Frågetecken vid uppstart, kan inte heller starta från cd.

Permalänk
Medlem

Frågetecken vid uppstart, kan inte heller starta från cd.

Hej!

Använde min gamla MacBook 1,8 ghz (andra generationen, core 2 duo) idag och plötsligt hängde den sig och "badbollade" ett bra tag innan jag höll in knappen för att stänga av den.

Problemet är att det jag nu får upp när jag starta datorn är en bild på en mapp med ett blinkande frågetecken. Vad jag vet betyder det att det är något fel med hårddisken, att datorn inte hittar systemfilerna. Försökte starta med min gamla OSX Panther skiva i brist på annat, men det fungerade inte. Testade att starta med alt intryckt men då fick jag bara upp muspekaren och blå bakgrund. Shift vid uppstart (säkert läge?) fungerade såklart inte heller. Dessutom får jag inte ut min Pantherskiva ur läsaren.

Tog ut hårddisken och testade med en annan dator, bara för att se om den levde och det gjorde den, snurrade igång finfint i min andra dator.

Vad gör jag nu?

Tack på förhand
mvh
Oskar

Permalänk
Medlem

panther är PPC och funkar ej med intel

använd skivorna du fick med datorn eller köp en ny snowskiva, 300kr

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, tyvärr hjälpte inget av dom.

Det känns inte som att hårddisken snurrar igång ens, vilket den gjorde i min andra dator.

Permalänk

Håll inne vänster musknapp när du startar datorn så ska (förhoppningsvis) skivan matas ut.

Visa signatur