Permalänk
Medlem

Ram-minnesportar som slutat fungera

Hej!

Efter att ha gjort några modifikationer på min gamla Acer Aspire E360 och bland annat bytt ut processor (mot en både äldre och sämre pga. att den förra inte ville fungera längre, nya är AMD Athlon 3200+) samt satt i en nyare fläkt och två äldre hårddiskar som är gamla nog att inte vara SATA så har en skum grej dykt upp. Innan modifieringen så fungerade alla portar där Ram-minnet placerats, nu fungerar dessvärre bara två av dessa. Då jag inte vet den rätta terminologin så kan jag säga att det är port 1 och 3 som fungerar, de som ska vara de primära ram-minnesläsarna om jag förstått det rätt hur det fungerar. Jag vet inte om man kanske kan säga att 2 och 4 är slaves, men i vilket fall så tycks inte någon av dessa fungera alls nu efter ombyggnaden.

Att just båda skulle gått sönder samtidigt känns pga. statisk elektricitet känns lite osannolikt, så jag undrar nu om någon vet hur jag rättar till problemet. Jag har bytt plats på alla minnena (jag har 3) och alla dessa tycks fungera var för sig. Är det något som måste aktiveras i BIOS eller något som kanske har med strömförsörjning att göra (tänkte nu med två extra diskar i burken samt en större och törstigare fläkt). Vad modell av moderkort beträffar så är det standard som ingår, NVIDIA nForce4, NVIDIA GeForce 6100/nForce 430 skulle tro att det är denna (även om gissningen kommer från gogglande).

Någon som har någon fundering, vore tacksam för svar. Datorn är så gammal att det känns surt att ge upp 512mb ram, även om det nu inte ens är DDR2

Permalänk
Medlem

Bra fråga faktiskt, hade ett liknande problem förut men jag kom aldrig på någon lösning. Är det någon som vet? :/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Varför skulle minnesportarna på gått sönder? Det finns ingen anledning att förmoda det. Du har ju bytt processor och i just ditt fall sitter minneskontrollern integrerad i samma krets som processorn.

Gör först och främst en nollställning av BIOS såvida inte du redan gjort det. Du kan också försöka att dra upp spänningen ett snäpp på processorn och/eller minnet. Annars finns det säkert BIOS-inställningar, som berör minnet och minneskontrollern, som går att experimentera med. Att driva 4 minnesstickor brukar inte altid vara så lätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

jag vet att det förekommit problem med olika setuper på äldre modeller där allt inte stödjer fler än 2 slots i vissa lägen, finns samma problem även på nyare system, men det kan bero på processor bytet, men det kan bero på tusen saker, eller har du bara otur,

jag kan inte svara på vad det kan vara, men hade liknande problem när jag köpte min 3500+ men det var ju ett tag sedan, vissa moderkort stödjer max 1gb tex och då gäller 2st 512 eller 4st 256 annars funkar det inte, mitt moderkort stödde antingen 3st 256 eller eller 2st 512 efter mycket krabb fick jag i 3st 512 i lägre hastighet..

du får kolla stödet, då vissa portar även stödjer olika hastigheter/storlek.. äldre moderkort hade ofta olika krav när man använde mycket ramminne..

ram minne drar väldigt lite ström, så där är nog inte problemet iallafall..

jaja, lycka till

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av x300:

Notera att det är förbjudet att bumpa sina trådar enligt reglerna. Den här gången låser jag inte din tråd, men tänk på det till nästa gång. Läs även igenom reglerna en extra gång så vi slipper framtida övertramp.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hilton:

Notera att det är förbjudet att bumpa sina trådar enligt reglerna.

Notera att det inte är x300:s tråd. Men det kanske gäller ändå?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av marquiZ:

Hej!

Efter att ha gjort några modifikationer på min gamla Acer Aspire E360 och bland annat bytt ut processor (mot en både äldre och sämre pga. att den förra inte ville fungera längre, nya är AMD Athlon 3200+) samt satt i en nyare fläkt och två äldre hårddiskar som är gamla nog att inte vara SATA så har en skum grej dykt upp. Innan modifieringen så fungerade alla portar där Ram-minnet placerats, nu fungerar dessvärre bara två av dessa. Då jag inte vet den rätta terminologin så kan jag säga att det är port 1 och 3 som fungerar, de som ska vara de primära ram-minnesläsarna om jag förstått det rätt hur det fungerar. Jag vet inte om man kanske kan säga att 2 och 4 är slaves, men i vilket fall så tycks inte någon av dessa fungera alls nu efter ombyggnaden.

Att just båda skulle gått sönder samtidigt känns pga. statisk elekt
Någon som har någon fundering, vore tacksam för svar. Datorn är så gammal att det känns surt att ge upp 512mb ram, även om det nu inte ens är DDR2

Port 1&3 tillhör den primära minneskanalen medans port 2&4 tillhör den sekundära kanalen. Du vet att minnet fungerar och då är den mest logiska slutsatsen är att processorn eller förbindelsen mellan processorn och den sekundära minneskanalen är skadad.

Om man börjar vid processorn kan det vara
1. Trasig minneskontroller i processorn.
2. Pinne i processorn som är bockad/av.
3. Processorsockeln på moderkortet.
4. Ledningsbanor mellan processorsockel och minnessocklar.
5. Minnessockel.

1 är omöjlig att se med ögat, medans 2-5 kan man upptäcka om man tittar närmare på komponenterna.

Om minnet inte rördes i samband med processorbytet så kan även nr 5 uteslutas. Nr 3 är sällsynt, medans frågor om nr 2 dyker med jämna mellanrum på forumet. Nu vet jag inte om Acer kör med standard kylarfäste eller någon egen variant, men kontrollera om spännbygeln tryckts ner i moderkortets yta och skavt av några kopparbanor. Om inga skador upptäcks så är det förmodligen en trasig minneskontroller i processorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara