JEDEC beskriver kommande DDR4

Permalänk
Melding Plague

JEDEC beskriver kommande DDR4

Minnesorganisationen JEDEC lyfter på locket för nästa generations DDR-minne. I planeringen syns bland annat hastigheter upp till 4 266 MHz och låga spänningsnivåer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

ris och ros..
alltid roligt när utvecklingen går framåt.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

undra om Nasa redan har teknologin

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

AMD Announces DDR5 For Next Generation Of Radeon Graphics Cards

Jag förstår inte riktigt. Varför bry sig om ddr4 när ddr5 redan finns och är mycket snabbare än ddr4?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

AMD Announces DDR5 For Next Generation Of Radeon Graphics Cards

Jag förstår inte riktigt. Varför bry sig om ddr4 när ddr5 redan finns och är snabbare än ddr4 som inte ens finns ännu?

Det där handlar om GDDR5, inte DDR5. Det är helt olika saker och tillämpas på olika sätt. Vet inte själv riktigt hur, det får någon kunnig svara på ^^

Kul med framsteg iaf

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hjälpsam

Hoppas bara att dom inte låtit någon från det jävla Rammbus komma inom 50 mil från diskutionerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Det där handlar om GDDR5, inte DDR5. Det är helt olika saker och tillämpas på olika sätt. Vet inte själv riktigt hur, det får någon kunnig svara på ^^

Kul med framsteg iaf

GDDR5 är DDR3 med bredare databuss (därför man räknar klockfrekvens x4 istället för x2). GDDR sitter direkt på kretskortet och har kortare ledningsbanor, slipper ta hänsyn till flera moduler osv.

Permalänk

Snabba rackare DDR4 asså hoppas på större kapacitet på varje sticka också men det vore undligt annars.

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas att steget blir större mellan ddr4 och ddr3 än vad det var med ddr3 och ddr2, man märkte ju knappt någon skillnad. aja det dröjer länge innan dess.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig märkt någon skillnad på att hoppa fram en minnesgeneration.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MulleEng:

Hoppas att steget blir större mellan ddr4 och ddr3 än vad det var med ddr3 och ddr2, man märkte ju knappt någon skillnad. aja det dröjer länge innan dess.

Skrivet av Kaleid:

Jag har aldrig märkt någon skillnad på att hoppa fram en minnesgeneration.

Finns flera förklaringar till det där, och det är inte minnet det är fel på.
På AMD-sidan så var minneskontrollern lite för långsam för att utnyttja DD2 när det kom, men man fick upp bandbredden på högre klockade modeller senare, så skillnaden vid självs skiftet märktes inte. Samma sak när DDR3 kom, fortfarande väldigt liten skillnad idag. På Intel-sidan har det varit liknande problem, en långsam FSB har hindrat Intel sedan Pentium 4. Räcker t.ex. med PC6400 (800MHz) eller en enda sticka DDR3 i PC12800 (1600MHz) i singlechannel för att maxa deras snabbaste FSB. Och med tanke på deras vanligare bussar var lägre så räckte det oftast med PC4200 (533MHz) och PC5300 (667MHz) i dual channel. Fördelarna över detta har främst varit latenser eller vid klockning.

Det är alltså först med i5 och i7 som man verkligen kan se prestandan på DDR3, men det är ett tag efter att DDR3 introducerades så då förknippar man inte den skillnaden med DDR3 i sig, utan med processorn.

Permalänk
Medlem

Och ungefär dubbelt så höga latenser som det brukar bli vid varje minnesgeneration? Det "glömde" de nämna.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hoppas bara att dom inte låtit någon från det jävla Rammbus komma inom 50 mil från diskutionerna.

Tyvärr så täcker RAMBUS patent in grunden i själva DDR tekniken

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

GDDR5 är DDR3 med bredare databuss (därför man räknar klockfrekvens x4 istället för x2). GDDR sitter direkt på kretskortet och har kortare ledningsbanor, slipper ta hänsyn till flera moduler osv.

Tack

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

nu känns mina 800MHz minnen riktigt sunkiga

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Avstängd

I dagsläget så är det väll oftast hårddisken man får sitta å vänta på oavsätt vilka program man jobbar med? Kanske är helt ute å cyklar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

nu känns mina 800MHz minnen riktigt sunkiga

Samma här!

Visa signatur

Chassi: Antec Ninehundred Two V3 | Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M (1000 Watt Modulärt) | Moderkort: Asus X79 Deluxe | Cpu: Intel Core i7 4820K (Fläkt Zalman CNPS9900 MAX Blå led) | Ram: Corsair 2 x 8 Gb (1866 mhz) | Grafikkort: Asus 6950 (2 Gb minne) (GDDR5 5000 mhz) | Ljudkort:X-fi Titanium Pro | Hårddisk OCZ Vertex 3 120 GB och Westen 2 TB 7200 RPM | Operativsystem: Windows 7 Ultimate RTM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eke100:

Samma här!

