Permalänk

Köp av extra RAM

Hej,

jag har 4GB (2x2GB) och vill nu köpa två GB ram till (alternativt 4GB till).

Det finns två lediga platser kvar i moderkortet och jag har aldrig köpt och monterat delar själv.

Så min fråga är vilket/vilka minnen är bäst (DDR2/DDR3) och vilken frekvens etc. Behöver de passa bra ihop med mina andra kort och komponenter?

Som sagt, jag är ganska ovetande, så utelämna inga oklarheter ^^

Med vänliga hälsningar Robin

Permalänk
Medlem

du ska köpa likadana som du har nu. Åtminstone samma typ och hastighet, men köp gärna samma modell från samma tillverkare.

Permalänk
Medlem

Ddr 2 passar inte i ddr 3 och tvärtom. Så du måste vara säker på vad du har.

Permalänk

Okej, då ska jag tänka på det.

Jag har Corsair (2x2GB) DDR2 1066MHz/CL5/XMS2-8500

Jag har ingen aning vad de siffrorna betyder egentligen, men vad jag har uppfattat det som är att DDR3 är fortfarande onödigt.
1066MHz räcker fint, och ingen aning vad CL5 och XMS2 betyder.

Skulle jag kunna köpa 2 likadana till och få 8 GB?

Jag har två platser kvar så det ska funka hårdvarumässigt.

Permalänk
Medlem

Tja ddr3 minnen kommer inte funka för dom har inte samma sockel som ddr2, men köp corsair minnena så blir allt frid och fröjd. CL5 står för latensen på minnena, ungefär hur snabba dom är... Man kan väl typ säga ju lägre desto bättre

Permalänk
Medlem

det spelar ingen direkt större roll vad för tillverkare det är, bara de har någorlunda samma specifikationer och det spelar väll inte jättestor roll ifall du köper ett eller två minnesstickor, blir något snabbare ifall du har två stickor som går i dual channel, o eftersom du redan har två st 2GB minnen, så reckomenderar iaf jag att du köper två likadana.

trooor heller inte det spelar så stor roll ifall du har t ex 2x2GB eller 2x4GB t ex, men då får du kolla upp hur mycke ram moderkortet klarar att hantera, både hur mycke minnen ett slot kan hantera, och hur mycke max storleken för moderkortet är. och sen får du ju också ha 64-bit operativ också när du har över 4GB.

dessa skulle passa DDR2-minnen - Hitta de bästa priserna, information och omdömen
dessa är de du har nu Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB (TWIN2X4096-8500C5) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR2-minnen

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX