Önskar bedömning av bärbar dator "CLEVO"

Permalänk

Önskar bedömning av bärbar dator "CLEVO"

Hej!

Min nuvarade släpbara dator "Compaq Pressario 2165EA" har nog gjort sitt.
Jag har fått för mig att pröva en maskin med både windows och linux på var sin hårddisk!

Maskinen jag vill ha bedömd är: Välkommen till GGS-Data - Bärbara PortaNote - Professionell dator med suverän prestanda !
Tror att maskinen har samma komponenter som en stationär dator och inte mobilvarianter.
Märket Clevo är okänt för mig, samma gäller för företaget.
Hur är är kylningen?
Någon annan som har samma fabrikat, erfarenheter önskas.

Det jag använder datorn till är släktforskning, dvs databashantering, kör ofta med många program igång samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seeker1651:

Hej!

Min nuvarade släpbara dator "Compaq Pressario 2165EA" har nog gjort sitt.
Jag har fått för mig att pröva en maskin med både windows och linux på var sin hårddisk!

Maskinen jag vill ha bedömd är: Välkommen till GGS-Data - Bärbara PortaNote - Professionell dator med suverän prestanda !
Tror att maskinen har samma komponenter som en stationär dator och inte mobilvarianter.
Märket Clevo är okänt för mig, samma gäller för företaget.
Hur är är kylningen?
Någon annan som har samma fabrikat, erfarenheter önskas.

Det jag använder datorn till är släktforskning, dvs databashantering, kör ofta med många program igång samtidigt.

Den kan inte ha samma komponenter som på en stationär. De får inte plats!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

den e inte bra till spel den har gddr3 minne som stryper spelprestandan rejält

Permalänk

Clevo är riktigt riktigt bra laptops, den du länkar till består dock av föråldrad hårdvara. Man kan köpa clevo till bra pris från tex. notebookguru i tyskland.

Permalänk
Avstängd

1. Vissa modeller har processorer som är desamma som de i stationära. Samma kan även gälla hårddiskar.

2. GDDR3 säger i princip inget om prestandan då en uppsjö av grafikkort använder sig av GDDR3, både bra och dåliga.

3. Det stämmer att modellen du länkade till är föråldrad.

Permalänk

Som sagts tidigare är Clevo ett erkänt märke som gör riktigt bra gaming-laptops. Ett konkurrerande märke är Alienware som ofta är dyrare.
De säljs under olika namn i olika delar av världen, beroende på vilken återförsäljare det är. I USA tex är ett populärt märke Sager. Förut iaf var GGS-data den enda svenska återförsäljaren av Clevos, tror att det fortfarande är så.

Exempel på europeiska återförsäljare som säljer med svenskt tangentbord är Kobalt, Notebookguru (se min sign ) och Deviltech.
Jag föreslår att du även kikar på andra länkar hos GGS-data med lite mer modern teknik tex W860CU och M980NU.

Edit: Jag såg nu ditt tänkta användningsområde. Om du inte ska spela seriöst tycker iaf jag att en Clevo är overkill. De är speciellt designade, map kylning mm, att hantera biffiga grafikkort som pressas hårt i spel. Du kommer betydligt billigare undan med en schysst quad-core utan high-end grafik.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk

Tackar för alla svar och goda råd

Hej!

Jag tar åt mig alla råd och eftersom jag inte spelar utan mest håller på med släktforskning, dvs databashantering har jag ändrat inriktning mot t.ex. Asus N53JN-SZ042V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Kan det vara ett rimligt köp?

Jag har nu prioriterat minne, att den har e-sata och usb3, helst hade jag sett en större skärm.