äääh dom håller ett tag till har 4gb 800Mhz ^^

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Jag Blir så förvirrad, DDR2, DDR3 och nu DDR4 men vad fasiken, på de bästa grafikkorten sitter DDR5 ?
men dessa finns inte med i dessa diskussion...

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem

Positivt med lägre energiförbrukning, vilket även processortillverkarna tycker är viktigt. Nu ska bara tillverkarna av grafikkort göra samma sak istället för tvärtom så kan man få riktigt tysta datorer till följd av låg värmeutveckling

Visa signatur

Asus P8H67-I Deluxe | Intel i5 2500K@-0.185 VCore with Scythe Kozuti | 8GB DDR3 1333Mhz | inside OrigenAE M10
MSI K8N SLI | Athlon 64 X2 3800+@2,5GHz | TwinMOS PC3200 DDR 2GB | XFX GeForce 7600GS

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är om det är tänkt att bli energieffektivare, billigare att tillverka osv än tex ddr3. Snabbheten i sig är väl inte speciellt viktig jämfört med övriga parametrar i dagsläget eller har jag fel?

Permalänk
Skrivet av tal666:

Jag Blir så förvirrad, DDR2, DDR3 och nu DDR4 men vad fasiken, på de bästa grafikkorten sitter DDR5 ?
men dessa finns inte med i dessa diskussion...

Läs i tråden så har flera redan nämnt detta och svar har också getts

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖverKlockaN:

äääh dom håller ett tag till har 4gb 800Mhz ^^

Bah, såna moderna minnen. Själv kör man PC3200 DDR 200MHz (dvs 400Mhz)

Ska bli trevligt att uppgradera i höst, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Och ungefär dubbelt så höga latenser som det brukar bli vid varje minnesgeneration? Det "glömde" de nämna.

Men det räknas ju i klockcykler, så dubbelt värde på dubbelt så hög frekvens blir samma fördröjning i tid.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Jag har aldrig märkt någon skillnad på att hoppa fram en minnesgeneration.

Ofta brukar man märka mer om man nedgraderar än om man uppgraderar. Brukar inte reagera så mycket när jag uppgraderar men när man väl sätter sig vid en slöare/sämre dator så blir man lätt frustrerad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Ofta brukar man märka mer om man nedgraderar än om man uppgraderar. Brukar inte reagera så mycket när jag uppgraderar men när man väl sätter sig vid en slöare/sämre dator så blir man lätt frustrerad.

Stämmer nog.
Min polare tycker jag är jobbig när jag gnäller på hans dator.
Jag tycker han är jobbig som har en så seg dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av final stretch:

I dagsläget så är det väll oftast hårddisken man får sitta å vänta på oavsätt vilka program man jobbar med? Kanske är helt ute å cyklar nu.

Nja, i de fall du sitter och väntar på att något ska ladda är det väl ofta hårddisken som är boven, om du inte väntar på något beräkningsintensivt. Men för generell prestanda är ramhastighet det viktigaste efter cpu-kraft.

Permalänk
Medlem

Som någon nämnde lär latenserna vara kraftigt höjda, vilket gör att de där frekvenserna bara drar en massa extra ström ändå. Hade vi haft minnen i 4GHz med de latenser jag har på mina DDR1-minnen så hade det varit desto trevligare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arzei:

Som någon nämnde lär latenserna vara kraftigt höjda, vilket gör att de där frekvenserna bara drar en massa extra ström ändå. Hade vi haft minnen i 4GHz med de latenser jag har på mina DDR1-minnen så hade det varit desto trevligare.

Latenserna är bara ett problem om processorn inte kan utnyttja bandbredden. Och dubblerar du antalet klockcykler en latens tar så förlorar du ingenting om frekvensen på minnet också dubblerats.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MulleEng:

Hoppas att steget blir större mellan ddr4 och ddr3 än vad det var med ddr3 och ddr2, man märkte ju knappt någon skillnad. aja det dröjer länge innan dess.

Skrivet av chila:

Ofta brukar man märka mer om man nedgraderar än om man uppgraderar. Brukar inte reagera så mycket när jag uppgraderar men när man väl sätter sig vid en slöare/sämre dator så blir man lätt frustrerad.

Skrivet av OFZ:

Latenserna är bara ett problem om processorn inte kan utnyttja bandbredden. Och dubblerar du antalet klockcykler en latens tar så förlorar du ingenting om frekvensen på minnet också dubblerats.

Nej, men om latensen inte dubbleras, var väl grejen...