Slumpmässig avstängning av dator i spel

Permalänk
Medlem

Slumpmässig avstängning av dator i spel

Hej, första tråden för mig.
Har letat efter liknande problem både på detta forum och över internet, men jag har inte hittat någon lösning. Sorry om jag startar en ny tråd om något som redan har talats om.

Jag har haft detta problem i ett par månader men i början hände det så sällan att jag inte aktivt letade efter en lösning.

När jag spelar vissa spel så som Empire: total war, stalker, Arma 2 och liknande ansträngande spel så stängs datorn helt av. Detta kan hända efter ett par timmar eller inom 30 minuter. I början hände det ytters sällan men nu (i Empire) händer det i bland efter bara 5 minuter. Datorn startas inte om utan den stängs helt av, ungerfär som om jag drog ut strömsladden, skillnaden är att jag kan höra en fläkt som fortsätter att vara på i ca en minut.

I de trådar jag har kollat så har svaren oftast varit antingen överhettning eller dåligt nätaggregat. Först trodde jag att det var nätaggregated för även ifall mina GPU temps var höga så kunde jag inte upprepa problemet i tester så som furmark/OCCT. När jag kollade på mina PSU spänningar (låter konstigt på svenska ) så såg de helt fel ut typ 9.8 volt för 12v+ och liknande men när jag sen kollade i HWmonitor i bios såg de helt normala ut 12.183 för 12v+ och 3.43 för 3v.

Eftersom avstängningarna händer oftare nu på sommaren känns det som att det kan vara överhettning ändå men jag är osäker för som sagt, jag kan få upp memIO temp nära 100c med OCCT GPU utan avstängning. Jag har aldrig märkt några artifakter heller.

Det enda sättet jag kan återupprepa avstängningen är med OCCTs PSU-test, då varar oftast datorn inte mer än 2 minuter.

Sorry för en lång tråd, men jag har ingen aning om vad problemet är.

dator:
OS: Vista 64bit
Intel Core 2 Duo e8500 3.16ghz (oöverklockad)
4GB corsair DDR2
Powercolor Radeon HD4870 PCS 1GB
PSU: Corsair 550W
Moderkort: MSI P-45 NEO-F
Chassi: Coolermaster Centurion 534
2 Hårddiskar: 1TB och 250GB
Creative SB Xtreme Gamer ljudkort

Permalänk
Avstängd

Ser att du har kollat din memIO Temp.. har du laddat hem Coretemp och kört typ Prime95 eller IBT med det igång så att du ser vad du har för temps!? Samt kanske ladda ner CPU-z för att se så att det inte är volten som drar iväg och gör så att det blir för varmt om den står på AUTO!

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Ser att du har kollat din memIO Temp.. har du laddat hem Coretemp och kört typ Prime95 eller IBT med det igång så att du ser vad du har för temps!?

Sorry, vad är IBT? jag kollade vad min memIO temp var med GPU-Z förra gången innan datorn stängdes av då var den så här:

GPU Temp.(DISPIO) [°C] , GPU Temp.(MEMIO) [°C] , GPU Temp.(SHADERCORE) [°C]
73.5 , 84.5 , 74.0
73.0 , 83.5 , 73.5
Det är högt men är det verkligen tillräckligt för att datorn ska stängas av?
Prime95 har jag kört och då är CPU-tempen runt 65 och aldrig högre än 70c. Det känns för mig som att det antingen är överhettning av grafikkortet som stänger av datorn eller PSUn som är dålig, det som talar emot överhettning av GPUn är att jag förut hade en massa dam run grafikkortet så att tempen gick upp till nästan hundra i tester men datorn ändå inte stängdes av, när datorn stängdes av förra gången så var ju som sagt tempen "bara" på 73/84c.
I HW monitor är min 12v 9.9 till 10.5 och 5v 5.8 till 8! detta låter ju inte riktigt och i både bios och MSI dual core center så är de helt normala, vet inte vilka siffror jag ska lita på är ingen expert där alls.

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska lita på det som BIOS visar.

Jag hade inte varit bekväm om jag hade en processor som var 65 grader. Sänk gärna tempen där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du ska lita på det som BIOS visar.

Jag hade inte varit bekväm om jag hade en processor som var 65 grader. Sänk gärna tempen där.

65 är i load, är det fortfarande dåligt? 38-43 idle. Har svårt att få ner temperuterna på både CPUn och GPUn i min dator då det är dåligt luftflöde (luften färdas som ett L i stället för rakt igenom front-back) och relativt trångt. Har dock byt thermalpaste på både grafikkortet och cpu.

Permalänk
Hedersmedlem

Testa att köra med chassit öppet och, om du har, en bordsfläkt som blåser in eller nått sånt. Kanske snygga till kabeldragningen i chassit för att förbättra luftflödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Testa att köra med chassit öppet och, om du har, en bordsfläkt som blåser in eller nått sånt. Kanske snygga till kabeldragningen i chassit för att förbättra luftflödet.

Har faktiskt beställt en borsfläkt för det ändamålet Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Psu

Har inte fått bordsfläkten ännu men datorn stängdes av idag med ljudet av en fläkt som var på, kollade vilken fläkt det var och när jag kollade in bakom datorn så märkte jag att det var väldigt varmt från nätaggregatets fläkt, och det slog mig att kanske är det PSUn som överhettas, problemet är att med mina program (everest, speedfan/pc wizard etc) så hittar jag ingen tempsensor för PSUn, hur kan jag kolla om den är överhettad och ifall att det är PSUn som stänger av datorn, är det troligt att den bara stängs av eller blir det en BSOD i så fall?

Permalänk

Du har inte råkat vända nätagget åt fel håll eller något sådant tokigt?

Permalänk
Medlem

datan stängs inte av för grafikkortet blir för varmt, klarar 100 grader utan du märker de ens !
Cpu:n 65 grader i load, bara ljummen ju så det är inte det, det kan jag lova dig !!
Snarare det är ditt nätagg som antingen blir för varmt eller är defekt !!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Alternativt är det igensmockat med damm... Blås ur med munkraft eller tryckluft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du ska lita på det som BIOS visar.

Jag hade inte varit bekväm om jag hade en processor som var 65 grader. Sänk gärna tempen där.

TJmax e ju typ 100 grader på 8xxx serien så 65 grader då är den ju bara fisjummen !!

jag har min e6600 idle på 50 i full load ca 75 och aldrig haft nått strul med denna .. TJmax på 85 på 6xxx serien !!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Där ser man, borde nog hålla mig bättre uppdaterad då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Alternativt är det igensmockat med damm... Blås ur med munkraft eller tryckluft

Det jobbiga är att de titter jag har gjort på PSUn har visat att den har väldigt litet damm i sig, nu har jag ingen tryckluftsburk för tillfället så det kan ju vara så att detta faktiskt är problemet men det känns inte som så. Min corsair har en fläkt på undersidan som drar ut luft genom PSUn och på baksidan (under sladduttaget bakom datorn) kommer luften ut genom ett nät.. De gånger datorn har slocknat har det som sagt kommit het luft ur detta nät, så jag antar att det antingen är en allmän dålig kylning i mitt chassi med dåligt luftflöde eller så är skitet defekt.
Kan man mäta temperaturen runt/i Corsair VX550W med något program?

Permalänk
Medlem

4870 PCS
Kolla om dina VRM (alltså VDDC enligt gpuz) blir för varma när du lirar. Jag misstänker att de är boven i ditt bekymmer.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Ursäkta, lånar tråden lite. Jag har ungefär samma problem, fast datorn hänger sig vid krävande spel. Ibland blir skärmen brun/blå randig eller bara att den fryser sig (mest att den fryser). VDDC tempen ligger på 75 grader load. Processorn ligger runt 60 grader load. Jag prövade att sätta i ett 8800 GT i datorn, frös ändå. Vore schysst med lite hjälp.

EDIT: körde OCCT test på graffet och den krasha efter ungefär 1 minut, voltregulatorerna blev 137 - 147 grader. Har ett Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2 med fläktar.

Dator specs:
OZ: Windows 7 64-bit
Grafikkort: Sapphire HD4870 512 mb
Processor: e 8400 @ 3 ghz
Moderkort: P5q-e
PSU: Corsair 550W
Ram: 4 gb ddr2

Visa signatur

P5Q- E, E8400 @ 3.0 Ghz, XFX HD5850 1GB, Corsair 550W, OCZ 2x2048MB PC2-8000.