Illamående/åksjuka när man spelar.

Permalänk
Medlem

Moderna spel har ofta en mycket lägre FOV än vad som var vanligt för ett par år sedan. Det kan göra att man blir lättare åksjuk. Testa att öka FOV så lär dina bekymmer minska. (Kan krävas editering av cfg-filer eller sånt)

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Moderna spel har ofta en mycket lägre FOV än vad som var vanligt för ett par år sedan. Det kan göra att man blir lättare åksjuk. Testa att öka FOV så lär dina bekymmer minska. (Kan krävas editering av cfg-filer eller sånt)

Ändrade FoV i Metro 2033 efter att ha läst ditt inlägg. Det hjälpte faktiskt, men inte helt. Bättre än inget...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jag hade samma "symptom" när jag lirade Borderlands, en FOV fix fixade problemet helt.

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Moderator
Moderator

Detta är inte alls ovanligt. Som en person tidigare postat så handlar det om vanlig åksjuka (sannolikt då TS inte uppvisar andra problem med syn/balans) då man i spelet upplever en gungande rörelse vilket lurar kroppen till viss grad. Rekommendationer från andra forum:

Belys bakgrunden, alltså sätt en lampa så du lyser upp väggen bakom och därmed ökar din referensram på omvärlden som inte gungar.

Spela en minut, titta bort och låt blicken fästa sig på en plan yta tills det lugnat sig. Repetera tills du klarar av att spela längre stunder. Med andra ord, träna bort beteendet.

Öka avståndet till skärmen.

Ändra i init filerna, som föreslagits i denna tråd. Håll dig borta från spel som ARMA2 med extrem headbobbing eller modda dessa.

Lycka till.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thiesen:

Du har drabbats av DIMSS (Doom Induced Motion SIckness Syndrome), dvs dina sinnen skickar kontradikterande unformation till din hjärna. Dina ögon hävdar att det du ser rör på sig fast balansorganet tycker att du sitter still... då får hjärnan kortslutning och tycker synd om sig själv...

Borde stämma, själv blir jag också illamående av att spela vissa spel. Men jag mår som mest illa när jag ser andra köra då gubben går åt ett håll som inte jag gillar

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Enda gången jag kommer ihåg jag blivit illamående var på banan i crysis där man simmar omkring i rymdskeppet. Vet inte vad som var upp och vad som ner där inne. Förövrigt enligt mig den sämsta banan i spelhistorien.

Yolly! Me too!

För övrigt, trådskaparen kanske är alkoholist och spelar när han är bakis?

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Blev lite snurrig en gång när jag spelade Far Cry på 1920x1080 ända tills jag ändrade FoV och sedan försvann det

Permalänk
Medlem

För länge sedan när jag lirade 007 Nightfire hade jag grova problem med det också. Inget annat spel har påverkat mig på samma sätt, inte ens andra snabba FPS som warsow.

Permalänk

Jag kan få det när jag är ovan vid ett spel eller vid en skärm, men sen går det över när jag lirat ett tag....märkte det första gången med Doom. Descent var ökänt för det och tog lång tid att vänja bort. Nu senast kände jag av det när jag lirade om Portal. Innan jag vant in mig vid spelet eller skärmen så förvärras det om jag dricker kaffe/te/koffeindryck har jag märkt.

Permalänk

Jag brukar få samma "problem" när jag spelar gamla first preson spel och när jag spelar Portal? och ibland även när jag kör med för hög FPS på andra spel?? :S

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem med half life, både 1an och 2an, kan spela i kanske 15 min sen måste jag lägga mig en stund, blir helt veck i huvud. Har aldrig haft problem med någon av CS varianterna dock. Har fått för mig att de beror på att man typ glider lite efter man går framåt i hf, om de är så eller inte har jag ingen anning om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wibart:

Jag hade samma "symptom" när jag lirade Borderlands, en FOV fix fixade problemet helt.

OffT: You got mail! read it!

Visa signatur

jag dansar inte, och om jag mot all förmodan nu skulle ta ett par danssteg är det enbart för att jag vinglar mot baren! - Muff

Permalänk
Medlem

Första gången jag upplevde detta var när jag på för första gången slog på Super Mario 64 till N64. Kunde bara spela någon minut sedan var jag tvungen att ta paus (vilket var jäkligt frustrerande då jag inte ville annat än spela det). Var iof min första riktiga 3D upplevelse. Jag vande mig dock ganska snabbt.

Har även idag stött på spel då och då som till en början gör mig lite åksjuk. Vet att brorsan har väldigt svårt för FPS på dator då han blir åksjuk. Dock fixar han det på konsol så har nog att göra med att svängningarna med musen blir för kraftiga. Även min fru hade problem till en början med "äkta" 3D spel på dator men även hon vande sig till slut.

