D-Link Dir-655 eller någon annan för mig?

Permalänk
Medlem

D-Link Dir-655 eller någon annan för mig?

Jag är ute efter en stabil router som klarar att ha 3 datorer via WAN varav 2 ibland tankar samtidigt samt överför filer mellan varandra och mellan extern hårddisk som kopplas till routern. Dessutom kommer en sattelitmottagare vara kopplad via LAN samt en extern hårddisk via USB. Vi har ~20 Mbit ner så det är inga extrema hastigheter.

Viktigast är:
Lång räckvidd (2våningshus)
Stabil uppkoppling nu (har en äldre Netgear som slänger ut någon av WAN datorerna då och då)
Bra snabbhet mellan datorerna över WAN
Samt att det skall gå att streama HD-material till både dator och sattelitmottagare utan lagg.
Smidigt att öppna portar m.m för ex onlinespel

De som verkar uppfylla mina krav är:
Produktjämförelse hos Prisjakt
men jag har ingen aning om vilken som är bäst av dem och vill därför ha lite guideline av er!

Permalänk
Avstängd

DIR 855 kanske..

Har själv en hemma och delar ut 2 st trådlösa nätverk
5Ghz för dom lite krävande datorerna och 2.4Ghz på resten

Visst den kostar lite mer men bättre router får man leta efter i den prisklassen

Har en wan troughput på 365mbit så det kommer räcka till och bli över ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Permalänk
Medlem

D-Link DIR-685 verkar prestera bättre än DIR-855
skillnaden i throughput är enorm.
659 Mbit/s vs 332 Mbit/s

Permalänk
Medlem

De verkar vara väldigt prestanda starka men lite över budget... Men vilken av dem jag listat är bäst?

Permalänk
Medlem

Ingen är "bäst", de har alla olika fördelar och olika problem, så det beror på hur man tänker använda dem. I mitt fall valde jag WNDR3700 eftersom den har näst högst throughput efter Dir-685, men är en hel del billigare. Jag vill inte ha några flaskhalsar i mitt nät och strömmad film är viktigt för mig, så jag vill absolut inte att något laggar.

Kanske du behöver någon annan egenskap som saknas hos WNDR3700, men annars är den trevlig med dual-band N-draft, gigabit-switch, dlna och utdelning av USB.

Jag har bara haft den i 1.5 dygn, så kanske blir jag missnöjd senare, men jag har i alla fall inte stött på någon störande bugg ännu och inte behövt boota om. Den driver en trådlös laptop, en Android-mobil, en Iphone 3GS, en PS3, en HTPC och en arbets/speldator. Servern har jag kopplat in i en Gigabitswitch före routern för att den skall vara "naken" mot nätet, och bredbandsmodemet driver två ytterligare datorer direkt. Det fungerar bäst med kabeldragningen i hemmet och för att slippa köpa fler trådlösa nätverkskort(kabelmodemet står väldigt långt ifrån router/switch). Då har jag använt upp 4 av mina 5 ipadresser från BBB och allting fungerar som jag vill ha det och ingenting laggar, som sagt kan du ha andra behov.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ringde nyss till Kjell o Company som har bäst pris på DIR-685 just nu. Han sa att det var en utgående modell.... Någon som har koll på ifall det kommer en ny som ersätter den ?

Kan det vara ett klipp att slå till på den nu när den gått ner lite i pris !?