Permalänk
Medlem

Hej du behöver inte ha värmeledande färg, det går jätte bra att använda clasohlssons mattsvarta sprayfärg.
Mvh Axel

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt en här på forumet som har lackat sitt grafikkort eller/och moderkort. Ligger någonstans i galleriet. Funkade fin fint

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

mm det är min polare

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatyrax:

Det finns faktiskt en här på forumet som har lackat sitt grafikkort eller/och moderkort. Ligger någonstans i galleriet. Funkade fin fint

Ah de e nog jag de hehe
O här e min lilla mod-logg: http://www.sweclockers.com/galleri/5469-omlackering-av-moderk...
Hoppas ni gillar de

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Medlem

Mest trovärdiga är väl att tempsen inte kan läsas av korrekt efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

Mest trovärdiga är väl att tempsen inte kan läsas av korrekt efter det.

Och varför skulle sensorn ändras av att en kylare som har SAMMA yta som innan, men bara ändrat de yttre lagret?
Hur skulle det någonsin kunna ändra sensorns funktion? :S
Förklara gärna
Jag läste av via bios, me samma rumstemps, samma fläktar, på samma speeds, samma "idle" o allt.
Då kan man bara säga att dom 5 tunna tunna lagrena har bättrat kylarens förmåga att kyla, eller på något sätt leda bort värmen, om det till och med ska vara ngn sorts av strålningsvärme...
Jaja, kan bara rekommendera TS att måla på så mycket han vill på så många flänsar han vill
Men kan ej garantera att det ska kyla bättre med en annan färg än just mattsvart. (den jag använde)

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Skrivet av InluZion:

Herregud, här har vi den på Swec som varit utan lite godis från sin tjej på väldigt väldigt länge...

Fan jag ställde en fråga, jag bad dig inte leka någon sorts allvetande jävla GUD..

Fan va trött man blir på patetiska småglin som dig, är nog pga sånna som dig som gör att dom flesta som håller på med lite mer Extrem OC sitter på Techsweden och inte här!

Nu till min fråga igen: Alla småhål kommer man ju att Maskera (Om du nu inte hade fattat det) har sett videos där man lackade en äldre dator utan problem!

Nej fan säger bara Bye bye Swec och välkommen Tech (Där dummförklarar dom en inte för en fråga, utan kan svaren ist.)
Problemet med dig var välle att du inte kunde svarat och bara ville verka cooooool inför alla andra här inne.. fan kom igen när du kommit över 14år gränsen!

Du har faktiskt rätt, bara man maskerar ordentligt går det att sprayfärga moderkort, grafikkort etc.
Finns ju nån på SweC som faktiskt färgade sitt moderkort vitt eller vad det nu var för färg.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpuz:

Och varför skulle sensorn ändras av att en kylare som har SAMMA yta som innan, men bara ändrat de yttre lagret?
Hur skulle det någonsin kunna ändra sensorns funktion? :S
Förklara gärna
Jag läste av via bios, me samma rumstemps, samma fläktar, på samma speeds, samma "idle" o allt.
Då kan man bara säga att dom 5 tunna tunna lagrena har bättrat kylarens förmåga att kyla, eller på något sätt leda bort värmen, om det till och med ska vara ngn sorts av strålningsvärme...
Jaja, kan bara rekommendera TS att måla på så mycket han vill på så många flänsar han vill
Men kan ej garantera att det ska kyla bättre med en annan färg än just mattsvart. (den jag använde)

För att det är mer logiskt än att bryta mot fysikens lagar. Typ som snubben som påstod att sitt 4890/4870 var 10grader med stockkylning, i ett rum med 20-24c rumstemp.
Fast nu bytte du kylpasta, eller hur? Om så, där är anledningen till lägre temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

För att det är mer logiskt än att bryta mot fysikens lagar. Typ som snubben som påstod att sitt 4890/4870 var 10grader med stockkylning, i ett rum med 20-24c rumstemp.
Fast nu bytte du kylpasta, eller hur? Om så, där är anledningen till lägre temps.

Fast förklara nu exakt vart det bryter mot fysikens lagar att ändra färg leder till en annan värmeavledningsförmåga.
Kolla upp lite andra trådar, nån har tex lackat om hans kylare på bil till svart, o fått bättre temps. Och undra vf så många radiatorer och luftkylare är svartmålade? Borde ju va nån anledning. Och så tror jag EJ att lacken "stänger inne" värmen, då det inte är någon sorts mellanrum mellan kylaren och färgen.

Jag har monterat av hela moderkortskylaren innan och bytt kylpasta på NB.
Men nu sista gången fick jag bättre temps. Så jag kan inte se nån annan anledning till den sänkta tempen, än att det är färgen som gjorde skillnaden...

EDIT: Du kan ju själv testa att lacka om mobo kylaren likadant som jag gjort, kom tillbaka när du fått sämre temps...

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Medlem

Det här var en rolig tråd, synd jag inte sett den tidigare.

Det är ju klart som korvspad att man kan förbättra tempen genom att måla sin kylfläns. Eller mao ändra emissionsfaktorn, det är det man gör när man målar. Dvs ändrar kylarens förmåga att avge värmestrålning.
En svart kropp i solen blir ju varm som fn, detsamma gäller även omvänt, den svarta kroppen avger värme bättre än en blank, med lägre temps som följd. Helt enligt fysikens lagar, det var ju någon som ifrågasatte dem här ovan. :). Han kanske trodde att man skulle lacka anläggningsytan? och det tror jag med är en dålig ide.

Nu är väl inte detta helt ultimat förklarat, men ni kan ju googla så finns det säkert mer o läsa.

mvh

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX

Permalänk
Proffsmoddare

Alla har vi läst fysik B och alla verkar ha olika 100% säker fakta.

Fy för dagens undervisning ^^

Kan ju inte vara så svårt att reda ut med ett test om det kyler bättre med färg eller inte.
Finns väl de som sitter på en mängd stockkylare och kan offra någon i vetenskapligt syfte

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpuz:

Fast förklara nu exakt vart det bryter mot fysikens lagar att ändra färg leder till en annan värmeavledningsförmåga.
Kolla upp lite andra trådar, nån har tex lackat om hans kylare på bil till svart, o fått bättre temps. Och undra vf så många radiatorer och luftkylare är svartmålade? Borde ju va nån anledning. Och så tror jag EJ att lacken "stänger inne" värmen, då det inte är någon sorts mellanrum mellan kylaren och färgen.

Jag har monterat av hela moderkortskylaren innan och bytt kylpasta på NB.
Men nu sista gången fick jag bättre temps. Så jag kan inte se nån annan anledning till den sänkta tempen, än att det är färgen som gjorde skillnaden...

EDIT: Du kan ju själv testa att lacka om mobo kylaren likadant som jag gjort, kom tillbaka när du fått sämre temps...

Du har ju fel, varför slutar du inte bara argumentera? Att du färgade din kylare gjorde tempen högre, inte lägre. Finns under inga förutsättningar någon som helst möjlighet till att det skulle blivit kallare.

1: Du bytte kylpasta
2: Du har förstört dina sensorer
3: Du forumtrollar just nu.

Permalänk
Avstängd

Oj! Det var mycket dumheter på en gång i denna tråd!

Skrivet av lol1337:

Hej, det folk säger att du kmr få sämmre kylning stämmer inte, iaf efter mina egna erfarenheter. Jag och några fler gjorde ett projekt arbete i skolan och det innerfatta att vi hade en gammal dell optiplex som vi inte va så rädda om, vi spraya alla kylare och hela moderkortet och från att nordbryggekylflänsen var SJUKT varm till att knappt vara ljummen. Vet oxå att min kompis tog bort sin moderkortskylare och lackade den med mattsvart färg och han fick ca 2-3 graders tempsänkning. Jag vet att det låter konstigt men det stämmer faktiskt att lacken gör det bättre, men som någon annan sa så ska du ju bara köra ett tunt lager med färg för att vara säker.
Jag kan även rekomendera clasohlssons sprayfärg, kostar 69kr för 500ml och är snabbtorkande och ger ett fint resultat, iaf med mattsvart.

Lycka till.
Mvh Axel

Om du mätte temperaturen hos en gammal Dell med mjukvara så fick du nog oavsiktligt ett skyddande lager färg under, mellan sensor och chip. Mätte du med termometer är det också fail - ju varmare flänsen är, desto bättre kyler den. Om effekten är oförändrad och temperaturen på flänsen faller, visar det naturligtvis på sämre kylning, inte bättre.

Några mer eller mindre troliga scenarier:
* Färg mellan datorns sensor och värmekällan
* Färg mellan flänsen och extern termometer (duh!)
* Först körde ni datorn med chassi, sedan utan
* Ni hade inte vett att låta färgen torka, varpå lösningsmedlens evaporering bidrog till kylningen (edit: alternativt att färgen måste "brännas in" och började evaporera även fast den synbart hade torkat)

Skrivet av Limpuz:

Och varför skulle sensorn ändras av att en kylare som har SAMMA yta som innan, men bara ändrat de yttre lagret?
Hur skulle det någonsin kunna ändra sensorns funktion? :S
Förklara gärna
Jag läste av via bios, me samma rumstemps, samma fläktar, på samma speeds, samma "idle" o allt.
Då kan man bara säga att dom 5 tunna tunna lagrena har bättrat kylarens förmåga att kyla, eller på något sätt leda bort värmen, om det till och med ska vara ngn sorts av strålningsvärme...
Jaja, kan bara rekommendera TS att måla på så mycket han vill på så många flänsar han vill
Men kan ej garantera att det ska kyla bättre med en annan färg än just mattsvart. (den jag använde)

Givetvis har inte kylaren samma yta med färg. Ytan är förändrad. Beroende på geometrin kan den öka eller minska, men det är osannolikt att den skulle förbli den samma. Ytan kan minska eftersom man rundar av skarpa hörn och den kan öka eftersom färgen kan smetas ut.

Är flänsen normalt så varm att den lyser i synligt ljus? Nej, just det. Vad som är svart för ögat är komplett ointressant. Det viktiga är vilken emission färgen har i de våglängder som korresponderar mot flänsens temperatur, alltså infrarött. Fundera på varför element ofta är vita...

Skrivet av Lajbans:

Det här var en rolig tråd, synd jag inte sett den tidigare.

Det är ju klart som korvspad att man kan förbättra tempen genom att måla sin kylfläns. Eller mao ändra emissionsfaktorn, det är det man gör när man målar. Dvs ändrar kylarens förmåga att avge värmestrålning.
En svart kropp i solen blir ju varm som fn, detsamma gäller även omvänt, den svarta kroppen avger värme bättre än en blank, med lägre temps som följd. Helt enligt fysikens lagar, det var ju någon som ifrågasatte dem här ovan. :). Han kanske trodde att man skulle lacka anläggningsytan? och det tror jag med är en dålig ide.

Nu är väl inte detta helt ultimat förklarat, men ni kan ju googla så finns det säkert mer o läsa.

mvh

Nej, det är inte alls klart som korvspad. Det är rentav något man ska vara försiktig med. Ja, ett ytterst tunt lager av en färg som emitterar mycket i infrarött kan öka prestandan, men detta har tillverkaren av flänsen mycket bättre koll på än vad du har.

Att svarta föremål blir varma i solen beror på att solen - till skillnad från kylflänsen - har sin största output i synligt ljus. Dessutom stämmer det faktiskt inte rakt av för solen heller. Två föremål som för ögat är precis lika svarta kan få olika yttemperatur vid samma avledningsförmåga och underliggande material beroende på vilken absorptionsförmåga färgen har i icke-synligt ljus. Jag har för mig att vanlig trycksvärta är ett exempel på en färg som inte alls leder till samma uppvärmning som andra till synes lika svarta diton.

Skrivet av SueCia:

Du har ju fel, varför slutar du inte bara argumentera? Att du färgade din kylare gjorde tempen högre, inte lägre. Finns under inga förutsättningar någon som helst möjlighet till att det skulle blivit kallare.

1: Du bytte kylpasta
2: Du har förstört dina sensorer
3: Du forumtrollar just nu.

Jag tror på alla tre...
...
Ibland verkar överklockning och kylning vara på väg åt samma håll som audiofili - man använder missförstådd vetenskap som ursäkt för en massa humbug, humbug som man intalar sig själv fungerar därför att man inte riktigt förstår vad det är man ska mäta och sträva efter.

Ett exempel på ett uppochnervänt resonemang när det kommer till kylning är att kallare flänsar efter man gjort [insert valfri mystisk procedur] betyder att chippet nu är svalare. Det är naturligtvis komplett tvärt om.

Om ett föremål tillförs energi kommer det att värmas upp tills jämvikt råder och föremålet blir av med samma värmemängd som det tillförs/alstrar. Om exempelvis kontakten mellan chip och kylare är dålig kommer chipets temperatur öka tills att det kan stråla bort överbliven värme om den inte kan ledas bort. Det kommer värma upp omgivningen på ett sådant sätt att kylflänsen får mindre del av kakan och omkringliggande föremål mer. Detta i sin tur leder till att flänsen arbetar mindre effektivt. En ideal fläns tar omedelbart hand om precis all värmeenergi och omvandlar denna till en höjd temperatur i flänsen som kan strålas och ledas bort.

Om man verkligen jagar milligrader så måste man ha instrument som duger. Datorns sensor duger just inte till, och en tempprob på flänsen är precis helt fel metod om du ändrar flänsens emission. En yttermometer (IR-termometer eller liknande) med ställbar emissionsfaktor samt kontroll av omgivande temperatur (inte bara luften) krävs, samt gärna blindtest. Vidare måste man ombesörja att alla temperaturer i datorn nått ett "steady state" samt att detta tillstånd är repeterbart. Edit: Ja, man skulle nog behöva en riktig IR-kamera för att dra säkra slutsatser. Såna 20 000-200 000 kr-apparater som flänstillverkarna har men inte vi...

Jag säger inte att rätt färg applicerad på rätt sätt inte kan inverka positivt, men jag menar att flänstillverkarna vet detta bättre än vad vi gör och att sätten att göra detta på fel sätt är våldsamt många fler än sätten att göra detta på rätt sätt. Att ta godtycklig svart färg och tro att svart per automatik är en bra svartkropp i infrarött är naivt. Hade vi haft med synligt ljus att göra hade lika gärna lila kunnat vara bäst, beroende på en del faktorer. Eller grönt. Eller rött. Empiri är bra, enda praktiska sättet att veta, men den empiri som presenterats i tråden är undermålig för att dra slutsatser.

Experiment (jag har inte gjort dessa själv):
1) Kyl ner fyra identiska kärl till samma temperatur. Två kärl med mjölk eller vatten och två kärl med cola (som är "svart" på sätt och vis)
2) Placera ett kärl med vatten och ett med cola i solen
3) Placera det andra paret med kärl (vatten och cola) framför en infravärmare
4) Mät temperaturen

I det ena fallet kommer colan värmas upp fortare och i det andra vattnet. (Eller, om jag minns fel, i ena fallet skillnad, i andra fallet inte.)

"Svart" är inte per automatik mer utav svartkroppsstrålare. Kruxet är att välja rätt "svart" för rätt våglängder.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag rör till det lite i tråden men jag har en närstående som är duktig på kretskort och har blandannat gjort egna kretskort.
Enligt honom så lackas hela kretskorten ofta för att få en "skyddande" yta och då tänker jag att det måste ju gå att spraya på en lack baserad färg som inte leder värme utan några större problem.
Men när det kommer till att måla kylflänsar så har jag ingen större idé på vad man kan hitta på men det borde ju finnas någon käck färg som kan leda bort värme men då får man ju se till att endast måla kylflänsarna så man inte gör hela moderkortet till ett "värmeverk".

Men kom ihåg att lägga ner lite tid på det så det inte blir något "hafs" verk.

Permalänk

om du ska måla moderkortet anser jag att du iaf ska försöka maskera IC kretsar Kondingar och andra kretsar som brukar alstra en del värme (benen gör inget om dem målas då de inte ska bli speciellt varma iaf så typ bara en fyrkantig bit som gör att inte översidan blir målad typ) och tror det kommer bli snyggare om inte moderkortet är helt i samma färg häller utan några kretsar lite här och där som sticker ut och är svarta.

om du sen vill ha dom i vitt köp/tillverka vita kylflänsar och limma på ovanpå dem istället för att måla över dom. kan ju resultera i att dom brinner upp pga för dålig kylning med ett färglager över man vet aldrig .

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Du har ju fel, varför slutar du inte bara argumentera? Att du färgade din kylare gjorde tempen högre, inte lägre. Finns under inga förutsättningar någon som helst möjlighet till att det skulle blivit kallare.

1: Du bytte kylpasta
2: Du har förstört dina sensorer
3: Du forumtrollar just nu.

Troll hit, troll dit. Jaja.
Jag vet bara att BIOS visar 7 grader kallare nu än innan. Och om man känner på backplaten till NB så e den osså kallare (ej lackerad).
Vet ej varför du försöker mot"bevisa" mig hela tiden? Du lyckas inte.
Men jag kan helt klart acceptera följande: NB blev varmare p.g.a (era kommentarer), min lackering eller vad som helst.
MEN de vore väldigt konstigt eftersom lackeringen löste ett instabilitetsproblem...
Eller om jag nu hade lyckats förstöra ngt (enligt er) och systemet blev helt stabilt efter det? Inte vet jag.
Jag är väldigt nöjd med mitt resultat iaf. För det blev snyggare, kallare, stabilt, och jag har lärt mig en del på vägen...
Hoppas jag slipper tråkiga kommentarer nu, men det är nog svårt att undgå.

EDIT: Du kanske missade det att jag INTE lackerade kontaktytan mot NB?

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpuz:

Troll hit, troll dit. Jaja.
Jag vet bara att BIOS visar 7 grader kallare nu än innan. Och om man känner på backplaten till NB så e den osså kallare (ej lackerad).
Vet ej varför du försöker mot"bevisa" mig hela tiden? Du lyckas inte.
Men jag kan helt klart acceptera följande: NB blev varmare p.g.a (era kommentarer), min lackering eller vad som helst.
MEN de vore väldigt konstigt eftersom lackeringen löste ett instabilitetsproblem...
Eller om jag nu hade lyckats förstöra ngt (enligt er) och systemet blev helt stabilt efter det? Inte vet jag.
Jag är väldigt nöjd med mitt resultat iaf. För det blev snyggare, kallare, stabilt, och jag har lärt mig en del på vägen...
Hoppas jag slipper tråkiga kommentarer nu, men det är nog svårt att undgå.

EDIT: Du kanske missade det att jag INTE lackerade kontaktytan mot NB?

1: Det blev snyggare
2: Det blev varmare
3: Det blev omöjligt mer stabilt, troligtvis hade du inga stabilitetsproblem innan du lackerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

1: Det blev snyggare
2: Det blev varmare
3: Det blev omöjligt mer stabilt, troligtvis hade du inga stabilitetsproblem innan du lackerade.

Haha, vadå "omöjligt mer stabilt, troligtvis inga instabilitetsproblem innan"?
Jag hade instabilitetsproblem sedan innan. Men varför det blev fixat, och om det beror på lackeringen vet jag inte.
Hur som helst är det löst, precis efter jag hade lackerat om kylaren.
Varför ska du säga RAKT emot mig, med något som du inte ens vet? Det är ju bara dummt?

Jag säger: Jag hade instabilitetsproblem.
Du säger: Nej det hade du troligtvis inte?
Hur tänker du då? Förklara gärna...

Men som sagt innan. Det hela blev bara positivt. FÖRUTOM alla tråkiga kommentarer från dig.

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Medlem

Det finns liksom ingen logik i att dina instabilitets problem försvann pga just det, det är faktiskt en ren omöjlighet.
Däremot kan det berott på några andra faktorer, som du bytte möjligtvis kylpasta?
Läste även ovan att du skrev att radiatorer var lackade, en sak som är värd att notera är att "kylflänsarna" är inte helt täckta av färg, utan bara den synliga ytan.

/Alexander

Permalänk
Skrivet av Zatyrax:

Det finns faktiskt en här på forumet som har lackat sitt grafikkort eller/och moderkort. Ligger någonstans i galleriet. Funkade fin fint

Kan det vara min skrutt du tänker på?
http://www.sweclockers.com/galleri/3906-black-white

Personligen så tror jag att skillnaden mellan icke målad kylfläns, kylfläns med värmefärg och kylfläns med icke värmetålig färg är ungefär desamma, kan tänka mig att det skiljer ~2 grader. I mitt fall så fick jag bättre temps efter det att jag målade. Det var med största sannolikhet på grund av att jag applicerade ny kylpasta och inte på grund av färgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Kan ju passa på och fråga i denna tråd så slipper det bli en ny om målade komponenter osv..

Jag är lite sugen på att lacka mitt Moderkort (GA-P55-UD4) vit och insidan av Chassit svart, tycker det är ett fett nice färgtema, men vill veta först om det går eller om allt går åt helvete!?, funkar det så får grafikkortet oxå ett lager lack (HD5850 PCS+)

MVH

Skrivet av Redzo:

skojar du eller ??

vad har du tänkt göra som nästa steg ? Kanske kan du fylla badkaret med kall vatten och lägga grejerna i. På det viset får du sjusta temps och kan klocka hårdare...

SUCK !

790i Ultra Spray Paint Mod Log - techPowerUp! Forums

Verkar ju funka hyggligt om man är lite försiktig. Klart man inte ska ge sig in på detta om man inte kan avvara ett moderkort om det skulle gå fel (vilket det lätt kan göra antar jag).

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JTech:

Nu kanske jag rör till det lite i tråden men jag har en närstående som är duktig på kretskort och har blandannat gjort egna kretskort.
Enligt honom så lackas hela kretskorten ofta för att få en "skyddande" yta och då tänker jag att det måste ju gå att spraya på en lack baserad färg som inte leder värme utan några större problem.
Men när det kommer till att måla kylflänsar så har jag ingen större idé på vad man kan hitta på men det borde ju finnas någon käck färg som kan leda bort värme men då får man ju se till att endast måla kylflänsarna så man inte gör hela moderkortet till ett "värmeverk".

Men kom ihåg att lägga ner lite tid på det så det inte blir något "hafs" verk.

Lite oklart vad du menar. Hade vanlig kretskortslack lett värme bra hade det enbart varit positivt. Flera ytmonterade komponenter kyls direkt mot kopparbanor eller kopparöar. Bättre värmeledningsförmåga genererar givetvis inte mer värme, utan för bort värme.

Färg och lack är ofta inte så tokigt när det gäller att stråla bort värme, men leder själva värmen taskigt. Det finns speciella färger med definierade mått för detta för att användas i samband med IR-termometrar. Observera att "definierad" inte per automatik betyder "bra" i detta sammanhang.

Skrivet av Limpuz:

Troll hit, troll dit. Jaja.
Jag vet bara att BIOS visar 7 grader kallare nu än innan. Och om man känner på backplaten till NB så e den osså kallare (ej lackerad).
Vet ej varför du försöker mot"bevisa" mig hela tiden? Du lyckas inte.
Men jag kan helt klart acceptera följande: NB blev varmare p.g.a (era kommentarer), min lackering eller vad som helst.
MEN de vore väldigt konstigt eftersom lackeringen löste ett instabilitetsproblem...
Eller om jag nu hade lyckats förstöra ngt (enligt er) och systemet blev helt stabilt efter det? Inte vet jag.
Jag är väldigt nöjd med mitt resultat iaf. För det blev snyggare, kallare, stabilt, och jag har lärt mig en del på vägen...
Hoppas jag slipper tråkiga kommentarer nu, men det är nog svårt att undgå.

EDIT: Du kanske missade det att jag INTE lackerade kontaktytan mot NB?

Felet du gör är att du verkar utgå från att vi andra har någon sorts bevisbörda. Nope. Den som kommer med ett uttalande har bevisbördan och har bara att ta emot kritik och leverera bra svar. Några bra svar har du inte givit. BIOS-temperaturen kan slänga sig i väggen, det är ett antiargument. Stabilitetsproblem är väldigt subjektivt om du inte har statistiska data och nöjdhet kan i värsta fall (bort)förklaras som ren confirmation bias.

