Nybörjarfrågor angående lödning av hörlurar

Permalänk
Medlem

Nybörjarfrågor angående lödning av hörlurar

Hej!

För ett tag sen tappade mina hörlurar halva ljudet i ena hörluren, lätt fixat tänkte jag och klippte av dom en bit upp på sladden. Gjorde samma sak med ett par andra hörlurar för att använda dess teleplugg. Jag brände även bort "förstärkningen" (vet inte riktigt vad det heter, det som gör att kabeln inte ska brytas osv.). Jag testade att tvinna ihop kabelstumparna efter färg men fick då inget ljud alls, är det för att dom olika färgerna kanske har kontakt med varandra? Hjälp uppskattas!

Bifogar två stycken risiga bilder här då jag inte är så bra på att förklara:

Tack på förhand
Oskar

Permalänk

Snurra loss alla de tvinnade kopparflätorna så du får fram två plastklädda trådar.
Avisolera en liten bit av dessa plastade trådarna och koppla ihop ändarna (propp och hörsnäcka).
Alla kopparflätorna samlar du ihop och tvinnar samman för sig.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Snurra loss alla de tvinnade kopparflätorna så du får fram två plastklädda trådar.
Avisolera en liten bit av dessa plastade trådarna och koppla ihop ändarna (propp och hörsnäcka).
Alla kopparflätorna samlar du ihop och tvinnar samman för sig.

Kalla mig dum, men jag förstår inte riktigt. Vilka av trådarna på bilden är gjorda av koppar? (röd och kopparfärgad?) och vilka trådar är plastklädda

Tack för att du svarar hur som helst

Permalänk

Jag vägrar att kalla dig dum... men nog ser du väl skillnad på plast och metall ?!?
Plast och färg isolerar medan metall blänker och leder ström. Om du inte delar isär de skärmande metalltrådarna ifrån de isolerade innertrådarna så kortsluter du bara alltihopa när du virar ihop ändarna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Det brukar sällan vara separata plastisolerade ledare i hörlurssladdar, ledarna brukar istället vara skyddade av en isolerande lack. Du ser att den har röd, grön och eventuellt transparent lack på de olika ledarna, den måste du få bort innan du löder ihop dem igen. Det brukar tyvärr inte vara det lättaste att få bort den ordentligt, finns säkert någon bra kemikalie som de använder i fabriken, men jag vet tyvärr inte vilken.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar gå att bränna bort lackisoleringen med lödkolven, ev kan aceton eller sprit lösa upp den, du måste löda och isolera ledarna, att tvinna kommer inte att funka länge om du ens får kontakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.