Deviltech/notebookguru eller HP/MSI etc?

Permalänk
Medlem

Deviltech/notebookguru eller HP/MSI etc?

Sitter i tankarna att pensionera min stationära dator (av olika anledningar) och införskaffa en laptop.

Mina krav är:

Budget: 12000kr
15-17"
Bra gpu (spela nya spelen på hög upplösning)
Bra cpu
Bra minnen

Ja egentligen allt ska vara tillräckligt bra för att kunna klara av att köra spel som Modern Warfare 2 och liknande på hög upplösning och utan lagg.

Min fråga är ska jag köpa en laptop från t.ex. deviltech eller satsa på något på komplett eller liknande?
Vilka datorer rekommenderar ni isf?

Satte ihop en dator från deviltech:

Bildschirm: 15,6" Full HD 1920 x 1080 LED Backlight Widescreen mit Glare-Technologie [+35€]
Betriebssystem: Microsoft Windows 7® Home Premium 64-bit [+89€] ( in your native language )
Garantie: DevilCare: 2 Jahre DevilCare und 2 Jahre Garantie
Prozessor: Intel® Mobile Core i7 620M / 4MB L3 Cache, 2.66GHz - 3.33GHz Turbo Modus, [+139€]
Grafikkarte: ATI Mobility Radeon HD 5650 mit 1024MB DDR3 Speicher
Speicher: 4 GB - 2 x 2048 MB Hochleistung - DDR3 SDRAM mit 1333 MHz [+69€]
Festplatte: 320 GB 7.200 U/Min SATA [+29€]
CD DVD Blu-Ray: DVD-Brenner: 8x Dual Layer DVD+/-RW / 24x CD-RW Combo
Kommunikation: Integriertes 10/1000Mb Gigabit Ethernet und 56K V.92 Modem
Soundkarte: Intel® High-Definition Audio (24-bit, 192KHz) mit Surround Sound
Wireless Netzwerkkarte: Intel Wi-Fi Link 6200AGN Modul [+25€]
Bluetooth: Integriertes Bluetooth-Modul [+10€]
WebCam: Integrierte 2.0 Megapixel Kamera
Fingerprint: Integriertes Fingerabdruck-Lesegerät - Sperren Sie Eindringlinge und Schnüffler aus!
Keyboard: Notebook-Tastatur - Schwedisch

vad säger ni om denna? Någon flaskhals? GPUn?

Tar tacksamt emot tips

Permalänk
Medlem

Först en fråga, är det basmodellen Fire DTX du tagit från DT?

Jag sitter i samma smet som du, har en budget på 10 000 och våndas. Hade tänkt handla från Notebookguru, och sitter och funderar på om man skall satsa på ett ATI 5650 eller GeForce 260M GTX. Å ena sidan har 5650 DX11-stöd och uppdaterad shader-tech. Å andra sidan är 260M ett bättre presterande kort, med högre resultat i nästan alla tester på notebookcheck. Å tredje sidan så kostar det 1000 kronor extra för 260M och då bara med en core2duo-processor jämförande DT med NBG. Sedan kommer frågan om det verkligen är så nödvändigt med fullHD skärm som man först trodde. Och så sitter man där i skiten.
Jag vet inte om samtliga medlemmar här håller med mig men på en laptop är det näst intill onödigt att ha en i7-processor, såvida du inte har ett monsterligt strömaggregat bredvid. i3 eller i5 är betydligt mer prisvärda för en laptop. Lägg hellre pengarna på ett bättre grafikkort. Det är allt jag kan säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolham:

Först en fråga, är det basmodellen Fire DTX du tagit från DT?

Jag sitter i samma smet som du, har en budget på 10 000 och våndas. Hade tänkt handla från Notebookguru, och sitter och funderar på om man skall satsa på ett ATI 5650 eller GeForce 260M GTX. Å ena sidan har 5650 DX11-stöd och uppdaterad shader-tech. Å andra sidan är 260M ett bättre presterande kort, med högre resultat i nästan alla tester på notebookcheck. Å tredje sidan så kostar det 1000 kronor extra för 260M och då bara med en core2duo-processor jämförande DT med NBG. Sedan kommer frågan om det verkligen är så nödvändigt med fullHD skärm som man först trodde. Och så sitter man där i skiten.
Jag vet inte om samtliga medlemmar här håller med mig men på en laptop är det näst intill onödigt att ha en i7-processor, såvida du inte har ett monsterligt strömaggregat bredvid. i3 eller i5 är betydligt mer prisvärda för en laptop. Lägg hellre pengarna på ett bättre grafikkort. Det är allt jag kan säga.

Ja det är vanliga Fire DTXen.

har dock kommit fram till att jag inte införskaffar en "gaming laptop". Dyrt, ofta ful design, klumpig mm.

Men jag tackar ändå för ditt svar.