Intel gör största vinsten på 42 år

Permalänk
Melding Plague

Intel gör största vinsten på 42 år

Vinstmaskinen Intel tuffar på och visar upp nya rekordsiffror. Årets andra kvartal var bäst i företagets historia.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Antar att det ska vara 400 miljoners felmarginal

Permalänk
Medlem

Undrar hur snabt utvecklingen hade gått om hela vinsten hade lagts på forskning istället.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem

Vad orsakade förlusten för ett år sedan då?
Det måste väl varit någon form av investeringar i fabriker eller liknande för inte kunde det väl bero på finanskrisen?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Vad orsakade förlusten för ett år sedan då?
Det måste väl varit någon form av investeringar i fabriker eller liknande för inte kunde det väl bero på finanskrisen?

Det står ju?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Werdes:

Antar att det ska vara 400 miljoners felmarginal

Skrivet av Handa:

Det står ju?

Det är fixat! Använd gärna möjligheten att rätta nyheter/artiklar om ni upptäcker småfel.

Skrivet av skogsvilden:

Vad orsakade förlusten för ett år sedan då?
Det måste väl varit någon form av investeringar i fabriker eller liknande för inte kunde det väl bero på finanskrisen?

Det var EU-böter.

Citat:

..var en förlust på cirka 400 miljoner dollar på grund av ett rekordstort bötesbelopp till EU på 1,4 miljarder dollar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av fluxor:

Undrar hur snabt utvecklingen hade gått om hela vinsten hade lagts på forskning istället.

Tiden är nog inte proportionell gentemot antalet dollar spenderade. Finns säkert någon formel för det där

Permalänk
Medlem

EU böterna verkade inte ha skadat jättens rykte nämnvärt, Intel-tåget rusar fram med oförändrad fart
Hur ser siffrorna för AMD ut för detta kvartalet?
Som AMDs marknadschef Henry Richard sa så skulle jag aldrig heller få för mig att köpa en AMD-rigg, men det finns ju vissa som gör det därför är det ändå kul att veta!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Starkt i finanskristider.
Lite underligt att den inte drabbat branchen och Intel hårdare.

Permalänk
Skrivet av flukke:

EU böterna verkade inte ha skadat jättens rykte nämnvärt, Intel-tåget rusar fram med oförändrad fart

Tror nog att det bara var reklam för Intel, som de brukar säga: all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet.

Tror att en del-orsak för Intels framgång är att de gör bra presterande processorer till skillnad från AMD, det är bra för Intels image, att år efter år piska AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

EU böterna verkade inte ha skadat jättens rykte nämnvärt, Intel-tåget rusar fram med oförändrad fart
Hur ser siffrorna för AMD ut för detta kvartalet?
Som AMDs marknadschef Henry Richard sa så skulle jag aldrig heller få för mig att köpa en AMD-rigg, men det finns ju vissa som gör det därför är det ändå kul att veta!

Tror AMD:s siffror kommer imorn

Permalänk
Hedersmedlem

Vinsten beror nog till en stor del på deras tillverkning av väldigt många minnen till de flesta SSD'er.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Är väl inte konstigt att Intel går bra när branchen i stort ökat med 20+% och de är den i särklass största aktören när det kommer till hårdvara i persondatorer. Tråkigt nog för AMD är de ju helt akterseglade på den viktiga laptop-marknaden. I princip allt som säljs idag är ju antingen core i eller atom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

Tror AMD:s siffror kommer imorn

Och Microsoft kommer med siffror 22/7. De lär ha gått lika bra som Intel med tanke på alla Windows 7 de sålt. Fast Office 2010 har inte sålt så bra för tillfället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Tror att en del-orsak för Intels framgång är att de gör bra presterande processorer till skillnad från AMD

AMDs processorer presterar långt ifrån dåligt.

Permalänk

Intressant med en felmarginal på 400miljoner. Jag hade varit mer än lycklig om min omsättning hade varit i de summorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

AMDs processorer presterar långt ifrån dåligt.

AMD gör helt ok processorer men Intels prollar är bra mycket vassare i min mening

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

AMD gör helt ok processorer men Intels prollar är bra mycket vassare i min mening

Fast för de flesta spelar det ingen roll. De flesta köper hyffsat billiga cpuer och där kan AMD plocka fram bra konkurrans.

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

AMD gör helt ok processorer men Intels prollar är bra mycket vassare i min mening

Intels processorer är vassare i de dyrare segmenten men i de billigare segmenten får du en snabbare processor om du väljer AMD istället för Intel för samma pris.

Permalänk
Medlem

Känns som Intel är mer dominanta nu än var dem var för 4-5 år sedan. Intressant nog har jag aldrig ägt en dator med en Intel processor Nästa dator jag köper kommer nog ha en i5 dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archaik:

Känns som Intel är mer dominanta nu än var dem var för 4-5 år sedan. Intressant nog har jag aldrig ägt en dator med en Intel processor Nästa dator jag köper kommer nog ha en i5 dock.

Intel fick egentligen riktig konkurrent först när Athlon introducerades. Sedan dess har det svängt lite fram och tillbaka och Intels netburst-baserade processorer fick inte ett speciellt bra mottagande. Dock har det varit väldigt bra för oss konsumenter att både Intel och AMD har prisvärda processorer i de flesta prissegment. Det var inte roliga priser på processorer runt 98!

Visa signatur
Permalänk

Lite komiskt hur AMDs "en gång i tiden" storhet ska överdrivas som om de var så fruktansvärt överlägsna Intel.

En AMD Athlon 2500+ var bland de mest överklocksvänliga processorerna för sin tid och hade en standard klock på 1,8ghz. Hade man ett bra exemplar var den klockbar till omkring 2,3-2,5ghz med bra luftkylning. En Intel P4 däremot kunde klockas till omkring 4ghz på luft, och vid sådana klockfrekvenser var det inte speciellt stor skillnad prestandamässigt mellan processorerna.

Liknande mönster såg man mellan kommande processorklasser fram till dess att Intel släppte core 2 quad och AMD släppte Phenom då Intel istället för att ha legat jämsides med AMD fullkomligt krossade dem prestandamässigt.

Sen kan det diskuteras huruvida det är bättre att köpa AMD processorer i de billigare prisklasserna då de ger bättre prestanda/pris. Personligen hade jag idag aldrig valt en AMD processorer med tanke på att de inte har tagit fram en ny revolutionerande arkitektur på så många år utan fortfarande glider runt på vad som idag är antikt inom vetenskap och teknologi.

Att ge Intel full support är heller inte riktigt rätt med tanke på de metoder de använder sig av för att marknadsföra sig. Vilket som kan jag som privatperson inte ta hänsyn till det, utan jag måste gå efter hur jag på bästa sätt kan utföra mitt arbete vilket tveklöst är tillsammans med en Intel processor i min dator.

Det jag tycker är mest sorgligt är att individer faktiskt sitter och försöker försvara AMDs föregående storhet som om den idag hade någon som helst betydelse, som om det förflutna faktiskt kunde väga upp till de brister AMD har idag. Även om AMD faktiskt fortfarande tillverkar processorer som klarar av att utföra dagens arbete, så är det väl ändå bara att inse faktum, de står sig inte mot Intel som de en gång gjorde.

Naturligtvis hoppas jag att AMD tar igen med Bulldozer. Jag skulle gärna se en AMD processorer i min dator igen. Dock tror jag att sandy bridge kommer att vara lika överlägsen bulldozer som bloomfield är överlägsen deneb, så jag ser inte mycket hopp för att AMD ska kunna komma ifatt än på länge.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johnny Calibanio:

Lite komiskt hur AMDs "en gång i tiden" storhet ska överdrivas som om de var så fruktansvärt överlägsna Intel.

