Mobiltefoner på teraflops inom 10 år

Permalänk
Melding Plague

Mobiltefoner på teraflops inom 10 år

Branschkunniga förutspår att mobila enheter kan bryta teraflops-barriären redan om ett tiotal år. Det innebär mer än dubbla beräkningskraften jämfört med dagens snabbaste processorer för persondatorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot de

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Avstängd

Har man användning för 100TF prolle i en sak man ska ringa med? xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Har man användning för 100TF prolle i en sak man ska ringa med? xD

Skulle nog inte tro de

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av piddeman:

Har man användning för 100TF prolle i en sak man ska ringa med? xD

Folda? Crysis?

Permalänk
Medlem

Ska vi inte vara i molnet om tio år?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av MooDHooDs:

Ska vi inte vara i molnet om tio år?

Om 5 år kommer vi iaf ha skateboards som flyger, enligt filmen "Back to the future". Och är det på film så är det ju sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Har man användning för 100TF prolle i en sak man ska ringa med? xD

Kanske dags att kalla dom för något annat än telefoner snart...? Ringa är ju bara en sak bland massor man kan göra med dom

Permalänk
Medlem

Intressant, dock Raedon 5970? Något jag missat?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Har man användning för 100TF prolle i en sak man ska ringa med? xD

Ringa? Inte visste jag att man kunde ringa på en modern telefon har försökt hitta vart man ringer någonstans på telen, hittar bara GPS funktionen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

in other news: Scientists prove water is wet!

Permalänk
Medlem

Tvivlar, kollar man utvecklingen på strömsnåla processorer så går det väl inte så fort framåt. Om de nu inte gör genombrott inom batterier lär vi inte stå och spela Crysis på 1080p @ 60fps 2020 på ens mobil.

Permalänk
Medlem

Jaha? Sen kommer det väl dröja ytterligare tio år innan en normal människa har råd att köpa dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WIRN:

Kanske dags att kalla dom för något annat än telefoner snart...? Ringa är ju bara en sak bland massor man kan göra med dom

Sant. Man bör kalla dom för ''multimedia hand''

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mike.a:

Ringa? Inte visste jag att man kunde ringa på en modern telefon har försökt hitta vart man ringer någonstans på telen, hittar bara GPS funktionen

hahaha xD jo så är det

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

1 GHz är vanligt idag, var 18e månad dubbleras prestandan enligt Moore's lag, så jag tror de har fel.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Ringa? Inte visste jag att man kunde ringa på en modern telefon har försökt hitta vart man ringer någonstans på telen, hittar bara GPS funktionen

haha, ja, vad fanken, kan man ringa också? ringa är nog det underordnade jag själv gör på min "mobil" där internet/appar är den huvudsakliga anledningen till att jag tar fram mobilen.

OnT: dock tror jag säkert det skulle " gå" att göra en mobil med teraflop prestanda om 10 år, DOCK, tror jag nog nyttan/varför man skulle göra det spelar över, och gör att vi nog kommer få ett väldigt segmenterat sortiment med "basic" och "mobil/netbook". Användings områden jag kan se med mobilen i framtiden är nog VR teknik i mobilen, lite som dagens appar till tex. iPhone som skapar layers av information på världen var du nu riktar telefonen.

Permalänk
Medlem

Om tio år så sker alla beräkningar osv på en central server och vi har bara skärmen,knappar och kommunikations enhet i näven. Billigt, effektivt och bra för miljön. Drömma kan man iaf

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Tvivlar, kollar man utvecklingen på strömsnåla processorer så går det väl inte så fort framåt. Om de nu inte gör genombrott inom batterier lär vi inte stå och spela Crysis på 1080p @ 60fps 2020 på ens mobil.

Doom spelade jag i näven (GBA) 2002. Tio år efter PC-debuten. (Fast än lite lägre upplösning...)

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Tvivlar, kollar man utvecklingen på strömsnåla processorer så går det väl inte så fort framåt. Om de nu inte gör genombrott inom batterier lär vi inte stå och spela Crysis på 1080p @ 60fps 2020 på ens mobil.

Ser man på utvecklingen av dagens processorer till stationära datorer så är den inte så pjåkig. Både AMD och intel väntas under 2011 släppa rejält strömsnålare varianter.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd

var det inte intel som varnade för att det skulle bli problem att komma längre än 22nm. Det är ju inte en naturlag att datorerna alltid ska bli snabbare, gränsen finns någonstans.

Permalänk
Skrivet av Vexo:

Tvivlar, kollar man utvecklingen på strömsnåla processorer så går det väl inte så fort framåt. Om de nu inte gör genombrott inom batterier lär vi inte stå och spela Crysis på 1080p @ 60fps 2020 på ens mobil.

Jag antar att du är ganska ung då och inte minns hur det såg ut år 2000, som idag 2010, är 10 år sedan. 2020 är om 10 år.

2000:
- Mobilerna hade svartvita skärmar, Ericsson släppte sin T68 i slutet av 2001, som var en av de första med färgskärm (typ 256 färger).
- Sonys Playstation 2 lanserades. (PSP, som har i princip samma grafikprestanda som PS2, lanserades december 2004)
- Grafik i PC-spel? Kolla på Half-Life 1 (från 1998) och Deus Ex (från 2000).
Jämför dessa två spel med t.ex. PSP's God of War från 2008, som utklassar de flesta PS2-spelen i grafikväg.

iPhone 4, iPad och konkurrerande Android-mobiler kan lätt utklassa grafiken på PS2-spelen från den första halvan av 00-talet om man skulle vilja det. Nintendos 3DS (Resident Evil-spelet) och Sonys PSP2 kommer höja ribban ytterligare.

Att tro att vi inte kommer ha dagens prestanda tillgängligt för mobiler om 10 år är bara pinsamt och dumt.

Dåtidens superdatorer vs dagens mobiltelefoner
According to the current Top 10 Android Linpack results, a tweaked Motorola Droid is capable of scoring 52 Mflop/s which is over 15 times faster than the 1979 Cray 1 CPU. Put another way, if you transported that mobile phone back to 1987 then it would be on par with the processors in one of the fastest computers in the world of the time, the ETA 10-E, and they had to be cooled by liquid nitrogen.
- Walking Randomly Supercomputers Vs Mobile Phones

Permalänk
Skrivet av sykes90:

var det inte intel som varnade för att det skulle bli problem att komma längre än 22nm. Det är ju inte en naturlag att datorerna alltid ska bli snabbare, gränsen finns någonstans.

Det finns andra tekniker och tillvägagångssätt, eller tror du att prestandautvecklingen helt plötsligt stannar upp efter att Intel släppt sin Sandy Bridge nästa år?

11 nanometer - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Om tio år så sker alla beräkningar osv på en central server och vi har bara skärmen,knappar och kommunikations enhet i näven. Billigt, effektivt och bra för miljön. Drömma kan man iaf

Å andra sidan finns det ju en fördel med decentraliserad databehandling också. En central server, även om jag förstår att du inte menar en som i 1, kommer få jobba hårt för att hålla jämna steg med 4.6 miljarder mobiler (som sägs vara dagens antal mobiler i världen).

Någon i tråden ovan nämnde folding. Det skulle onekligen vara ganska häftigt att låta en mängd mobiler (4,6 miljarder t.ex. ) vara del i ett beräkningsmoln där man via 3G, ok då, 10G, strömmar runt data som behöver beräknas. En telefon till skilnad från en dator är ju dels nästan alltid idle och dels nästan alltid på.

Som du sa, drömma kan man iaf!

Men det var väl Gates som sade att man överskattar vad som kommer hända de närmaste 3 åren men underskattar vad som händer de närmaste 10.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Om 5 år kommer vi iaf ha skateboards som flyger, enligt filmen "Back to the future". Och är det på film så är det ju sant!

Felaktigt.
I filmen Back to the future så åker dom till 2010-07-06 dvs igår.
Så vi ska ha flygande skateboards redan idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

1 GHz är vanligt idag, var 18e månad dubbleras prestandan enligt Moore's lag, så jag tror de har fel.

vilket blir nästan 2^7 gånger dagens prestanda alltså 128 gånger dagens prestanda så det kan nog stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Tvivlar, kollar man utvecklingen på strömsnåla processorer så går det väl inte så fort framåt. Om de nu inte gör genombrott inom batterier lär vi inte stå och spela Crysis på 1080p @ 60fps 2020 på ens mobil.

Kan lova att batterierna kommer att utvecklas kanske inte lika snabbt som det övriga i en mobiltelefon. Men har hänt rätt mycket på dom senaste 10åren gällande batterier i en mobiltelefon. Dock kan det vara svårt att se med tanke på alla extra funktioner som finns i mobiltelefoner nu för tiden!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

vilket blir nästan 2^7 gånger dagens prestanda alltså 128 gånger dagens prestanda så det kan nog stämma.

Fast Moore's Law säger faktiskt att fördubblingen sker var 24:e månad. Så det blir "endast" 2^5=32.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Skrivet av Hamilton83:

Felaktigt.
I filmen Back to the future så åker dom till 2010-07-06 dvs igår.
Så vi ska ha flygande skateboards redan idag.

Men att ni orkar ha fel på det här forumet hela tiden.

21 oktober 2015 är det.
YouTube - Back To the future II 1/7
02:56 in i klippet

Back to the Future Part II (1989)
Plot:
After visiting 2015, Marty McFly must repeat his visit to 1955 to prevent disastrous changes to 1985... without interfering with his first trip.

Permalänk

Nej, men det kommer nog dröja ett tag innan man kommer vidare, där är en massa problem man ska lösa innan man kan använda dessa (en del nämns i artikeln du länkade till).

Idag är ju den statiska effektförbrukningen lika stor som den dynamiska, vilket innebär en massa "onödig" effekförbrukning.

Skrivet av Sound Shower:

Det finns andra tekniker och tillvägagångssätt, eller tror du att prestandautvecklingen helt plötsligt stannar upp efter att Intel släppt sin Sandy Bridge nästa år?

11 nanometer - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.