat på en "NAS" och kommer nog att köra på följande.

Priser från Inet.se
Asus M4A88TD-M EVO/USB3 - 935:-
AMD Athlon2 X2 250 3,0GHz - 518:-
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 - 785:-
ST Lab S-ATA II, 4-kanaler, PCIe - 592:-
2TB Western Digital Caviar Green, SATA II x9 - 7983:-

Total: 10872:-

Detta ska tryckas in i ett chassi från x-case.co.uk på 2U och har 9HDD platser och detta har jag sedan tidigare.
X-Case 206 2u rackmount server case online at X-Case

Väldigt soft med USB3 på denna då det senare kan utökas med externa USB3 diskar. Ska inhandlas så snart webutrymmet jag har blir fullt med alla bilder man tar med kameran.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adisbladis:

ECC är väldigt förenklat en minnestyp som tar reda på var minnesfel uppstår och korrigerar dessa.
Detta är bra för att se till att man inte får korrupt data.

Det klarar bara att "fixa" enskilda Bit fel. Så det är ingen magisk teknik som "fixar" allt i ramet ECC bör man väl köra vid större användning, helst. Minne kostar inte så mycket mer. Dock blir man lite begränsad till moderkorten. Ett riktigt raidkort skulle jag nog vilja haft med så många diskar för lagring.

Visa signatur

.

Permalänk

HP lanserade ganska nyligen en svinbillig maskin som passar perfekt att använda till NAS som ska prestera lite högre.
Köpte själv en och använder som desktop-burk.

HP PROLIANT N36L 1P AMD ATHLON II NEO 1.3-2MB 1G/160GB - Liten server för mindre företag till ett otroligt pris! - Produktinformation

Den har allt man vill ha och lite därtill, och 4st hot-plug kassetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adisbladis:

HP lanserade ganska nyligen en svinbillig maskin som passar perfekt att använda till NAS som ska prestera lite högre.
Köpte själv en och använder som desktop-burk.

HP PROLIANT N36L 1P AMD ATHLON II NEO 1.3-2MB 1G/160GB - Liten server för mindre företag till ett otroligt pris! - Produktinformation

Den har allt man vill ha och lite därtill, och 4st hot-plug kassetter.

Såg ju ganska okej ut förutom att man inte får plats med 6 diskar som trådskaparen är ute efter (?)
Men en sådan och ett kontrollerkort som har SFF-8080 till ett extra chassi med diskar går ju också. Fast frågan är om det inte är billigare att köpa allt löst om man inte är ute efter hot-plug.

Permalänk
Skrivet av Xerbee:

Såg ju ganska okej ut förutom att man inte får plats med 6 diskar som trådskaparen är ute efter (?)
Men en sådan och ett kontrollerkort som har SFF-8080 till ett extra chassi med diskar går ju också. Fast frågan är om det inte är billigare att köpa allt löst om man inte är ute efter hot-plug.

Ahh, missade det där med att det var 6st diskar...

Det går ju att lösa genom att den har en intern extra sataport och en esataport förvisso.
Jag har då inte hittat någon billigare lösning för filserver än denna, och det är onekligen en bra lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Om du läser på så kommer du se att Zotac D510 NM10-B-E Mini-DTX, inte är ett bra kort. 4st av platserna är begränsade och är mycket strul i windows för att få dem som jbod. Den klarar även inte hw raid5, samt att zfs tankarna försvinner då chipset har dåligt open solaris stöd, mm

Jag hade personligen satsat på en amd sempron 140 bygge, med samsung f4 diskar, freebsd med zfs. Men det är bara mina tankar. Alternativt en core i3....

Du bör nog läsa igenom denna tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativ...

Om du funderar på freebsd+zfs <--- det gjorde inte jag när jag köpte Samsung F4EG diskar i förra veckan.

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om någon har sagt det eller inte, men GreenPower-diskarna lämpar sig inte speciellt bra i RAID, så till vida att du inte har ett kontrollerkort där du manuellt kan ställa in TLER-värdet. Finns en hel del mer info om WD+TLER hos Google. Har själv haft problem med GP-diskar och RAID.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av mayo:

Du bör nog läsa igenom denna tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativ...

Om du funderar på freebsd+zfs <--- det gjorde inte jag när jag köpte Samsung F4EG diskar i förra veckan.

Synd att det verkar som att F4 diskarna inte alls passar zfs bra. Riktigt trist, men inget att vara deppig för, en problem lösning lär nog dyka upp snart, om inte så kommer det nya diskar.
Min tanke är att börja all hårdvara utom just 2tb diskarna, detta för att vara snäll mot plånboken och avakta en lösning på 4k problemet. Kör då win xp och mina 4x1tb som vanligt, långt ifrån optimalt men får duga så länge.

Efter det så blir det zfs mirror på 2x250gb 2,5" 5400rpm diskar och 6x2tb @ zfs raid2.

Detta är enligt mig just nu den bästa lösningen på mitt behov av en vettig filserver. Kan köra på som vanligt tills vidare och senare köpa 3tb, 2,5tb, 2tb och köra dem i en zfs raid konfiguration. Är som sagt minst ute efter en "raid 5" på 6tb gärna mer.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2