Windows 7 större än föregångaren Vista

Permalänk
Melding Plague

Windows 7 större än föregångaren Vista

Enligt färska siffror har Microsofts senaste operativsystem Windows 7 vuxit om kritiserade föregångaren Vista. Vanligast med bred marginal är dock fortfarande åldringen Windows XP.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Visste inte att XP lever på såpass starkt. :/

Permalänk
Medlem

Många företag t.ex. använder XP fortfarande och har inte uppgraderat. Det bidrar till den höga siffran antar jag.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Sanslöst att OS X tas på så stort allvar (eller kanske snarare tar sig själv på så stort allvar) med så liten del av marknaden.. Men men, kul resultat för sjuan, tvivlar på att den ökande trenden kommer avta än på länge

Permalänk
Medlem

man borde seriöst fasa ut xp nu, de förstör rätt rejält för de flästa nya spel som då måste ha DX9 istället för DX10 eller 11.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Installerade en riktig kopia på stationära igår för första gången, efter att moderkortet dog (körde Vista innan).

Köpte dock en 15" Macbook Pro, så stationära lär mest stå och damma, hihi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cat_fish_1:

man borde seriöst fasa ut xp nu, de förstör rätt rejält för de flästa nya spel som då måste ha DX9 istället för DX10 eller 11.

Jag kör fortfarande XP på majoriteten av de företag jag hjälper. Varför betala för nya W7-licenser när XP gör allt det man behöver? Kanske var XP för bra för Microsofts eget bästa?:P

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag kör fortfarande XP på majoriteten av de företag jag hjälper. Varför betala för nya W7-licenser när XP gör allt det man behöver? Kanske var XP för bra för Microsofts eget bästa?:P

Det är väl bara vänta tills de uppdaterar sina servrar till Windows server 2008 ifall de behöver GPO's så kommer det märkas att det suger med GPO mellan 2008 och xp!

Permalänk
Medlem

Många företag nergraderar till XP. Mycket är gjort för XP på företagen och att byta är jobbigt.
Om det skulle vara ändringar på desktops skulle jag helst se att man slapp inlåsnings-OS istället.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande XP både på jobbet och hemma. Tänker dock köpa Windows 7 när SP1 släpps.

Permalänk
Medlem

Hm, ja på t.ex. bibliotek är det ju i princip enbart Windows XP. Samma på skolor, om de inte använder mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

man borde seriöst fasa ut xp nu, de förstör rätt rejält för de flästa nya spel som då måste ha DX9 istället för DX10 eller 11.

Ja för DX versioner är ju så viktiga i företagsvärlden där XP mestadels lever kvar.

Skrivet av Pewtah:

Det är väl bara vänta tills de uppdaterar sina servrar till Windows server 2008 ifall de behöver GPO's så kommer det märkas att det suger med GPO mellan 2008 och xp!

Glöm inte Microsofts nya terminal server funktioner som 2008 medför.

btw så har man väl lika mycket stöd i GPOer som du har i 2003 som i 2008 server till xp klienter? Eller har jag missat något?

Permalänk

Kan någon svara på varför alla företag vill ha XP? Jag har hört att det är därför XP är stabilare. Men är det verkligen den ända orsaken?

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fredrik4870:

Kan någon svara på varför alla företag vill ha XP? Jag har hört att det är därför XP är stabilare. Men är det verkligen den ända orsaken?

Det klarar allt de behöver (endast baserat på majoriteten av mina kunder). Varför köpa nya licenser när man har något som redan fungerar perfekt? Spel är knappast aktuellt för företag. Stabilare är knappast orsaken, utan rent ekonomisk, plus att många program är skrivna för XP, varför chansa utan vinning?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Vi har precis uppgraderat våra datorer till win7 från gammla xp som vi hade tidigare.
de få(ett) programen som inte fungerar spec. bra i win7 går helt utmärkt i xp-mode.

igen större skillnad förutom att win7 är lite smidigare uppbyggt vid hantering av fler fönster än gammla xp.
samt. snabbare

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Ja för DX versioner är ju så viktiga i företagsvärlden där XP mestadels lever kvar.

Glöm inte Microsofts nya terminal server funktioner som 2008 medför.

btw så har man väl lika mycket stöd i GPOer som du har i 2003 som i 2008 server till xp klienter? Eller har jag missat något?

Jo det finns stöd för GPO men ska du hantera XP klienter i en 2008 eller Vista/windows 7 klienter i 2003 så kan det bli strul med korskopplingar av kataloger samt andra funktioner som gör att gpoerna inte kan laddas in.

de kanske har löst det nu, fast det tror jag inte

Permalänk

Sitter på teknisk datasupport och kan intyga att även många företag börjat gå över till Windows 7 men som vägrat använda Vista. Windows 7 siffrorna kommer nog öka rejält under 2010

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk

ÄR väl inte så konstigt att företagen väljer att behålla XP då det är väl beprövat och stabilt.
Har dock sett fler och fler företag som bytt till win 7 nu...

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik4870:

Kan någon svara på varför alla företag vill ha XP? Jag har hört att det är därför XP är stabilare. Men är det verkligen den ända orsaken?

För att många företag investera i IT lösningar och byggde ut sin IT verksamhet när XP var modernt. För de flesta företag så fungerar fortfarande XP ypperligt för deras verksamhet, att uppgradera är väldigt kostsamt och ska man göra en sådan investering att installera om alla datorer så gäller det ju verksamheten blir effektivare så att man tjänar något på investeringen. Som sagt problemet är att ju att XP fungerar fortfarande ypperligt. Man kan inte uppgradera bara för att det är kul med nya saker. Sen är oftast relativt enkla desktop maskiner med budget hårdvara som är några år på nacken.

Så det går liksom inte att installera om, utan man får smyga in det när man gör småuppgraderingar och det tar tid. Varför det har tagit väldigt lång tid beror väl mest på att Vista inte blev en framgång i företagsvärlden. Men W7 ser lovande ut och kommer inom sin tid ersätta XP mer eller mindre totalt. Sen är det samma liv igen att W7 är gammalt och det aldrig byts ut till W9. 2011 kommer vi att se en väldigt stor vändning skulle jag tro.

Skrivet av Pewtah:

Jo det finns stöd för GPO men ska du hantera XP klienter i en 2008 eller Vista/windows 7 klienter i 2003 så kan det bli strul med korskopplingar av kataloger samt andra funktioner som gör att gpoerna inte kan laddas in.

de kanske har löst det nu, fast det tror jag inte

Stöd vet jag men jag har själv aldrig riktigt råkat ut spännande trassel med GPO mellan de olika W utgåvor. Man jag har aldrig heller utnyttjat GPO jättemycket då jag arbetar mot så små kunder så det har aldrig varit så värt att konfa världens GPO setup till klienterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Jo det finns stöd för GPO men ska du hantera XP klienter i en 2008 eller Vista/windows 7 klienter i 2003 så kan det bli strul med korskopplingar av kataloger samt andra funktioner som gör att gpoerna inte kan laddas in.

Kan du hänvisa till källa? Vi kör fortfarande AD:t i 2003 med XP/Vista/7-klienter så jag skulle vilja läsa på lite. Har haft en del problem med mina WMI-filer och vill helst inte ha fler problem om/när vi kliver upp till 2008

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Detta förvånade inte mig alls.
Att XP är störst är helt logiskt om ni tänker på hur många datorer det finns på skolor och arbetsplatser.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk

Hade MS fortfarande sålt XP hade jag lätt köpt det. Även om Windows 7 är bättre än Vista är där fortfarande en hel del problem med det. Tex kompabiliteten är dålig med lite äldre grejer.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Är det bara jag som skulle vilja se samma undersökning men bara för privatpersoner?

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cat_fish_1:

man borde seriöst fasa ut xp nu, de förstör rätt rejält för de flästa nya spel som då måste ha DX9 istället för DX10 eller 11.

Snarare Konsolerna som förstör mer i såna fall. Låt dom inklusive mig få ha XP om vi vill. Jag kör XP 64 just nu. Har testat Windows 7 men gått tillbaka till XP

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hade MS fortfarande sålt XP hade jag lätt köpt det. Även om Windows 7 är bättre än Vista är där fortfarande en hel del problem med det. Tex kompabiliteten är dålig med lite äldre grejer.

Men det finns ju så att man kan köra sånt i XP-mode.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klimpen2:

Men det finns ju så att man kan köra sånt i XP-mode.

Om han menar spel så är det bara att glömma i XP Mode

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik4870:

Kan någon svara på varför alla företag vill ha XP? Jag har hört att det är därför XP är stabilare. Men är det verkligen den ända orsaken?

Ekonomi, men också så att en investering i uppgradering även handlar om att vilja över på 64 bitar. Det handlar om att försvara att investering i hårdvara och mjukvara skall hålla några år och då vill man se till att det finns stöd för t.ex. mera minne. Detta gör att det inte enbart handlar om ett skifte från XP utan att se över om hela uppsättningen av program är redo för detta. Kostnaderna med ett byte i ett företag består i mycket mera än kostnaderna för hårdvaran eller licenser, vad kostar det t.ex. om en avdelning står stilla en dag för utbildning eller underhåll mm.

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Darkst@r:

Är det bara jag som skulle vilja se samma undersökning men bara för privatpersoner?

Nej inte bara du
Själv skulle jag aldrig gå tillbaka till Vista eller Xp, windows 7 fungerar för bra.

Jag tror vår skola ska uppgradera till W7 under höstterminen, de hade något avtal innan att de betalade en viss summa per år och fick en del Microsoft grejer i det paketet. bl.a office paketet, men vi har börjat använda open office. De kunde spara x antal kronor om de uppgraderade OS'et var tredje år.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pewtah:

Jo det finns stöd för GPO men ska du hantera XP klienter i en 2008 eller Vista/windows 7 klienter i 2003 så kan det bli strul med korskopplingar av kataloger samt andra funktioner som gör att gpoerna inte kan laddas in.

de kanske har löst det nu, fast det tror jag inte

Det finns säkerligen begränsningar och en potentiell fara för strul, men 2003 är uppdaterad med viss 2008 funktionalitet för GPO.

...

Annars är det intressant att antalet sålda PC "Windows 7 perioden" är 225 miljoner världen över. Antal Windows 7 licenser uppgick till 175 miljoner. Bland licenserna finns även uppgraderingar på befintlig utrustning. Hur man än tolkar siffrorna, t ex hur stor del Apple och andra har, visar det sig att Microsoft trots extremt bra kontroll över marknaden och förinstallerade system troligen inte helt lyckas bli av med gamla versioner Windows från kanalen (ja för så stor kan inte konkurrenternas andel vara och eftersom andelen PC utan förinstallerat OS är liten har ett byte av OS hur som registrerats som en Windows licens till att börja med).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Sanslöst att OS X tas på så stort allvar (eller kanske snarare tar sig själv på så stort allvar) med så liten del av marknaden..

Det är ju å andra sidan en väldigt stor marknad