Summa kardemumma är att det här nog är ett vanligt fenomen, framför allt för ovana spelare. Men det ger med sig varefter man vänjer sig antar jag.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av highspeed:

Enda gången jag kommer ihåg jag blivit illamående var på banan i crysis där man simmar omkring i rymdskeppet. Vet inte vad som var upp och vad som ner där inne. Förövrigt enligt mig den sämsta banan i spelhistorien.

HAHA Håller med dig totalt.Förstörde nästan hela spelet.

Ontopic:

Har flera polare som inte kan spela vissa fps spel pga illamående.

Själv kan jag spela i timmar fast min syn är kass på ena ögat.
Så att det skulle bero på synfel vette tusan om det är rätt svar

Enda spel som jag vart lite yr i mössan vad Alien vs predator 2 när jag var en lite alien som sprang upp och ner och lite överallt då mådde jag lite illa ^^

Kanske sitter ni med näsan för nära skärmen?
Sitter själv minst 1 meter ifrån min skärm (24 tums)

Skulle vara kul att veta vad det beror på att vissa inte klarar av fps spel medans andra kan lira i timmar utan problem.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av simlar:

Jag vet inte vad som orsakar åksjuke-känslan men jag har märkt att det är oftast när det är trånga utrymmen och man inte vet vars man ska så då blir man desorienterad och oftast är det då som man blir illamående och slår av spelet.

Samma som för mig. Värst är det i spel med trånga utrymmen och det blir ännu värre om spelet har för mycket "head bobbing".

Jag har även problem med spel där man inte kan slå av motion blur. Blir sjösjuk direkt när hela bilden blir suddig av att man rör sig lite.

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Motion Sickness eller vad det kallas. Jag får det nästan aldrig men jag fick det ovanligt mycket under en period när jag antingen spelade Age of Conan eller Far Cry 2 av någon konstig anledning. Oftast beror på det konstig/obehaglig Field of View inställning i ett FPS spel. Du kan alltid pröva ändra den beroende på din upplösning, finns rekommendationer på bl.a. widescreengamingforum.

Permalänk
Medlem

Jag mår illa av den rullande greppbrädan i Guitar Hero.
Bluärgh!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Typhonos:

Min bror upplever detta när han spelar Zelda Ocarina of time på mitt n64, så pass jobbigt att han måste ta pauser typ var 20 minut. Kan inte svara för hur hans syn är nu men jag som har betydligt sämre än han, 0,8 på bägge ögon, blir inte illamående.

Underligt fenomen som säkert inte är så ovanligt som man tror.

Är 0,8 dåligt?

Permalänk
Medlem

Jag tror knappast det har med ögonen (om det är samma sak alla pratar om) utan snarare något med balansen om var man är i hjärnan. Med tanke på att man inte rör sig men ögonen tar in bilder där det sker rörselse så kanske hjärnan misstar och blir förvirrad. Konstigt dock att det är så ovanligt, måste vara ett ytterst specifik del i hjärnan som är orsaken.

Permalänk

blir så där yr7illamående när jag tex faller ner från en hög höjd i wow.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jag började precis spela Black Mesa ikväll. Jag har tidigare haft problem med åksjuka i spel som Half-Life 2, Portal 2, Quantum Conundrum och några till. Det är alltid FPS lir som framkallar det, men det var aldrig så förr i tiden. För många år sedan var jag en riktigt FPS-gamer på den gamla goda tiden när Quakeworld regerade och senare även Quake2 och Quake3. Half-Life 1 kunde jag spela utan problem också, men någon gång när HL2 episode 2 kom ut så kände jag först av det. Sedan dess har jag känt av det i många spel, men inte alla.

Såg väldigt mycket fram mot att lira Black Mesa, men kunde inte spela längre än 20min innan jag var tvungen att stänga av för att slippa spy. Såg att standard FOVen var inställd på 75! känns väldigt lågt, men jag har inte testat att spela någon längre stund på 90 som verkar vara högsta möjliga inställning. Kan det hjälpa? När man spelade Quake för över 10år sedan så var standard FOV 90, men vi höjde det alltid till 120 för att få bättre överblick på lirandet och jag mådde aldrig dåligt.

Ska inte testa nåt mer ikväll, men kanske ska testa lite imorn på FOV 90 och se om det blir bättre, kanske stänga av eventuella inställningar för blur också. Antingen är det något som kommer med åldern och jag helt enkelt få acceptera att jag är för gammal för att spela FPS eller så har det med FOV eller andra grafikinställningar som inte fanns i FPS liren förr i tiden.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Leeloo:

Är det bara jag som kan få illamående/åksjuka när jag spelar vissa FPS-spel?

Kände av nyss när jag spelade Metro 2033, att jag redan efter 2 minuter blev lite åksjuk. Det här händer bara i vissa FPS spel. CoD: MW2, Mass Effect 1 & 2, Doom 3, Quake är spel där jag bland annat inte har mått illa av. Om jag däremot fastnar i ett spel som jag INTE blir åksjuk i, och springer runt som en yr höna i ett rum i kanske 15-20 min, kan jag bli åksjuk.