En AMD Athlon 2500+ var bland de mest överklocksvänliga processorerna för sin tid och hade en standard klock på 1,8ghz. Hade man ett bra exemplar var den klockbar till omkring 2,3-2,5ghz med bra luftkylning. En Intel P4 däremot kunde klockas till omkring 4ghz på luft, och vid sådana klockfrekvenser var det inte speciellt stor skillnad prestandamässigt mellan processorerna.

Liknande mönster såg man mellan kommande processorklasser fram till dess att Intel släppte core 2 quad och AMD släppte Phenom då Intel istället för att ha legat jämsides med AMD fullkomligt krossade dem prestandamässigt.

Sen kan det diskuteras huruvida det är bättre att köpa AMD processorer i de billigare prisklasserna då de ger bättre prestanda/pris. Personligen hade jag idag aldrig valt en AMD processorer med tanke på att de inte har tagit fram en ny revolutionerande arkitektur på så många år utan fortfarande glider runt på vad som idag är antikt inom vetenskap och teknologi.

Att ge Intel full support är heller inte riktigt rätt med tanke på de metoder de använder sig av för att marknadsföra sig. Vilket som kan jag som privatperson inte ta hänsyn till det, utan jag måste gå efter hur jag på bästa sätt kan utföra mitt arbete vilket tveklöst är tillsammans med en Intel processor i min dator.

Det jag tycker är mest sorgligt är att individer faktiskt sitter och försöker försvara AMDs föregående storhet som om den idag hade någon som helst betydelse, som om det förflutna faktiskt kunde väga upp till de brister AMD har idag. Även om AMD faktiskt fortfarande tillverkar processorer som klarar av att utföra dagens arbete, så är det väl ändå bara att inse faktum, de står sig inte mot Intel som de en gång gjorde.

Naturligtvis hoppas jag att AMD tar igen med Bulldozer. Jag skulle gärna se en AMD processorer i min dator igen. Dock tror jag att sandy bridge kommer att vara lika överlägsen bulldozer som bloomfield är överlägsen deneb, så jag ser inte mycket hopp för att AMD ska kunna komma ifatt än på länge.

Jag hoppas också på Bulldozer, tror att det kan bli svårt för Amd om dom inte "fixar" kommande generation prollar. Man får väl hoppas att skadeståndet från intel inte bara fyllde hålen utan även gick till utveckling.

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Lite komiskt hur AMDs "en gång i tiden" storhet ska överdrivas som om de var så fruktansvärt överlägsna Intel.

En AMD Athlon 2500+ var bland de mest överklocksvänliga processorerna för sin tid och hade en standard klock på 1,8ghz. Hade man ett bra exemplar var den klockbar till omkring 2,3-2,5ghz med bra luftkylning. En Intel P4 däremot kunde klockas till omkring 4ghz på luft, och vid sådana klockfrekvenser var det inte speciellt stor skillnad prestandamässigt mellan processorerna.

Liknande mönster såg man mellan kommande processorklasser fram till dess att Intel släppte core 2 quad och AMD släppte Phenom då Intel istället för att ha legat jämsides med AMD fullkomligt krossade dem prestandamässigt.

Sen kan det diskuteras huruvida det är bättre att köpa AMD processorer i de billigare prisklasserna då de ger bättre prestanda/pris. Personligen hade jag idag aldrig valt en AMD processorer med tanke på att de inte har tagit fram en ny revolutionerande arkitektur på så många år utan fortfarande glider runt på vad som idag är antikt inom vetenskap och teknologi.

Att ge Intel full support är heller inte riktigt rätt med tanke på de metoder de använder sig av för att marknadsföra sig. Vilket som kan jag som privatperson inte ta hänsyn till det, utan jag måste gå efter hur jag på bästa sätt kan utföra mitt arbete vilket tveklöst är tillsammans med en Intel processor i min dator.

Det jag tycker är mest sorgligt är att individer faktiskt sitter och försöker försvara AMDs föregående storhet som om den idag hade någon som helst betydelse, som om det förflutna faktiskt kunde väga upp till de brister AMD har idag. Även om AMD faktiskt fortfarande tillverkar processorer som klarar av att utföra dagens arbete, så är det väl ändå bara att inse faktum, de står sig inte mot Intel som de en gång gjorde.

Naturligtvis hoppas jag att AMD tar igen med Bulldozer. Jag skulle gärna se en AMD processorer i min dator igen. Dock tror jag att sandy bridge kommer att vara lika överlägsen bulldozer som bloomfield är överlägsen deneb, så jag ser inte mycket hopp för att AMD ska kunna komma ifatt än på länge.

Du hoppar ju över AMDs glansperiod när du gnäller. Tiden mellan AMDs Athlon och Phenom. Mellan dessa lanserades Athlon64-CPUn. En revolution på cpu-marknaden för konsumenter. Många tekniker som du har i din kära intel-cpu lanserades i Athlon64. Såsom integrerad minnescontroller (intel hade då netburst som inte var speciellt bra i jämförelse), native multi-core (intel tävlade i början med sina single-core och sedan med skandalöst dåliga MCM-chip (Pentium D)), NX-bit implementation, x86-64 extensions som möjliggjorde 64 bit på x86-plattformen (som intel licensierade från amd). Lägg där till att AMDs CPUer hade en lägre strömförbrukning.

Så jag kan visst tänka mig att försvara AMD då de tillfört mycket. Tyvärr har de idag halkat efter intel både teknik- och processmässigt. Jag hoppas bulldozer blir bra. Det tjänar alla konsumenter på.

Permalänk
Hedersmedlem

Låt det nu inte spåra ur till det vanliga pajkastandet.

Permalänk
Medlem

PC World hade en artikel om att Intel kommer börja massproducera Sandy Bridge redan i september... Det bådar inte gott för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

PC World hade en artikel om att Intel kommer börja massproducera Sandy Bridge redan i september... Det bådar inte gott för AMD.

Alla skapligt bra processorer intel gör är "dåliga" för amd. Sandybridge är väl tänkt att bla användas i amd's huvudsegment så kanske värre än vanligt. Men intel lär halvsynka priserna mot AMDs pris/prestanda och troligtvis ha dyrare moderkort så kanske inte är så dåligt för amd som det kanske låter.

Har inte hört annat än att SB följer tidsplanen men det är nog inte jätteviktigt för AMD om mellanklass SB kommer finnas tillgängliga q3 i år eller q1 nästa. De närmaste åren står eller faller antagligen till stor del med BD för amd.

Permalänk
Medlem

Tror inte intel tjänar speciellt mycket pengar på processorer för stationära, AMD är klart mer prisvärda där och man får mer för pengarna.
Intel gör annat än bara stationära processorer, exempelvis har de härjat ganska fritt på den portabla marknaden.

Permalänk
Skrivet av klk:

Tror inte intel tjänar speciellt mycket pengar på processorer för stationära, AMD är klart mer prisvärda där och man får mer för pengarna.
Intel gör annat än bara stationära processorer, exempelvis har de härjat ganska fritt på den portabla marknaden.

Intel lever rätt gott på OEM-marknaden, där de avsätter en stor del av sina i3/i5 dualcores (dell och HP behöver ju inte betala de hutlösa priser som dessa processorer betingar direkt till konsument).
Atom regerar fortfarande på Netop-marknaden och i high-end segmentet för stationära är det Intel som gäller (med undantag för AMS's 1090T).
Så, jo, jag misstänker att Intel gör sig en hacka på stationära trots allt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av WrongTarget:

Intel lever rätt gott på OEM-marknaden, där de avsätter en stor del av sina i3/i5 dualcores (dell och HP behöver ju inte betala de hutlösa priser som dessa processorer betingar direkt till konsument).
Atom regerar fortfarande på Netop-marknaden och i high-end segmentet för stationära är det Intel som gäller (med undantag för AMS's 1090T).
Så, jo, jag misstänker att Intel gör sig en hacka på stationära trots allt.

För att inte tala om hur många Atom som måste säljas för att få samma intäkt som en 980X.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015