Permalänk

Geotagging med GPS modul

Hej!

Jag ska snart köpa min första systemkamera. Jag är lite kluven mellan Nikon D90 och Canon 50D. Jag vill gärna se att den klarar av att geotagging. Kameran ska alltså klara av att digitalt koda bilder med geografisk information med hjälp av GPS. Om det sedan sker genom kamerans inbyggda funktion för detta eller om man ansluter ett separat tillbehör för att den ska klara av detta spelar ingen roll. Det vanligaste är nog att man använder en GPS modul som ett separat tillbehör. Jag har ännu inte sett en systemkamera med inbyggd geotagging funktion.

Är det någon här som vet var jag kan köpa en GPS modul till en Canon 50D? Jag är osäker på om något sådant existerar ens till denna kamera, eller till någon annan Canon systemkameror för den delen. Jag vet att det ska finnas till Nikon D90 i alla fall. En sån ska finnas till Nikon D90 eller hur?

Det verkar inte vara så vanligt med geotagging bland systemkameror idag. Ännu! Men det kommer väl så småningom. Det pratas ju om att Canon 60D som ersättaren till 50D förväntas heta ska ha en inbyggd GPS eller Wi-Fi funktion. Den förväntas komma nu i sommar.

Är det någon som kan förklara kort för mig hur geotagging p systemkameror fungerar? Behöver man t.ex. något speciellt fotoprogram för att avläsa den geografiska informationen i en dator? Den geografiska informationen lagras väl i metadata delen i fotofilen med annan information så som upplösning, datum, ägare osv.? Jag hoppas verkligen att det inte lagras som någon separat fil i mappen.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Behöver man ens en kamera som har inbyggd GPS eller som kan använda en GPS modul för att kunna geotagga foton?

Jag läste på dpreview.com om en metod som innebär att man först tar sina foton, och när man sedan fört in dem i datorn så kan ett program med hjälp av datum och tiduppgift räkna ut var fotot är taget. Det är så jag har uppfattat det som i alla fall, men jag antar att datorn måste ha en GPS modul då istället för att den ska kunna räkna ut skillnaden (longitude, latitude) mellan var man befinner sig nu med datorn och var man befann sig med kameran när man tog fotot. Det är ju rätt häftigt om det är möjligt.

Edit: Jag inser nu att det handlar om att man använder en s.k. GPS Data Logger som loggar din position var du än befinner dig. Sedan överför man den informationen till en dator och med ett speciellt applikationsprogram kan man då binda ihop platsinformation från GPS Data loggern med fotot, tack var det att båda är datum och tidskodade. Rätt häftigt, men det verkar vara många som klagar på att det inte är alltid tillförlitligt. Bland annat är det en del användare som klagar på att Sonys sådana loggers inte är tillräckligt exakta.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Har hört att det ska funka att t.ex. ta ett foto med t.ex. en iPhone (som har GPS) på samma ställe som man fotar med systemkameran, sedan ska iPhoto och Aperture kunna lägga till iPhonens geotag i systemkamerans bilder. Har för mig att de har snackat om det i något hyffsat aktuellt TWIP-avsnitt.

edit: Geotagging with an iPhone 3G or 3GS | Justin Cox's Mindless Chatter

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Inaktiv

Nikon har en modul som heter GP-1. Den ansluter man med en sladd till kameran och när man tar en bild överförs gps-data till EXIF och kan ses när man bläddrar i sina bilder i datorn. Sparar lat, long, höjd över havet samt tidpunkt. Kompatibel med bl a D90.

GP-1 GPS Unit from Nikon

Fast den är visst inte helt perfekt....
PhotoTrackr Plus brings geotagging to Nikon DSLRs, leaves your hotshoe open -- Engadget

Permalänk
Medlem

Jag har konsekvent misslyckats att svara i den här tråden två gånger nu, men tredje gången gillt kanske?

Jag rekommenderar separat gps som du sedan tidssynkar med kameran. Billigare (min kostade runt 1800, nikons modul kostar väl femhundringen mer, åtminstone), större exakthet, går att använda även till annat än bara kordinater för bilder. När du väl går igenom bilderna du tagit finns det program som tar en trackloggfil och ett gäng bilder och skriver kordinater i exif mer eller mindre automagiskt (det enda du matar in är tidszon-offsetet, i regel). Tillräckligt smidigt för mig, åtminstone.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."