Permalänk
Medlem

Nytt bygge, No signal, No boot ;)

Hallå Hallå!

Nu har jag läst varenda tråd om det här fenomenet och jag lyckas inte få till det, Vi kan börja med specifikationerna:

AMD Phenom II 965 BE
Gigabyte GA-890FXA-UD5 Rev2 (Bios skall stödja 6-cores)
Corsair XMS3 1600mhz CL9 (2x2GB) 1.65V
Asus Geforce 470 (testad och fungerar)
OCZ Vertex 2 SSD (60GB) (testad och fungerar)
WD 500GB (testad och fungerar)
Zalman 600-HP modulärt nätagg 600W 4x16A på 12V railen om jag förstår speccen rätt vill säga (testad och fungerar)
Chassi: Cooler Master Cosmos 1000

Jag kan börja med att säga att jag använder ESD-armband kopplat till elementet så statisk elektricitet borde inte ha kunnat orsaka det här, Vidare:

Jag har kopplat in allt som det ska sitta, 20+4pin ATX och 2x4pin ATX_12V, Grafikkortet har sina egna 2x6pin kontakter inkopplade. Distanserna är på plats och jag har kontrollerat så att moderkortet inte har någon kontakt med chassit. Alla andra kablar är även dem på rätt plats, Reset, PW, Speaker + och -, Sata till hårddiskarna och dvdbrännaren.

Vad jag har provat hittills:
-Grafikkortet och nätagget är testat i ett annat system och fungerar fin fint.
-Jag har ställt om BIOS både med Gigabytes fina knapp på moderkortet och genom att ta bort batteriet i några minuter.
-Jag har testat med att köra minnena 1 i taget i varje slot, även utan minne.
-Testat att köra med ett Geforce 8800GTS (Eftersom att det kräver mindre ström)
-Testat med 2 olika skärmar, BenQ och Samsung, DVI och VGA
-Testat att köra utan hårddiskarna inkopplade
-Testat med och utan mus och tangentbord inkopplat (Inga lampor lyser på vare sig tangentbordet eller musen)
-Plockat ner systemet och byggt upp allt igen, 3 gånger nu. Tagit bort CPUn och satt dit han igen och kollat så att han verkligen sitter rätt, Tagit bort kylpasta och lagt på nytt, tunt lager varje gång)

Alla lampor på moderkortet lyser och fläktarna snurrar på som bara f*n, Även fläkten på grafikkortet. Jag hör inga pip så jag kan inte felsöka med hjälp av morsekoden som står längst bak i min manual heller.

Jag har beställt ett par nya minnen (OCZ Platinum 1333mhz 1.65V) som enligt gigabyte är testade med detta moderkort och skall fungera, Dock känns det inte som att det är där felet ligger. Ingenting är bränt eller skadat på moderkortet och alla pinnar på CPUn är hela och raka, Ändå så vill han inte boota och inga pip från högtalaren. BIOS-versionen ska även den stödja Phenom II 965 och dem nya 6-kärniga.

Det känns som att det är något konstigt med moderkortet för att nätagget borde räcka till, det är ingen budgetprodukt precis och grafikkortet + nätagget fungerar i ett annat system.

Har någon varit med om liknande problem och fått det löst? Finns det något mer som jag borde prova innan jag begär RMA på det här? Jag blir tokig snart :-l

Tack så länge pöjker!

Permalänk
Medlem

Easy Ditt mobo initierar inte CPU / Minne / GPU
Så länge cpu fläkt går på 100% så lyckas inte bios startas upp.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Du har fan gjort allt jag kan tänka mig förutom starta datorn utanför chassit, men även distanser och sånt har du kollat. Om du kan testa andra minnen gör det annars måste det ju vara moderkortet tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Easy Ditt mobo initierar inte CPU / Minne / GPU
Så länge cpu fläkt går på 100% så lyckas inte bios startas upp.

Du har nog rätt, Det verkar inte som att moderkortet får någon kontakt med CPUn, För isåfall borde jag höra lite pipande. Testade med ett par OCZ Platinum 1333mhz som Gigabyte sa skulle vara kompatibla med det här moderkortet och det hjälpte inte ett dugg. Nu blir det RMA

Nej, Man kanske skulle ta sig ett glas häxblandning och gå lös med vinkelslipen! 8-)