Permalänk
Medlem

moderkortsplåt?

Har tänkt flytta över lite datorprylar in i en dekorativ trälåda men blev lite fundersam. Är det vettigt att skruva fast moderkortet rakt ned i träet, eller kanske bara limma dit distanserna? Eller ännu bättre, kan man få tag på microATX moderkortsplåtar löst någonstans?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk

LIAN LI MODERKORTSPLÅT MED FLÄKT ATX - Möjligheterna är många!

Sen är det väl bara o kapa till till önskad storlek. Skulle nog rekommendera plåt istället för fästa direkt på trä. Känns som brandfara men säkert ok iallafall

Distanser måste du ha iallafall

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

LIAN LI MODERKORTSPLÅT MED FLÄKT ATX - Möjligheterna är många!

Sen är det väl bara o kapa till till önskad storlek. Skulle nog rekommendera plåt istället för fästa direkt på trä. Känns som brandfara men säkert ok iallafall

Distanser måste du ha iallafall

Att trä skulle börja brinna finner jag högst otroligt. Oavsett hur varma komponenterna blir är det värsta som händer att träet blir missfärgat. Om du nu inte får en elektronikbrand som sprider sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

LIAN LI MODERKORTSPLÅT MED FLÄKT ATX - Möjligheterna är många!

Sen är det väl bara o kapa till till önskad storlek. Skulle nog rekommendera plåt istället för fästa direkt på trä. Känns som brandfara men säkert ok iallafall

Distanser måste du ha iallafall

Om jag ska behöva kapa och ha mig har jag ändå ett chassi liggandes och skräpandes, tanken var just att slippa kapa då jag inte har något vettigt att kapa i metall med och känner inte direkt för att lägga pengar på verktyg för det heller xD
Att det skulle bli lite missfärgat på insidan är något jag definitivt kan leva med, frågan är om det finns andra implikationer med att skruva fast i träet som jag inte tänkt på?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk

Du behöver nog sätta distanser i vart fall, typ extra långa. Tror inte det är att rekommendera att sätta dikt mot om det var tanken .

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk

Har haft min server uppskruvad på en trävägg i ca 2år. Och funderade väl lite på värmen med. Det jag gjorde var att skaffa några "plast distanser" några cm höga med hål i mitten undra om det kan användas på stolars fötter bland annat. Så det blev ett mellanrum då kändes det bättre. Sen har jag inte den mest överklockade speldatorn heller så blir inga jättetemperaturer.

Permalänk
Medlem

Fungerar fint att skruva ner i MDF eller något. Men får ju tänka på att det sitter lite lödpunget och skit som sticker ner så jag satte självhäftande mjuka gummidistanser runtom på baksidan så det blev lite avstånd och typ avlastning. Fungerade fint.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad du skruvar det i tycker jag att distanser är ett måste. Jag därimot lite mer petig så på mitt bygge köpte jag en plåt från Lian Li som jag kapar till lite för passformens skull. Annars brukar det väl aldrig bli några jätte tempraturer bara så länge det finns en luftspalt.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem

Distanser är kanske att föredra, om man vill göra det snyggt, men absolut inget måste. I min testrigg så sitter moderkorten rätt ner bara, sist hade en K8 monterad i testriggen bra länge innan den kasserades och den höll fint, till och med så att moderkortet bångnade som synes : )
Testrigg botten är ren MDF.

Visa signatur

STP: Quad core i7/8 GB RAM XMS3, Sabertooth 55i. 2 st 5700 CF and Eyefinity, G2222HDL X 4, Noctua NH-U12P SE2, Intel SSD 25M postville, SATA 1 TB, Silverstone Pro 750W,MERC stealth,Saiph 1800 NZXT Tempest Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-Eugen:

Distanser är kanske att föredra, om man vill göra det snyggt, men absolut inget måste. I min testrigg så sitter moderkorten rätt ner bara, sist hade en K8 monterad i testriggen bra länge innan den kasserades och den höll fint, till och med så att moderkortet bångnade som synes : )
Testrigg botten är ren MDF.
http://www.doombringer.se/images/testrigg.jpg

Hrm, intressant. jag får hem den dekorativa trålådan imorgon, ska bedömma tjocklek och vridstyvhet på materialet och ev. köra rakt ned i lådan då. Annars får man nog leta lite bland kartongerna efter lite distanser att limma fast i botten. Suck, jag har verkligen inte tid för sånt här, men det är svårt att hålla fingrarna i styr

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!