Permalänk
Medlem

Arbetsdator med lite spel.

Hej

Jag tänkte uppgradera min dator nu i sommar/höst och har börjat leta efter delar. Den kommer användas främst för arbete, men hade även tänkt spela lite ibland.

Jag jobbar med numeriska beräkningar, simulering samt visualisering så jag kommer vara mer beroende av CPU/minnes-prestanda än traditionell 'gaming power' eller vad det kallas. Dock ingår CUDA/OpenCL i mitt arbete så jag behöver en ny och hyfsat stark GPU från NVIDIA.

Spel jag tänkt spela är Dragon Age, The Witcher, StarCraft 2 samt kanske S.T.AL.K.E.R serien.

Min budget är kring 6k-7k och ett första förslag listas nedan. Skärm, chassi och sånt har jag redan.

Anledningen till att jag skapar den här tråden är att fråga om jag har satt ihop en rimlig samlig delar. Speciellt moderbordet, då jag tycker dessa är en djungel att sålla igenom.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog tagit detta. Ev lite mer ram minne om du känner att du behöver! Vad har du för chassi? Måste se till så det stödjer ATX format på moderkortet

6 Kärnig processor är bättre om du ska hålla på med mycket program osv, moderkortet stödjer USB 3.0 SATA 6 vilket är framtidssäkert

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem

Mycket minne till ibbles. Hexacore är att rekommendera till dina ändamål, så länge programmen du använder stöder många kärnor. Ska du ha quadcore är Intel mycket bättre på det du nämner. OCZ-minnena är ju allt annat än prisvärda, kör på Corsairs som ligger bättre i pris (och ofta bättre kompatibilitet än OCZ).

Permalänk
Medlem

Chassit är ett Antec P182. Hur är det med ljudnivå på ett sånt här system? Borde man köpa till annan kylare till processorn för att få ner ljudnivån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibbles:

Chassit är ett Antec P182. Hur är det med ljudnivå på ett sånt här system? Borde man köpa till annan kylare till processorn för att få ner ljudnivån?

AMD's stockkylare är inte kända för att vara knäpptysta direkt.

Cooler Master Hyper 212 verkar vara ett billigt och prisvärt alternativ: Cooler Master Hyper 212 Plus - Inet.se, annars är det väl Noctua för dryga sjuhundringen som är kungen av luftkylning.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuppel:

http://img713.imageshack.us/img713/4172/7053.png

Mycket minne till ibbles. Hexacore är att rekommendera till dina ändamål, så länge programmen du använder stöder många kärnor. Ska du ha quadcore är Intel mycket bättre på det du nämner. OCZ-minnena är ju allt annat än prisvärda, kör på Corsairs som ligger bättre i pris (och ofta bättre kompatibilitet än OCZ).

Kanske är bra med USB 3 och SATA 6? Och mina minnen är väl ändå bättre om man håller på med mycket samtidigt. Skiljer inte så mycket pris heller.

Visa signatur

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lp0l:

Kanske är bra med USB 3 och SATA 6? Och mina minnen är väl ändå bättre om man håller på med mycket samtidigt. Skiljer inte så mycket pris heller.

Du kanske missade att jag har lagt till 8GB? Eftersom TS satte gräns på 7 000 kr gick det inte in 8GB 1600MHz, knappt så "mina" 8GB 1333MHz går in. Visst är USB 3.0 och SATA 6 Gbps trevligt, men det går att skaffa i efterhand om man skaffar något som faktiskt har det gränssnittet.

Permalänk
Medlem

Än så länge tycker jag bättre om lp0ls förslag. Snabbt minne är viktigare än mycket, och 4GB kommer räcka ett tag. Nästa komponent jag planerar för är en SSD och med nuvarande utveckling ser det ut som att den högre bandbredden i SATA 6 Gbps kommer kunna utnyttjas.

Ni är överrens om 6 kärnor över 4 och det kan jag hålla med om. Min största osäkerhet är fortfarande moderkortet. Ni bytte båda ut det mot billigare varianter, där tuppel valde billigare för att kunna lägga till mer minne medan lp0ls ändring är svårare att förstå. Har Asus-kortet någon egentlig fördel utöver ett lägre pris? Kommer det lägre priset med någon signifikant draw-back? Har sett att Asus kortet har stöd för Crossfire, medan Gigabyte GA-890GPA-UD3H varken har SLI eller Crossfire. Inte för att jag hade tänkt använda något sådant men i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tester jag sett har visat att skillnaden mellan 1333MHz och 1600MHz är löjligt liten, dock ska jag inte säga hur det ligger till i dina program. Kom ihåg att du måste ändra till 1600MHz själv i BIOS eftersom det inte finns någon minneskontroller på marknaden som går högre än 1333MHz. Således överklockas minneskontrollen när man kör 1600MHz. Enkelt att ändra? Ja, som bara den.

Asus-kortet har ingen funktionsmässig fördel över Gigabyte-kortet förutom priset, om man inte anser att det separata kontrollerkortet ger fördel (SATA 6Gbps och USB 3.0 kommer på ett separat PCIe-kort). Asus har INTE bra stöd för Crossfire (x16+x4) medan Gigabyte HAR BRA stöd för Crossfire (x8+x8).