Strömsnålaste grafikkortet som klarar 1080p?

Permalänk
Medlem

Strömsnålaste grafikkortet som klarar 1080p?

Hej! Tänkte bygga mig en liten HTPC/mediaserver och då vill jag kunna spela upp 1080p-film. Tänkte köra ett Zotac NM10-DTX men det har ju bara en Intel GMA3150-grafikkrets, som bara klarar 720p på sin höjd.

Därför undrar jag vilket som är det absolut strömsnålaste grafikkortet som fortfarande klarar 1080p? Det måste få plats i ett Lian Li PC-Q08, så det får inte vara för långt. Lågprofil eller fullhöjd spelar ingen roll.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog tagit ett hd 5450. Här har du en review ATI Radeon HD 5450 Review > Power Consumption & Temperatures - TechSpot

Eller ett gt 220 kanske. Skiljer runt 10% i strömförbrukning men prestandamässigt är gt220 bättre.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

ATI 5450 är vad jag vet ett trevligt HTPC kort som drar runt 19 watt och finns passivt kylda som ska klara av full HD.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Jag skulle nog tagit ett hd 5450. Här har du en review ATI Radeon HD 5450 Review > Power Consumption & Temperatures - TechSpot

Eller ett gt 220 kanske. Skiljer runt 10% i strömförbrukning men prestandamässigt är gt220 bättre.

Mm, har funderat på HD5450 tidigare. Det finns ju passivt kylt också, så då blir det dessutom tyst.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Mm, har funderat på HD5450 tidigare. Det finns ju passivt kylt också, så då blir det dessutom tyst.

du kan juh få tag på en D510 atom processor på en ION plattform så är problemet löst?

*EDIT* såg ett sådant som var påväg in på komplett. Nu är det borta. Kanske var felskrivning?!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

du kan juh få tag på en D510 atom processor på en ION plattform så är problemet löst?

*EDIT* såg ett sådant som var påväg in på komplett. Nu är det borta. Kanske var felskrivning?!

Mm, problemet är dock att jag behöver 6 SATA-portar plus såväl trådbundet som trådlöst nätverk. Zotacs NM10-DTX är det enda moderkort jag hittat som har allt det plus en Atom-processor. (Zotac H55-ITX finns ju också, men då måste jag ha en Core i3 530 och den drar ju mer ström.)

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Mm, problemet är dock att jag behöver 6 SATA-portar plus såväl trådbundet som trådlöst nätverk. Zotacs NM10-DTX är det enda moderkort jag hittat som har allt det plus en Atom-processor. (Zotac H55-ITX finns ju också, men då måste jag ha en Core i3 530 och den drar ju mer ström.)

Ok förstår. Ja då är det ett en annan sak. 5450 blir det då. Så har du ett kort som kommer kunna accelrera 1080p åt flash, media spelare m.m.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs