Ny Macbook ägare, första någonsin... ;-)

Permalänk
Medlem

Ny Macbook ägare, första någonsin... ;-)

.. jahaja.. då har man faktiskt köpt en macbook pro 15" idag. Trodde alldrig att det skulle ske, men det gjorde det.

Än så länge.. ascool maskin, dock får jag den inte att vara lika cool som i applebutiken.... vet att det bara är inställningar

Spec:
Intel Core i7 2,66ghz
4gb ddr3 minnen
NVIDIA GeForce GT 330M med 512 MB
500 gb hdd
blåtand
wireless

Lite bilder:

Så ja.. kom igen nu .. ge mej tipps på apps eller program, tilbehör osv. Vill gäna veta hur jag får alla ikoner längst ner i botten på skärmen o bli större genom att bara föra musen över dom .. sen att programmen öppnas som typ iphonen gör .. suger verkligen på att förklara, men fönstret tex firefox vrider sej o försvinner ner i sin egen ikon när man stänger programmet..

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

"Apps eller program"... det är samma sak. Jag skyller på Apple och deras appstore för det där ordet.

Om du högerklickar på den lilla separeringsdelen mellan den vänstra och högra halvan av docken får du upp en liten meny där du får slå på/av förstoring av dockikonerna. Mer detaljerade inställningar finns under systeminställningar och dock.

Program "öppnas" inte när dom schlurpas upp/ned ur dock, utan det är när du minimerar genom att klicka på den gula knappen uppe till vänster på fönstret. Sen tar du upp fönstret igen genom att klicka på det nere i dock. Det är en sån funktion som mina windowsanvändande vänner nyttjar flitigt har jag märkt, själv använder jag den aldrig. Jag föredrar att gömma hela programmet med alla dess fönster på en gång, genom programmets meny uppe till vänster eller med cmd-H.

Jag citerar mig själv ur en annan tråd, med lite kompletteringar:

Skrivet av Perc:

Dessa gratisprogram behöver du garanterat:
- adium (messenger, etc)
- skype
- perian (codecpaket til quicktime, dvs gör så du får stöd för alla format överallt i hela operativsystemet. Stöder "allt" utom windowsmedia)
- flip4mac (komplement till Perian, för Windowsmedia. Googla på flip4mac free, du behöver inte dom versioner som kostar pengar)
- nyaste flash från adobe.com, osäker på om det kommer med programuppdateraren i OS X
- The Unarchiver (packar upp i princip alla sorts format)
- VLC (jag tycker interfacet suger, men det spelar allt, bra att ha helt enkelt)

bra att ha, även dessa gratis:
- burn (litet cd-brännarverktyg, jag bränner iofs oftast direkt i Finder utan skilt program)
- dropbox (2GB onlinelagring med syncprogram på datorn, finfint för att slänga småfiler mellan olika datorer. Skapar man konto via denna länk får jag lite mer utrymme för varje ny användare jag värvar. Går naturligtvis att skapa konto utan att gå via min referral-länk också)
- NeoOffice (lite mer macig version av openoffice)

Fina betalprogram
- Pixelmator (påminner om Photoshop, men tar inte en kvart att starta och kostar inte en förmögenhet. Har inte allt som PS har, men räcker för vanliga dödliga)
- Transmit (underbar FTP-klient)
- Betterzip (påminner om Winrar, har mer funktioner än the unarchiver)
- iWork, apples office-svit. Mer inriktat på hemanvändare.
- MS Office 2008, inget jag rekommenderar eller använder frivilligt för det är skräp jämfört med windowsversionen... men om du jobbar mot andra officeanvändare ofta kan det vara bra att ha. Microsoft själva är ju trots allt bäst på att läsa microsofts filformat. Version 2011 kommer mot slutet av året och ska vara bättre än 2008, men det har dom sagt om alla nya versioner hittills.

Permalänk

Grattis till köpet och hoppas att du kommer att trivas med din nya Mac.

För att få förstoringseffekten så går du in i inställningar (System Preferences) och letar upp "Dock". Förstår inte riktigt vad du menar med "öppnas som typ iphonen…". Programtips lär jag fundera över, men det finns gott om tips i den klistrade tråden. Det låter som du minimerar fönstret i exemplet med FF. Ett tips är att använda cmd+Q för att avsluta ett program och cmd+w för att stänga flikar i t.ex. FF, det går så mycket snabbare :).

Permalänk

Du kommer att älska maskinen!

Quicksilver får du tanka, det är ett måste

Permalänk
Avstängd

Grattis!:D Grattis och välkommen till en värld där allt "It just works" och till en bekvämare datorupplevelse!:)<3

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Grattis till köpet, mycket fin maskind det där!

Kastar in ett par tips:
* Pixelmator - Riktigt snyggt och trevligt alternativ till Photoshop som är i rätt prisklass.
* 1Password - Mycket bra och trevlig lösenordshanterare (fungerar grymt bra med Dropbox som Perc tipsade om). Kan ut över lösenord också snyggt förvara annan personlig information.
* Handbrake - konverterar det mesta i filmväg till olika format, väldigt bra för att konvertera film till t.ex. ipod/iphone.
* Cyberduck - en trevlig FTP-klient.
* Coda - ett mycket trevligt webutvecklingsverktyg.
* Transmission eller Utorrent för bittorrent.
* Plex - fantastisk mac-anpassad version utav XBMC (fungerar bra med din fina fjärr du köpt till).
* iStat pro - bra dashboard widget som ger dig all möjlig information om datorn (temp, fläktar, diskar, nätverk osv.).
* VirtualBox - Virtualiseringsverktyg om man man skulle vilja köra Windows/Linux i Mac OS, gratis alternativ till Parallels eller VMWare.
* Disk Inventory X - bra program för att få en överblick över hårddiskutnyttjandet.
* GeekTool - roligt program som kan lägga all sorts information snyggt på skrivbordet.
* Cinch - har inte provat själv, men ska get AeroSnap-liknande funktionalitet till Mac OS om det är något som önskas.
* AppCleaner - det finns ett gäng sådana här program. Detta är gratis. Programmet används för att avinstallera andra program, egentligen så behövs det direkt inte, men vill man ta bort allt som har med programmet ifråga att göra så är det en bra idé.
* Colloquy - en snygg och funktionell IRC-klient.
* Papaya - riktigt användbart litet program som verkligen underlättar möjligheten att enkelt skicka filer eller ta emot filer från andra.

finns säkert något mer man glömt.. men detta borde vara en bra start.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Köpte också en 15" Macbook Pro igår! Dock beg, 2,66ghz core 2 duo med dubbla grafikkort. Räcker gott och väl. Sitter också och installerar alla nödvändiga program såsom VLC, Adium, uTorrent (finns nu till OS X tydligen) osv.

Testade just iStatsPro som ovan rekommenderade. Konstigt, verkar bara känna igen 2gb minne eller nått då jag bara har safari igång och det står att jag har 1,5gb ledigt. Står iallafall 4gb i "Om den här datorn" och visar även två 2gb stickor. Hmm.

Permalänk

Istället för 1Password vill jag slå ett slag för LastPass

-- Mycket bättre, och gratis! LastPass är ett sånt program som man inte kan förstå hur man kunde vara utan när man väl haft det ett tag.

Förutom att funka på macen, så syncar det mot din Windows PC, din linuxdist samt din iPhone / Android / Blackberry / iPad osv...!

Permalänk
Medlem

Nice köp!

Tror även jag ska slå till på en likadan.

Har en fråga till er som redan har en. Spelar man alla spel genom windos eller har nyare spel stöd för MacOS?

Föresten fungerar fjärrkontrollen bra och vad kostar den? Hur mycket kan man göra med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklaz:

Nice köp!

Tror även jag ska slå till på en likadan.

Har en fråga till er som redan har en. Spelar man alla spel genom windos eller har nyare spel stöd för MacOS?

Föresten fungerar fjärrkontrollen bra och vad kostar den? Hur mycket kan man göra med den?

Ja den är ju bara kol att ha och kostar 169:-
Du kan styra iTunes, frontrow. Finns ett pluggen att styra spotify, det jag har min till stort sett.
Inte jätte mycket man kan göra men play, pause, volym och sånt.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Skrivet av tjarven:

Ja den är ju bara kol att ha och kostar 169:-
Du kan styra iTunes, frontrow. Finns ett pluggen att styra spotify, det jag har min till stort sett.
Inte jätte mycket man kan göra men play, pause, volym och sånt.

Glöm inte Plex!
Funkar klockrent och riktigt skönt med en "enkel" fjärris till mediacentret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklaz:

Nice köp!

Tror även jag ska slå till på en likadan.

Har en fråga till er som redan har en. Spelar man alla spel genom windos eller har nyare spel stöd för MacOS?

Föresten fungerar fjärrkontrollen bra och vad kostar den? Hur mycket kan man göra med den?

Macarna är knappast gjorda för gaming. Men om du måste så kör windows i bootcamp. Dock har jag läst att fläktkontrollen som är inbyggd inte funkar i windows, vet inte om det är så fortfarande. CS source och TF2 finns ju till Steam på Mac nu, men är väl ännu inte optimerat så bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacEnkronan:

Grattis!:D Grattis och välkommen till en värld där allt "It just works" och till en bekvämare datorupplevelse!:)<3

edit: Tycker du kan köra på Path Finder.:) Du får bl.a. mer info från filer på din dator, du kan se dolda filer, och kort och gott göra mer saker än Finder klarar av.:)

Länk för den vetgirige: Path Finder 5 by Cocoatech

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

edit: Tycker du kan köra på Path Finder.:) Du får bl.a. mer info från filer på din dator, du kan se dolda filer, och kort och gott göra mer saker än Finder klarar av.:)

Länk för den vetgirige: Path Finder 5 by Cocoatech

Det är precis sånt som man vill slippa som Macare, rota runt i filer, trädstrukturer, flytta pilla kolla info mm.
Om man nu ser hur OS X och sina program är uppbyggda, iTunes, iPhoto, mail etc allt sköts genom programmen och finns ingen anledning att kolla dessa filer genom findern, lite så är det ju
Speciellt hålla på med dolda filer, är de dolda finns ingen anledning att se dom eller pilla på dom.
Lär han nu inga dumheter

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjarven:

Det är precis sånt som man vill slippa som Macare, rota runt i filer, trädstrukturer, flytta pilla kolla info mm.
Om man nu ser hur OS X och sina program är uppbyggda, iTunes, iPhoto, mail etc allt sköts genom programmen och finns ingen anledning att kolla dessa filer genom findern, lite så är det ju
Speciellt hålla på med dolda filer, är de dolda finns ingen anledning att se dom eller pilla på dom.
Lär han nu inga dumheter

Jo Jag håller med dig: jag "rotar heller inte med osynliga mappar".:) However det jag använder PF till är att strukturera mina mappar och jag har bättre översikt via PF än Finder, ett exempel:

I finder måste man öppna 2 st. Finder-fönster för att överföra en fil. Med PF så är det uppdelat i 2 fönster (wiews) alla redan ungefär som Total Command bara att PF är mycket snabbare och smidigare.^^

Ett annat exempel är att jag kan förhandsgranska tex. ett word-dok. utan att behöva öppna det (jag kan t.om. läsa hela dok. om jag vill^^ Om du har bilder så kan du trycka på Spacebar så poppar det upp en större bild på den bilden du just vill se: mycket smidigare än att behöva, öppna Apples Preview kolla på bilden, avsluta Preview och öppna en ny bild. Istället så öppnar du en bild med spacebar och sen så kan du bläddra genom alla bilderna istället för att öppna dem en och en.^^

Så det är vad jag använder PF till och en massa annat med så klart (dropstack tex.) och jag "kladdar" inte med de osynliga filerna, sånt tjafs överlåter jag åt win-folket att jaa göra det de gör med den funktionen.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Ett annat exempel är att jag kan förhandsgranska tex. ett word-dok. utan att behöva öppna det (jag kan t.om. läsa hela dok. om jag vill^^ Om du har bilder så kan du trycka på Spacebar så poppar det upp en större bild på den bilden du just vill se: mycket smidigare än att behöva, öppna Apples Preview kolla på bilden, avsluta Preview och öppna en ny bild. Istället så öppnar du en bild med spacebar och sen så kan du bläddra genom alla bilderna istället för att öppna dem en och en.^^

De där funkar i vanliga finder också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the_weird:

De där funkar i vanliga finder också

Skumt har inte märkt det men ska genast kolla upp det!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Macarna är knappast gjorda för gaming. Men om du måste så kör windows i bootcamp. Dock har jag läst att fläktkontrollen som är inbyggd inte funkar i windows, vet inte om det är så fortfarande. CS source och TF2 finns ju till Steam på Mac nu, men är väl ännu inte optimerat så bra.

Har testat lite spel jag har på Steam på Windows på min Macbook årsmodell 2010 genom bootcamp. Fläktkontrollen verkar fungera, den varvar upp ganska ordentligt efter lite spelande, så att burken ska brinna upp för att överdriva lite behöver man nog inte va orolig för. Fungerar som på vilken Pc-laptop som helst vad jag märker.

Testade även Half Life 2, dock genom OS X, och jodå, kompabiliteten är verkligen KASS bilduppdateringen är ojämn och spelet fryser till då och då vilket gör spelupplevelsen mindre kul, och detta i ett så gammalt spel som Half Life 2. Verkar vara en del strul med Starcraft 2 och OS X tyckte jag att jag läste någonstans.

OS X har en bit kvar i spelsammanhang, definitivt

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Jag har också nyligen blivit en Mac ägare, är sjukt nöjd än så länge. Men jag avskyr VLC. Finns det något liknande som media player classic? och hur är det med codecs till macs?

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag e sjukt nöjd.. gillar bara inte att man inte kan höger klicka på skrivbordet o skapa ett dokument o klistra in text från nätet eller ett mail..''Men det går säkert, vet bara inte hur jag gör.

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Högerklickning blir det när du "duttar" (inte klickar) med två fingrar istället för ett finger. Vet inte om det är standard, men annars är det bara att gå in på touchpad inställningarna och ställa in det så.

Text går att kopiera enklare än i windows miljö faktiskt. Markera text, klicka på markeringen (håll knappen intryckt och dra över i text editorn). Alternativt borde väll cmd+c (kopiera), cmd+v (klistra in) fungera??

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Skrivet av MR Axis:

Kan bara säga att jag e sjukt nöjd.. gillar bara inte att man inte kan höger klicka på skrivbordet o skapa ett dokument o klistra in text från nätet eller ett mail..''Men det går säkert, vet bara inte hur jag gör.

De där var en sak jag saknade också men man vänjer sig rätt snabbt vid Spotlight -> textredigerare -> cmd-v -> cmd-s -> cmd-q .

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeZo:

Jag har också nyligen blivit en Mac ägare, är sjukt nöjd än så länge. Men jag avskyr VLC. Finns det något liknande som media player classic? och hur är det med codecs till macs?

Ladda hem Perian - The swiss-army knife of QuickTime components samt Flip4Mac - Windows Media Player for Mac | Mactopia.

Det är allt du behöver. Sen kan du använda t.ex. quicktime, eller ladda hem valfri annan spelare som kör quicktime i botten. Niceplayer är ett exempel, men jag vet inte om den är så "nice". Använder den inte själv, jag har alltid bara använt quicktimespelaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MR Axis:

Kan bara säga att jag e sjukt nöjd.. gillar bara inte att man inte kan höger klicka på skrivbordet o skapa ett dokument o klistra in text från nätet eller ett mail..''Men det går säkert, vet bara inte hur jag gör.

Skrivet av the_weird:

De där var en sak jag saknade också men man vänjer sig rätt snabbt vid Spotlight -> textredigerare -> cmd-v -> cmd-s -> cmd-q .

Mac OS X använder sig mycket utav Drag & Drop. Jag testade lite snabbt i Safari att markera lite text och drog denna till skrivbordet. Ett dokument skapades som innehöll den markerade texten.

Permalänk
Medlem

Hittade detta programmet i en annan tråd igår, riktigt läckert Plex Media Center for OS X

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippo:

Högerklickning blir det när du "duttar" (inte klickar) med två fingrar istället för ett finger. Vet inte om det är standard, men annars är det bara att gå in på touchpad inställningarna och ställa in det så.

Jag tror han vet hur man högerklickar faktiskt

Finns minst 3 sätt på en bärbar Mac

1) Hålla inne CTRL + klicka eller dutta på trackpaden

2) 2 fingrar som du sa

3) Hålla 2 fingrar på touchpaden och sen trycka ner den

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Appzapper för att avinstallera allt så inga rester finns kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

Appzapper för att avinstallera allt så inga rester finns kvar

Använde Appzapper förut och det var riktigt nice, men har gått över till CleanMyMac, kan rensa bort all skit som ligger överallt som man inte använder, vet inte om Appzapper kanske kan det nu med men innan var det bara programmet och dess skräpfiler

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Istället för 1Password vill jag slå ett slag för LastPass

-- Mycket bättre, och gratis! LastPass är ett sånt program som man inte kan förstå hur man kunde vara utan när man väl haft det ett tag.

Förutom att funka på macen, så syncar det mot din Windows PC, din linuxdist samt din iPhone / Android / Blackberry / iPad osv...!

http://lastpass.com/media/logo_lastpass.png

Jag provade Lastpass för ett tag sedan men gillade inte riktigt det så jag bestämde mig för att betala för att få 1Password istället vilket passar mina behov alldeles utmärkt.
Lite av anledningen till att jag nyss köpte 1password var att det fanns att få för halva priset om man köper det genom Bodega: Your corner store for Mac apps där finns även en del andra program att köpa till OS X till kraftigt rabatterat pris i några veckor till.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Jag blev allergisk mot 1password för nåt år sen.

Jag tyckte det verkade bra, och köpte en licens när jag hittade nåt erbjudande för typ halva priset. Det funkade finfint i några månader, tills nån uppdatering plötsligt gjorde att min billiga licens gick ut. Okej tänkte jag, jag köper en riktig licens en gång för alla. Det funkade fint i några månader IGEN, tills Mac OS X Snow Leopard kom ut och 1password krävde en uppdatering för att funka. När den väl kom efter ett bra tag i beta (hur svårt kan det vara?) ville dom ha pengar igen eftersom det var en "major upgrade". Det kan dom ju glömma. Jag har redan betalt en och en halv gång.

Nu kör jag lastpass istället. Det funkar lika bra och är kompatibelt med i stort sett alla operativsystem, webbläsare, mobiltelefoner etc du kan tänka dig. Safaristödet var lite av en halvmesyr tidigare men är tipptopp nu när Safari fick stöd för riktiga extensions. Vill du ha mobilstöd har jag för mig att du måste betala, men annars är det gratis.