Observera vad jag påstår och inte påstår. Jag påstår inte tvärsäkert att dina temperaturer inte sjunkit eller att det skulle vara omöjligt. Det är nämligen fullt teoretiskt möjligt att förbättra kylningen på det sätt du anger. Det jag påstår däremot är följande:
* Det är osannolikt att en färg som helst fungerar bara för att den är svart. Svart har faktiskt inte med saken att göra, det är n00b-termodynamik
* Ditt sätt att mäta temperaturen och inför oss rapportera om temperaturen är otillfredsställande

Kom tillbaka med mer tillförlitlig data, och åtminstone jag är benägen att tro dig. Vad heter kylaren exakt och exakt vilken färg använde du? (Du har säkert skrivit det, men jag orkar inte lusläsa just nu). Detta är nämligen ett av de tillfällen när jag blir alltmer osäker ju mer jag funderar och jag är beredd att när som helst ompröva min inställning/tolkning bara jag har lite mer på fötterna. Är prylarna billiga kan jag tänka mig att köpa bara för att göra en mer laboratoriemässig prövning enbart för skojs skull och rapportera det här.

Skrivet av speeDs_:

Det finns liksom ingen logik i att dina instabilitets problem försvann pga just det, det är faktiskt en ren omöjlighet.
Däremot kan det berott på några andra faktorer, som du bytte möjligtvis kylpasta?
Läste även ovan att du skrev att radiatorer var lackade, en sak som är värd att notera är att "kylflänsarna" är inte helt täckta av färg, utan bara den synliga ytan.

/Alexander

"Omöjligt" är ett alldeles för starkt ord. Jag vidhåller "osannolikt", men med rätt material finns det åtminstone en teoretiskt möjlighet eftersom färg kan ha väldigt god emissionskoefficient. Men precis som du säger kan det bero på andra faktorer som bättre kylpasta. Jag tycker inte vi fått ett helt tillfredsställande svar på kylpastan.

Fast det viktigaste när ett fenomen ska förklaras är inte att hitta alternativa förklaringar (byte av kylpasta, bättre applicering av kylpasta, etc) utan att först och främst belägga att fenomenet över huvud taget existerar. Detta är en sund vetenskaplig princip (det är t.ex. därför som "helt vetenskapliga" eller naturliga förklaringar på vissa fenomen, t.ex. bermudatriangeln fortfarande är nonsens eftersom fenomenet över huvud taget inte ens existerar och därmed behöver inget förklaras alls).

Så, "1A" måste först och främst vara klara belägg på att temperaturen verkligen sjunkit i chipet. Och med "klara belägg" menar jag förstås inte tempsensorn i BIOS...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni skall lägga CD-skivorna i frysen för då blir det bättre ljud!!!!!!!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpuz:

Haha, vadå "omöjligt mer stabilt, troligtvis inga instabilitetsproblem innan"?
Jag hade instabilitetsproblem sedan innan. Men varför det blev fixat, och om det beror på lackeringen vet jag inte.
Hur som helst är det löst, precis efter jag hade lackerat om kylaren.
Varför ska du säga RAKT emot mig, med något som du inte ens vet? Det är ju bara dummt?

Jag säger: Jag hade instabilitetsproblem.
Du säger: Nej det hade du troligtvis inte?
Hur tänker du då? Förklara gärna...

Men som sagt innan. Det hela blev bara positivt. FÖRUTOM alla tråkiga kommentarer från dig.

Om du hade instabilitetsproblem innan lackeringen, och du inte gjorde NÅGOT annat än att lackera flänsarna, så måste jag nog tyvärr meddela dig att dina instabilitetsproblem fortfarande är kvar.

Jag säger rakt emot dig eftersom du är så långt ifrån verkligheten, vad som är möjligt, man kan vara.

Synd att du ser på mina kommentarer på det sättet, jag försöker bara förklara för dig hur fel du har. Så att du inte går bland dina vänner och berättar att dina temperaturer sjönk pga. dina färgade kylflänsar, och i värsta fall kanske du har en kompis som vet hur det fungerar, och kommer skratta åt dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Om du hade instabilitetsproblem innan lackeringen, och du inte gjorde NÅGOT annat än att lackera flänsarna, så måste jag nog tyvärr meddela dig att dina instabilitetsproblem fortfarande är kvar.

Jag säger rakt emot dig eftersom du är så långt ifrån verkligheten, vad som är möjligt, man kan vara.

Synd att du ser på mina kommentarer på det sättet, jag försöker bara förklara för dig hur fel du har. Så att du inte går bland dina vänner och berättar att dina temperaturer sjönk pga. dina färgade kylflänsar, och i värsta fall kanske du har en kompis som vet hur det fungerar, och kommer skratta åt dig

Om en kompis som verkligen vet hur allt funkar, o skrattar åt mig, så e de helt lungt. Då kan jag iaf lära mig lite av han, om han e snäll nog att hjälpa mig som inte verkar ha koll.

Och kan meddela dig om att jag inte alls har instabilitetsproblem i dagens läge. Va nyss borta en vecka från datan, hade den på i ett spel (GTA IV, in-game) Och den hade varken fryst sig eller stängt av sig själv när jag kom hem. Så jag ser en veckas ingame som ett rätt bra test.
Innan jag hade lackerat om kylaren så kunde datan frysa efter bara en minut, eller i bästa fall en halvtimme... Men alla andra spel funkade 100%

Orkar inte diskutera mer om hurvida lackeringen löste problem, eller om de nu var något annat som spelar in. Kan meddela att jag har bytt kylpasta ett par månader innan jag lackerade om kylaren. Utan förbättrade temps.

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Limpuz:

Om en kompis som verkligen vet hur allt funkar, o skrattar åt mig, så e de helt lungt. Då kan jag iaf lära mig lite av han, om han e snäll nog att hjälpa mig som inte verkar ha koll.

Har du inga kommentarer till något jag skrivit? Jag "verkligen vet hur allt funkar" i någon mening (även om det är ett dumt sätt att uttrycka sig och saken är lite relativ) och jag har givit kommentarer, ställt följdfrågor och har sagt rent ut att teorin kan vara riktig under vissa förutsättningar. Jag har inte avskrivit det som "omöjligt", bara osannolikt givet den information vi fått.

Skrivet av Limpuz:

Orkar inte diskutera mer om hurvida lackeringen löste problem, eller om de nu var något annat som spelar in. Kan meddela att jag har bytt kylpasta ett par månader innan jag lackerade om kylaren. Utan förbättrade temps.

Men tråden handlar ju om det! Ska vi tolka det som "när jag får mothugg drar jag öronen åt mig och låtsas som det regnar, för ändra uppfattning kan jag inte göra. Jag tycker hellre än vet saker"?

Det *kan* fungera, men det behövs mer fakta från dig och en del indicier talar för att du har fel i detta specifika fall.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Har du inga kommentarer till något jag skrivit? Jag "verkligen vet hur allt funkar" i någon mening (även om det är ett dumt sätt att uttrycka sig och saken är lite relativ) och jag har givit kommentarer, ställt följdfrågor och har sagt rent ut att teorin kan vara riktig under vissa förutsättningar. Jag har inte avskrivit det som "omöjligt", bara osannolikt givet den information vi fått.

Men tråden handlar ju om det! Ska vi tolka det som "när jag får mothugg drar jag öronen åt mig och låtsas som det regnar, för ändra uppfattning kan jag inte göra. Jag tycker hellre än vet saker"?

Det *kan* fungera, men det behövs mer fakta från dig och en del indicier talar för att du har fel i detta specifika fall.

Jag har fått alltför många svåra ord och väldigt vuxna kommentarer från dig, så jag drar åt mig mina 17 åriga skrivarfingrar... Men jag vet hällre, än tror. Därför jag vill lära mig. Men via ett forum är jag inte så pigg på.

Nämen jag har faktiskt inte den kunskapen att säga emot dig när det gäller fysikens/kemins lagar.
Och inte när det gäller att skaffa fram tillförlitlig data så kan jag tyvärr inte det.
Nu kommer jag med en del ursäkter av blandad kvalitet, för det första: Jag kan ej lägga upp en bild "infoga" här på forumet (lära mig tack?)
Och för det andra sitter jag på ett seglarläger i stockholm i en vecka till, så jag kan ej komma hem på ett tag.
Och för det tredje så har jag planer på sälja min dator strax efter lägret, och då känns det lite halvt tråkigt att snacka om hurvida en modifikation på den gör si och så på datan.

Och läsa av temperaturer kan jag ej något annat sätt än via BIOS? Jag vet att det går, och en del här på swec har gjort den på annat sätt.
Men jag förstår bara inte varför backplaten känns lite kallare än innan, (den är inte lackerad).

Jag kan förstå dig att du vill hjälpa mig att förstå till 100% hur allt funkar inom området vi diskumenterar om. Men dessvärre så orkar jag inte lära mig allt till 100%
Men som någon annan sade så kommer jag inte att försöka pracka på andra som inte vet till 100% att jag "vet allt och kan allt, så lyssna på mig" Eftersom att jag inte kan allt...

Det vore GULD ifall du skulle kunna göra en sorts test av hur tempsen ändrar sig när man lackerar om en kylare. Jag kan återkomma med mer info om hur jag gick till väga, på eftermiddagen efter dagens segling...

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."

Permalänk
Medlem

Jaha, så kom MBY och förgyllde denna tråd. Det vore roligt om du ändrade din inställning lite grand, från att du verkar tycka det är viktigare att andra tror du har rätt till att du i själva verket har det innan du själv sprider dumheter.

Du sågar mitt inlägg och i samma mening håller du med. Och exemplet med solen måste ju du också förstå innebörden av, det är ett samband mellan ett föremåls emmisions-, reflektions- och absorbtionsförmåga.

Att kylflänstillverkaren har bättre koll på detta än jag, det vet ju du? jag kanske jobbar som kylflänskonstruktör?
Intressant är att flänsar för HiFi-utrustning(från modern tid) ochflänsar för "industriellt bruk", undantaget just datorer, så är dessa så gott som nästan uteslutande svarta, det är naturligtvis ingen tillfällighet. Men varför inte i datorer då? Kanske den ekonomiska aspekten? Det lönar sig inte att färga flänsarna helt enkelt i förhållande till effekterna av det. Iaf på dessa monsterkylare med heatpipes som dominerar cpu-kylningen. Jag menar då främst sett till lönsamhet kontra prestandaökning.

Du säger noob-termodynamik, jag säger noob-uttalande. Det är faktiskt så enkelt att en svartkylfläns har en emissionsfaktor närmre 1 än motsvarande i ljusfärg. Men du kanske menar att man inte ska linda en svart halsduk runt sin kylfläns och tro på mirakeltemps, i så fall håller jag med.

Lite mer OnTopic nu då.
Mby, du sågar också den stackaren som mätte tempskillnader med inbyggda chipsensorn. Jag kan inte annat än att uppfatta detta som svammel från din sida, för om du tänker efter så är ju denna mätmetod svårslagen i sin enkelhet och repeterbarhet. Det förutsätter dock att mjukvaran är den samma. Och förstås också att man känner omgivningstemperaturen. Att det skulle smyga sig in färg någonstans och påverka detta verkar osannolikt, det skulle ju innebära mycket dålig montering och resultera i högre temps eller rent av fallerande funktion.
Att den inte visar rätt temperatur är väl så gott som 100% säkert, men saknar ju betydelse i detta fall eftersom man ville åt skillnaden.

I övrigt är vi överens, han mäter en skillnad som inte helt kan förklaras med ommålad kylare.

mvh

PS! MBY, jag beklagar om jag verkar elak, jag ville bara påminna dig om att det finns andra människor med andra åsikter än du, inget personligt alltså.
Och jag vill även inflika att många av dina inlägg har poänger även om nomenklaturen ofta är tillkrånglad och i viss mån föråldrad.

Visa signatur

A8N5X|X2 4400|2x BallistiX Tracer 1024MB| Asus 7800GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av JTech:

Nu kanske jag rör till det lite i tråden men jag har en närstående som är duktig på kretskort och har blandannat gjort egna kretskort.
Enligt honom så lackas hela kretskorten ofta för att få en "skyddande" yta och då tänker jag att det måste ju gå att spraya på en lack baserad färg som inte leder värme utan några större problem.
Men när det kommer till att måla kylflänsar så har jag ingen större idé på vad man kan hitta på men det borde ju finnas någon käck färg som kan leda bort värme men då får man ju se till att endast måla kylflänsarna så man inte gör hela moderkortet till ett "värmeverk".

Men kom ihåg att lägga ner lite tid på det så det inte blir något "hafs" verk.

Så vitt jag vet så är det just en skyddande yta och inget som har nån specifik värme(bort)ledningsförmåga som i fallet kylfläns på en varm processor- eller kretskapsel. Den ska förhindra att oxidation sker bl.a och hindra att smärre repor pajar banor.

Rent allmänt håller jag med om att det här med att måla en CPU-kylfläns fick datorn stabil verkar flummigt, inte direkt logiskt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Så vitt jag vet så är det just en skyddande yta och inget som har nån specifik värme(bort)ledningsförmåga som i fallet kylfläns på en varm processor- eller kretskapsel. Den ska förhindra att oxidation sker bl.a och hindra att smärre repor pajar banor.

Rent allmänt håller jag med om att det här med att måla en CPU-kylfläns fick datorn stabil verkar flummigt, inte direkt logiskt.

Må vara flummigt att den blev stabil, men det kanske inte ens berodde på värmeproblem? Förklaringen behöver inte ens vara i våra tankebanor för o va logisk? För man kan ju inte alltid tänka på alla olika faktorer som spelar in i en dator, o sedan att få det logiskt är nog ännu svårare. Vad jag TROR (känns att man måste vara tydlig med vad man tror och vet här...)
Hur som helst är det löst, och jag kan ej förklara varför. VET som sagt bara att BIOS visar 6-7 grader lägre temp efter omlackeringen, och att backplaten känns lite kallare nu än innan.

Men ett par personer här påstår att jag troligtvis har skadat eller förstört sensorn under operationen.
Är det någon här som VERKLIGEN kan förklara hur man skadar sensorn? Var sitter den? Vad behövs för att ta sönder den (säg inte okunnande/dåligt monterat eller liknande...)

Visa signatur

"No keyboard detected! Press F1 to resume..."