Vad kan det här bero på?

Nej, jag är inte känslig för blod...

Jag blir också åksjuk i spel, även i bilar, båtar, flyg osv i verkligheten...
Det jag märkt är att med lite vana så blir det bättre och att det ofta blir bättre för mig om jag undviker att komma riktigt ända in i förstapersonsläge i de värsta spelen... Blod har inget med saken att göra för mig, tycker snarare det är samma som i bilen att det är en förvirring mellan öga och rörelsecenter i hjärnan, hjärnan tycker jag är stilla medan ögonen säger att jag rör mig... Quake, Fallout (3 + new vegas) och flera andra spel jag inte kommer på nu har fått mig åksjuk, i bland precis som du säger nästan omedelbart och ibland efter ett tag. Beror mycket på hur karaktärerna rör sig. Tror det är det som kommer med vanan också att jag lär mig ett rörelsemönster för karaktärerna som jag tål.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam! Jag får det av väldigt många fps-spel. Dock om jag tvingar mig igenom några timmars spelande brukar det upphöra.

Detta oavsett om jag använder glasögon eller linser.

Fruktansvärt jobbigt.

Permalänk

Om vi tar bort bakfylla som orsak så finns det andra saker med liknande symtom. Låg FPS.
Hade samma problem med Metro 2033, jag älskar smutsiga industri skräckisar men jag var tvungen att avinstallera det. Kollade lite på olika tweaks men kom inte längre än så.

Permalänk

Kom på en sak som kanske kan hjälpa någon mer än mig, jag ville spela en hel del av spelen jag blev åksjuk av för att jag tyckte de var kul så jag tog fram mina åksjukearmband och hade på när jag spelade i början. Efter några veckor eller någon månad något så kunde jag spela uppemot en timme utan armbanden och så länge jag kände för det med dem. Hade nog aldrig kommit på iden att prova det om det inte var för att jag redan köpt dem för vanlig åksjuka och det inte kostade eller påverkade mig något att ta på dem och prova framför datorn...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

jag kan lite samma känsla när jag spelar vissa FPS spel med FOV under ca 90, så skulle nog lägga min röst på det. såg en video för ett tag sen som fick mig att förstå det hela lite bättre EPISODE 29 FOV in Games part1 av FZDSCHOOL EPISODE 29 FOV in Games part2 av FZDSCHOOL

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Lider också av åksjuka när jag spelar FPS-spel ibland. För min del verkar det dyka upp i spel som inte har någon head bobbing igång. Minns att jag fick det av t.ex. Wolfenstein 3D och ett kanske ganska okänt spel som hette Sherlock Holmes - The Awakened.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Du kan prova att ha det ljust bakom skärmen. Så att ögat får stimuli och referenspunkter och därmed förstår hjärnan att du inte är ute i rymden och skjuter aliens på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Du kan prova att ha det ljust bakom skärmen. Så att ögat får stimuli och referenspunkter och därmed förstår hjärnan att du inte är ute i rymden och skjuter aliens på riktigt.

Det torde vara ett utmärkt tips ja. Kan säkerligen kombineras med att man ökar avståndet till skärmen, så denna inte tar upp en lika stor del av synfältet, för ännu bättre effekt. Nu har jag inte spelat just Black Mesa, men om det kör med player bobbing, så kanske det kunde vara värt ett försök att stänga av det också.

I egenskap av sjöbuse vill jag också mena att ens allmäntillstånd kan vara direkt avgörande när det kommer till rörelsesjuka. Sov och ät ordentligt, undvik överdrivna mängder nikotin och koffein, och se till att ha en behaglig temperatur i rummet, så är halva slaget vunnet. Och om inget annat funkar så finns en gammal huskur att ta till: ät en massa ingefära, har själv kört på den med goda resultat under ett par riktigt jävliga vinterstormar

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag har också noterat att vissa spel kan ge åksjuka, även om jag inte blir ett dugg åksjuk av de flesta spel.
De spel jag upplevt rejäl åksjuka i är Bioshock 1 och 2. Spelar jag bara en liten stund så håller jag allvarligt talat på att spy.
Det är som om jag skulle sitta och snurra mig själv runt, runt på en kontorsstol.
Lite synd med tanke på att det verkar vara trevliga spel i övrigt, som tyvärr är ospelbara pga detta problem.

Skrivet av highspeed:

Enda gången jag kommer ihåg jag blivit illamående var på banan i crysis där man simmar omkring i rymdskeppet. Vet inte vad som var upp och vad som ner där inne. Förövrigt enligt mig den sämsta banan i spelhistorien.

Ah, det här var också ett tillfälle då jag upplevde rejäl åksjuka.
Fick pina mig igenom den där fruktansvärda banan. Körde en liten bit i taget och till sist klarade jag den.
Men håller verkligen med om att det var kanske den värsta banan i världshistorien. Förutom att den gjorde att man ville spy så var den urtråkig, meningslös och förvirrande.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.