Problem med "saknade filer"! Moderkortet?

Permalänk

Problem med "saknade filer"! Moderkortet?

Hej!

Har ett stort problem med min dator, när jag försöker starta datorn så står det bara att en systemfil saknas eller är skadad. Jag kan inte heller omformatera datorn då det står att någon annan fil saknas när jag försöker detta!

Problemet uppstod för någon vecka sedan och har alltså inte försvunnit, jag har provat att sätta in hårddiskarna i andra datorer, vilket fungerade fint. Så det är alltså inte problemet.

Misstänker att det måste vara moderkortet, kan det vara så?
Dock fungerar ju tangentbord (ej usb) när jag försöker omformatera, borde det göra det om moderkortet är paj?

Tack på förhand
Edvin Petersson

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan också vara att du inte gör rätt när du skall omformatera, såvida du inte menar blåsa disken och ominstallera OS? Hur går du tillväga?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har omformaterat många gånger! Jag bootar med skivan men kommer sedan inte längre än så, när den kollar maskinvarekonfiguration eller vad det är så kommer det upp att en fil saknas och inte kan fortsätta. VFörsöker alltså som du säger blåsa hela disken!

Permalänk

Kan lägga till att det inte heller går att starta i felsäkert läge eller något sådant heller...

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar din DVD/brännare läsare? Kolla kablarna till den.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jadå cdläsaren funkar bra!

Felmedelandet som kommer när jag försöker omformatera är :
"Posten "ntkrnlmp.exe" i avsnittet [SourceDisksFIles] i INF-filen är felaktig eller saknas"

Permalänk
Medlem

Låter som ett minnes fel.... Hade ett liknande fel på en kompis dator. Trodde hd va på bommen men när vi flyttade den och läsaren till en annan dator så funkade allt som det skulle.... mitt i allt felsökande upptäckte vi att det va en minnes sticka som som gav upp så fort information skulle skickas i större mängd eller vid tyngre arbeten...

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk

Testade att sätta in minnen ett och ett utan resultat, så jag tror ej att det är problemet.
Mina föräldrar hade samma problem med sin dator, att det saknades någon systemfil. De var tvugna att byta sitt moderkort...
Ingen med erfarenhet av detta som kan bekräfta?

Skulle verkligen behöva få igång datorn och beställa grejer idag! Hjälp mig !

Permalänk

Om jag bara försöker starta datorn vanligt utan att boota med skiva så står det:
"Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:
\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM"

HJÄLP!