Ljudkort för Hi-Fi-nörden.

Permalänk

För att få bästa möjliga ljud ska du absolut köra ett ofärgat studio kort, med ett slutsteg istället för förstärkare, många förstärkare har en tendens att färga ljudet, beror också lite på pris, men ett slutsteg används oftast enbart för att få ut mer effekt och gör inte så mycket mer med signalen.

försäljning/marknadsföring i forumet är förbjudet.
Permalänk
Medlem
Skrivet av DjBeowolf:

För att få bästa möjliga ljud ska du absolut köra ett ofärgat studio kort, med ett slutsteg istället för förstärkare, många förstärkare har en tendens att färga ljudet, beror också lite på pris, men ett slutsteg används oftast enbart för att få ut mer effekt och gör inte så mycket mer med signalen.

Vad betyder ofärgat studio kort?

Vilket slutsteg skulle du rekommendera? , kollade lite snabbt på prisjakt men de som har högt betyg kostar ju väldigt mycket.. :S

Permalänk
Medlem

Att koppla ett slutsteg direkt till ljudkortet är inget jag skulle rekommendera. Åker ljudvolymen upp i Windows spränger du med största sannolikhet högtalarna, alternativt får hörselskador. Du behöver nån form av säkerhetsvolymjusterare imellan.

Angående slutsteg kan jag rekommendera Emotiva Audio: Audiophile Quality Multi Channel Amplifiers, Stereo Preamplifiers, Audio/Video Processors, and Award Winning Speaker Systems At Direct Prices Ska själv beställa ett XPA-3 därifrån ikväll.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Att koppla ett slutsteg direkt till ljudkortet är inget jag skulle rekommendera. Åker ljudvolymen upp i Windows spränger du med största sannolikhet högtalarna, alternativt får hörselskador. Du behöver nån form av säkerhetsvolymjusterare imellan.

Angående slutsteg kan jag rekommendera Emotiva Audio: Audiophile Quality Multi Channel Amplifiers, Stereo Preamplifiers, Audio/Video Processors, and Award Winning Speaker Systems At Direct Prices Ska själv beställa ett XPA-3 därifrån ikväll.

Hmm ännu mer förvirring nu från min sida.. Vad är bäst egentligen?

Ljudkortet lutar åt att det blir M-AUDIO FAST TRACK PRO - Svensk International Cyberstore , men hur gör jag sedan med vetenskapen om att jag kommer köpa 2st monitorer?

Permalänk
Medlem

Varför ska du köpa ljudkort avsett för musikskapande/inspelning när du ska spela upp musik?

Varför ska du ha ett slutsteg/förstärkare om du ska ha studiomonitorer, som nästan uteslutande (mig veterligen) är aktiva?

Varför ha monitorer öht?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Finns massor med så kallade monitorkontrollers. 430kr för SM PRO AUDIO NANO PATCH + - Svensk International Cyberstore om du ändå kikar på tysken.

Men går att lösa på massa sätt och en del aktiva monitorer har volymkontroll på framsidan, i vissa sällsyntare fall kan även volymkontrollen på ena högtalaren styra volymen på båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Varför ska du köpa ljudkort avsett för musikskapande/inspelning när du ska spela upp musik?

Varför ska du ha ett slutsteg/förstärkare om du ska ha studiomonitorer, som nästan uteslutande (mig veterligen) är aktiva?

Varför ha monitorer öht?

- För att min nuvarande setup inte ger mig tillräckligt bra ljudåtergivning i musikskapandet samt att ljudkortet inte hänger med och ljudet laggar ganska ordentligt när jag sitter i musikprogrammet?

- Vad ska jag ha istället för slutsteg/förstärkare om jag kör studiomonitorer?

- För att dom återger ljudet mycket bättre än mina nuvarande speakers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

- För att min nuvarande setup inte ger mig tillräckligt bra ljudåtergivning i musikskapandet samt att ljudkortet inte hänger med och ljudet laggar ganska ordentligt när jag sitter i musikprogrammet?

- Vad ska jag ha istället för slutsteg/förstärkare om jag kör studiomonitorer?

- För att dom återger ljudet mycket bättre än mina nuvarande speakers?

Ah sry blanda ihop dig med trådskaparen.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Hoppas det är ok att jag kommer in okunnig här och frågar.

Skulle Logitech Headset G35 Gaming - Inet.se och Asus Xonar Essence STX - Inet.se vara bra för en som gejmar sjukt mycket på datorn, men ändå vill ha bra ljud i film och musik?

Har för tillfället SteelSeries Siberia V2 Vit - Inet.se och Egenskaper för Asus M4A78-E inbyggt ljudkort.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Xonar-serien är väl inte direkt till för spelande, mest bara musik i stereoformat.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Xonar-serien är väl inte direkt till för spelande, mest bara musik i stereoformat.

Vad är bra för spelande då?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

Vad är bra för spelande då?

Ett kort med EAX eller vad det heter, antar jag?
Har inte så bra koll då jag aldrig tyckt att ljud i spel är så pass viktigt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Ett kort med EAX eller vad det heter, antar jag?
Har inte så bra koll då jag aldrig tyckt att ljud i spel är så pass viktigt.

Okej ska försöka kolla lite mer själv. Tycker jag har helt ok ljud nu men har ju pengar och vill gärna ha bättre om det går!

Edit: Xonar Essence STX har ju EAX btw.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Xonar-serien är väl inte direkt till för spelande, mest bara musik i stereoformat.

Xonar fungerar utan problem i spel. Det har iofs inte hårdvarustöd för nyare EAX, utan emulerar det.
Men fungerar gör det lik väl. Har inte haft nått prob med mitt Xonar Essence ST.
( Finns ett spelläge som man aktiverar i kontrollpanelen för kortet )

Permalänk
Medlem

EAX är obsolete och därmed dåligt försäljningsargument.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

EAX är obsolete och därmed dåligt försäljningsargument.

Vilket ljudkort ska man ha fokuserat för spel då?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Avstängd

Jag är super nöjd med mitt Xonar DX, tror nog du blir nöjd med det dära STX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

Vilket ljudkort ska man ha fokuserat för spel då?

Du kommer med största sannolikhet bli fantastiskt nöjd med ett Xonar ST(X). Varför inte kombinera med Sennheiser HD595 och en Logitech skrivbordsmic eller en Zalman mic som du fäster i tröjan?

Annars funkar det säkert med Logitech-headsetet också, alternativt Sennheisers nya headset som tydligen ska vara bättre än PC350 (som jag var väldigt besviken på).

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Känner att jag fortfarande inte fått konkret svar på mina frågor:

Om jag köper ett externt ljudkort, säg M-AUDIO FAST TRACK PRO - Svensk International Cyberstore , som jag kopplar in mina kommande studiomonitorer till, behöver jag en extern förstärkare/lutsteg för att allt ska klaffa?

Permalänk
Medlem

Det beror på om monitorerna i fråga har inbyggd förstärkare eller inte. Studiomonitorer har vanligen inbyggda slutsteg och kallas oftast "aktiva" monitorer. Då går det inte att använda externt slutsteg.
Om högtalarna du skaffar däremot inte är "aktiva" så behöver du med andra ord slutsteg eller förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Datorn har svårt att få det helt tyst, min riktiga dac presterar nästan 15 dB lägre brusgolv än xonaren, om det hörs mycket ? näe, inte om man spelar cds normalt, men även kanalseparationen är avsevärt mycket bättre, där lider de flesta datorljudkort stort.

Tycker en kanalseparation på -110dB är klart godkänt för ett ljudkort under tusenlappen såsom DX. Klart imponerad av det. Sedan begränar säkerligen min lågnivåingång jaf använde lite. Det sagt, de är inte perfekta direkt.

Vore roligt att se mätsiffror på din DAC gjorda med RMAA eller något? (:

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

Det beror på om monitorerna i fråga har inbyggd förstärkare eller inte. Studiomonitorer har vanligen inbyggda slutsteg och kallas oftast "aktiva" monitorer. Då går det inte att använda externt slutsteg.
Om högtalarna du skaffar däremot inte är "aktiva" så behöver du med andra ord slutsteg eller förstärkare.

Tack så mycket för klargörande av detta!. Så om jag köper ljudkortet jag länkade till ovan samt två aktiva monitorer då slipper jag allt vad extern förstärkare/slutsteg heter?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en Chord DSC 1600e, det finns en beglänk tidigare i tråden, den går inte att mäta via rma, men jag tror det finns några audioprecission mätningar på den, den blev hursomhelst så tokdyr att den inte byggdes i så många ex, vet att det finns nån i Tyskland, England och Hongkong, min är den enda i Sverige om ingen köpt nån beg och importerat. det lär finnas några st av lillebror DSC 1500 däremot, det är förresten min dac som är med i Chords brochyr, de hade ingen svart dac byggd så jag lånade ut min för fotografering. hursom så gjorde de en billigare variant av den, dac 64, som bara spelar cd och saknar förstegsdelen, 1600 blev en ren studioprodukt, den tar i princip alla digitala format som finns, inte bara hemmaformat, den har dessutom alla interface som används i studios och några man inte använder .......... så den kan ta emot sacd dsd aes 3 o dyl för att funka i studio, och den kan även fungera som masterklocka i en studio. Finns förvånansvärt lite skrivet om den på nätet, jag hittar inga mätningar utlagda men jag har för mig att den var med i en del tidningar som mätte på den oberoende av chord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Orchid:

Tack så mycket för klargörande av detta!. Så om jag köper ljudkortet jag länkade till ovan samt två aktiva monitorer då slipper jag allt vad extern förstärkare/slutsteg heter?

Ja men det kan vara bra att ha möjlighet att reglera nivån utan att pilla i datorn, och för att slippa problem om datorn får för sig att "låta illa"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Har ett RME Hammerfall DSP 9632 pci kort jag fått av en kompis, saknar en del kablar annars funkar det oki med opisk-ut.

Är detta ett bra kort eller gammalt skräp? Kan jag ha det i min htpc för att få optisk ut?

RME: Hammerfall DSP 9632

Annars kanske man kan sälja det, såg att det inte var helt gratis. Är det bättre än ett typ Fatality x-treme gamer som sitter i nu?

Tacksam för svar.

Elias

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt nöjd med mitt STX kort, dock föredrar jag stereo.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

Frågar lite här:

Köpte nyss ett Audiophile USB för 300:-. Kunde få en E-mu 0404 (PCI) för 400:- med. Var det värt att jag tog Ap USB.n?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvickstick:

Jag är riktigt nöjd med mitt STX kort, dock föredrar jag stereo.

Vilka hörlurar har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer7Pro:

Men inte ett enda av de DAC:ar du postat presterar ens lika bra som det billigaste kortet i Xonar-serien gör. Det spelar ingen roll om DAC-elektroniken sitter i en låda utanför datorn om chippen i den lådan har mer självbrus än chippen på ett ljudkort och "dator-bruset" har kombinerade.

Nej, Dacmagic är en av de värsta audiofil-fällorna på marknaden. Bara DAC-chippen den kör med, Wolfson WM8740, har absolut inget att komma med mot det som Xonar STX kör med (Cirrus Logic PCM1792).

Jo. Då ska vi se

Whathifi.com gav magic dac 5 av 5 stjärnor.
PCadvisor gav 4,5 av 5
Techradar gav 5 av 5.

Jag har hört den och den låter aldedes utmärkt.

Men ok, iom att du har läst på chippet så vet du att den är dålig.

Ingenting i en dator kan låta bra med tanke på omgivning m.m.

En extern Dac med egen strömförsörjning behöver inte lira enligt moderkortets klocka. Där försvinner jittret.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Utan att kolla upp vilka dacar ni pratar om och hur seriösa testerna i fråga är så passar jag på att inflika att många så kallade hifi-magasin har traditionellt varit duktigt oseriösa.

För övrigt har jag undrat i många år hur jitter låter. Spontant gissar jag att ingen hör jittret från normala dacar eftersom ingen verkar ha någon aning om hur det låter.