Permalänk
Medlem

Bärbar speldator för 8-9k

Hej!
Vill gärna ha lite köpråd. Har kollat runt väldigt länge efter en laptop för mina behov (spela med medium grafik HoN, sc2, d3 samt en del arbete med MatLab) och kommit ner till ett par alternativ. Skulle vilja höra era final åsikter innan jag slår till. Sträcker mig inte över 9k helst. De datorer det står mellan är:

Asus N61JA-JX079V
Egenskaper för Asus N61JA-JX079V
(Den dyrare av de två, större skärm och dator och lite bättre GPU, värt den extra tusingen?)

Sony Vaio VPC-EB1M1E
Egenskaper för Sony Vaio VPC-EB1M1E
(Varit lite blandade åsikter om denna efter att ha läst igenom tråden här på forumet. GPUn är underklockad vad jag förstått, går det att permanent klocka upp lätt? Även läst en del om att skärmen är si och så)

Har ni några fler förslag? Undrar även om ni vet vilken som har lägst temp när man spelar? Anledningen till att jag kollat främst på Asus och Sony är kvaliteten (orkar inte med att lämna in och ut datorn när man väl fått den) och den långa garantin man får med.

Permalänk
Medlem

jag skulle gå med asus pga bättre grafikkort.
men helst skulle du haft sparat 3000 å köpt en MSI GX740-238NE - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

mjo..så kan man ju alltid resonera..måste ju sätta gränsen någonstans (studerar atm).
hur stor skillnad är det i spel mellan de två gpu-erna? känns inte som om det vore jättestor

Permalänk
Hedersmedlem

För de pengarna skulle jag rekommendera att titta på vad Acer har att erbjuda i segmentet. För tillfället tror jag de har de mest prisvärda alternativen i just den pris/prestandaklassen.

Acer Aspire 5943G - Inet.se - klart vassare grafikkort och en i5-processor. Inet visar även en indikator på 3DMark06-poäng, denna modell får 9125 poäng. Hittar inga exakta siffror för Asus-datorn, men Sony-modellen får 6593 ( Sony Vaio VPC-EB1M1E - Inet.se ). Hittade någon ( Finally bought myself an Asus N61JA-JX046X notebook | Retardedblogger.com ) som angav ~7800 poäng för en snarlik Asus-modell, fast med den vassare processorn i5 430m, vilket borde placera den aktuella modellen på kanske 7000-7500.

Kvalitet och garanti nämner du också. Personligen kan jag inte säga att jag tror Sony/Asus håller bättre/sämre kvalitet än Acer i dagsläget. Utan bredare statistik är det omöjligt som lekman att dra några övergripande slutsatser, men det har tidigare nämnts på detta forum att tongången verkar vara att Acer:s senaste laptopserier inte har några större kvalitetsproblem (inte mer än någon annan tillverkares modeller iaf). Sony:n har enligt uppgift 2 års garanti, hittar inga siffror för Asus, men det kanske är samma. Acer lämnar bara 1 år. Känner du att extraåret är väldigt viktigt så välj Sony/Acer, men det kostar en del prestanda i detta fallet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.