Permalänk

Eyefinity med en DP och två DVI?

Har kollat runt lite på forumet och googlat lite osv, men har inte riktigt fått grepp om vad man behöver för att kunna köra Eyefinity (alltså typ spela spel över 3 skärmar). Fungerar det om man har en skärm som går på DP och två stycken som går på DVI-D? Har en BenQ G2420HDBL nu, och funderar på att köpa en till sådan snart. Skulle dock vilja veta om det då i framtiden kommer fungera om jag köper en tredje skärm med DP, att köra Eyefinity på dom tre skärmarna, utan att behöva någon adapter av något slag? Har ett HD 5850 så jag har en DP-, en HDMI- och två DVI-utgångar i grafikkortet.

Tacksam för svar, och gärna en liten enkel genomgång av exakt vad man behöver ha och göra för att det ska fungera.

Permalänk
Medlem

Om du ska ha eyefinity, så måste två av skärmarna gå på:

Antingen båda på dvi, eller en på dvi och en på hdmi.

Men den tredje måste använda diplayport.

Den skärmen som ska använda displayport behöver dock inte stödja det. Du kan istället använda en adapter, men notera att den måste vara aktiv.

Då finns det både dyrare och billigare alternativ, antingen så använder du en aktiv displayport till vga adapter, kostar omkring 320-350 kr. Eller så finns det dyrare alternativet, en aktiv adapter från displayport till dvi. De går på kanske 900 kr.

Aktiv DP till DVI

Aktiv DP till VGA

Men som du skriver, att om du köper en skärm med DP i framtiden och kör utan adapter så kommer även det fungera alldeles utmärkt.

Permalänk

Tack för svaret!

Så då om jag köper två till BenQ-skärmar så räcker det med en enda adapter? Vilket alltså totalt landar på ca 5000 kr, istället för att köpa en BenQ och en annan skärm med inbyggt DP som kanske landar på ca 7000 kr.

Märks det någon skillnad i kvalitet eller prestanda osv om man använder en adapter jämfört med en skärm med DisplayPort som standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Takatalvi91:

Tack för svaret!

Så då om jag köper två till BenQ-skärmar så räcker det med en enda adapter? Vilket alltså totalt landar på ca 5000 kr, istället för att köpa en BenQ och en annan skärm med inbyggt DP som kanske landar på ca 7000 kr.

Märks det någon skillnad i kvalitet eller prestanda osv om man använder en adapter jämfört med en skärm med DisplayPort som standard?

Enligt prisjakt så har den skärmen som du använder en dvi och en vga ingång. Stämmer det så kan du ja, köpa två sådana skärmar och en aktiv dp till vga adapter (det billigare alternativet).

Ur prestandavinkeln så spelar det ingen roll, du kommer fortfarande få samma fps som om du inte hade någon adapter.

Du borde inte förlora någon bildkvalitet om du använder en adapter, men det är inget jag kan svara på. Men du kommer antagligen inte märka någon skillnad.

Såg att den adaptern på Inet inte fanns i lager, komplett har en likadan:
Komplett.se - Sapphire Adapter Active DP to VGA

Permalänk

Okej, tack så mycket för all info! Jag ska ändå inte beställa förrän om kanske 2-3 veckor, ville bara få ett bättre grepp om vad det är jag behöver osv, vilket jag känner att jag har fått nu.