Permalänk
Medlem

Hjälp i vattenkylardjungeln

Tjenare! Nu tänkte även jag ge mig in i djungeln av vattenkylning. Men jag har skulle vilja ha lite tips till inköpslistan.

Ifall det är någon som har lust att hjälpa mig att skapa ett paket anpassat efter min sign så skulle det vara kanon. Jag hade planerat att kyla ner grafikkortet och processorn med lite stil och även en lägre ljudnivå, då mitt 5870 är verkligen en örondödare.

Visa signatur

Obsidian 800D | Intel Core I7 920 | Corsair H50 Push n' Pull | XFX Radeon 5870 | Windows 7 Ultimate | AXP 750 W | Gigabyte GA-X58A-UD3R X58 | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB |

Permalänk
Medlem

Tjenare,

Kika på följande paket: Misco.se - EK Starter Kit

Det som du behöver komplettera med är VGA block för grafikkortet, ytterligare en radiator samt två nipplar och kylmedie så har du ett färdigt paket.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt mig en 360 radiator i taket istället, och hur förhåller sig Chilled PC, Water Cooling, Modding - One stop shop for all your Watercooling and PC Modding till dessa flaskor som kylvätskan redan är i färg. Vad blir snyggast ?

Visa signatur

Obsidian 800D | Intel Core I7 920 | Corsair H50 Push n' Pull | XFX Radeon 5870 | Windows 7 Ultimate | AXP 750 W | Gigabyte GA-X58A-UD3R X58 | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB |

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaerNi:

Hade tänkt mig en 360 radiator i taket istället, och hur förhåller sig Chilled PC, Water Cooling, Modding - One stop shop for all your Watercooling and PC Modding till dessa flaskor som kylvätskan redan är i färg. Vad blir snyggast ?

Varför inte besöka EK Waterblocks dirket då? Då kan du välja radiator och lägga till GPU-block. Inte speciellt mycket dyrare heller. Inte lika stort urval på tillbehör som Chilled PC som Esseboy tippsade om, men allt oftare saker på lager.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

vet inte, men om det skulle gå och få ihop något för 2500 kr max så skulle det vara bra

Visa signatur

Obsidian 800D | Intel Core I7 920 | Corsair H50 Push n' Pull | XFX Radeon 5870 | Windows 7 Ultimate | AXP 750 W | Gigabyte GA-X58A-UD3R X58 | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB |

Permalänk

Här har du ett riktigt grymt paket. Det blir ganska mycket pengar men då har jag bara tagit de bästa grejerna.
Exakt de där sakerna skulle jag köpa ifall jag hade pengar idag
https://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/32f345898e3a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaerNi:

vet inte, men om det skulle gå och få ihop något för 2500 kr max så skulle det vara bra

Jag landade på € 228.48 utan frakt och fläktar på EK.
Edit: Glömde slang för € 8.98.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Okej då har jag 2st nya paket. Det första är att föredra då det är riktigt grymma komponenter i det. Det andra är fortfarande ruskigt bra men inte exakt lika bra.
https://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/55ba02f83abb... 255Euro
https://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/dafa6935ce5a... 205,79Euro

Båda systemet är kompletta.

Fel av mig, det behövs 2st Aquatuning - DIN VATTENKYLNINGS OCH - 11/8mm (8x1,5mm) Anschraubtülle G1/4 - kompakt - silver 11/8mm (8x1,5mm) screw-on fitting outer thread 1/4 - compact - silver nickel 62175 till varje paket också.

Permalänk
Medlem

Vad kan rekommenderas för fläktar ? då jag redan har några fractal design silent series 120mm liggandes här hemma.

Visa signatur

Obsidian 800D | Intel Core I7 920 | Corsair H50 Push n' Pull | XFX Radeon 5870 | Windows 7 Ultimate | AXP 750 W | Gigabyte GA-X58A-UD3R X58 | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB |

Permalänk
Skrivet av JaerNi:

Vad kan rekommenderas för fläktar ? då jag redan har några fractal design silent series 120mm liggandes här hemma.

I mina paket ingår även fläktar

Permalänk

Fläktar så skulle jag rekomendera noctua (dom ligger på ca 12db) om du köper med mkt rpm och sätter ett motstånd så blir det riktigt tyst

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Gentle Typhoons eller Noctuas P12-1300rpm serie är väl att föredra, men alla fläktar funkar på radiatorer med låg "fpi" (fins per inch) då det inte är så mycket motstånd som fläkten måste trycka in luften genom. Se till att radiatorn du köper är anpassad till den typen av fläktar som du föredrar, dvs väldigt låg RPM. Jag kör med Noctua P12or med feta motståndet och mitt gtx480 idlar i delta 5 från rumstemp och runt delta 15 från rumstemp med min setup som jag förövrigt skulle rekommendera:

Pump: DCP 2,2 från EK (eller vilken annan top som helst)
Fläktar: 3x Gentle Typhoons+ fläktcontroller eller Noctua P12 med starkaste motståndet
Radiator: XSPC RX 360
Slang+anslutningar: Välj och vraka, men TA INTE anslutningar av plast. Tjock slang ser ballare ut tycker många men den kan vara jobbig att arbeta med. Jag kör med 1/2ID, 3/4OD och den är rätt irriterande ibland. Skulle köra snäppet mindre ifall du inte har något emot att slåss lite med slangen! ^^
Block: Här handlar det mest om pris och det skiljer få grader. Jag kör med Koolance VID-NX480 + CPU-360 för grafikkort respektive processor som är bland de bästa men bland de dyraste och däremed knappast mest prisvärda men de har ett speciellt utseende som jag gillar.
Reservoir: Se till att välja en som inte är väldigt liten. Ju större desto lättare så länge den går att montera där du nu vill ha den. Ju större desto färre gånger behöver du fylla den. Se till att du kan fylla på medan den är inkopplad också! Pumpen jag valde har en combo-reservoir som går att köpa till men själv tycker jag den är lite liten. När du fyller på systemet får du sätta på systemet en sekund, pumpen tömmer reservoiren direkt, och du hinner inte fylla på vätska i tid! Detta är dock inte vitalt utan underlättar bara en del. Med en större reservoir får du även mindre besvär med påfyllning senare.

Referenser:
Blocktest CPU socket 1366 oftast konverterbara / kan köpa bracket löst:
[Review] 22 CPU Waterblocks tested - Roundup - XtremeSystems Forums

Radiatortest:
600 RPM @ 4x120mm versioner:
http://img15.abload.de/img/600bcig.jpg

800 RPM @ 4x120mm versioner:
http://www.abload.de/img/800nges.jpg

Vill du läsa på mer ingående om de kan du läsa här:
REVIEW: Quadradiator Roundup - 11 Models tested - ENGLISH Version ! - XtremeSystems Forums

Ledsen att det blev en röra men det var mycket att tycka till om men lite tid! Fixar lite senare. Blev något otydligt peta på mig. Jag säger inte att detta är bästa delarna men det är ungefär vad jag köpte för att skapa ett väldigt tyst system.

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360