HTPC köpråd med bilder, har ahanixchassie och nätagg

Permalänk
Medlem

HTPC köpråd med bilder, har ahanixchassie och nätagg

Hej!

Jag har ett gammalt chassie liggandes med nätagg som jag nu tänkte kitta om med ny hårdvara för att åter igen bli en fullgod HTPC utan att för den skull lägga ut en förmögenhet. Chassie och nätagg såldes som ett paket och har cirka 5 år på nacken. Nätaggets yttermått 6.5*12.5*13 (cm)

Skulle behöva lite köpråd ang vad jag skall ha för grejer.

Ahanix D.Vine 5 HTPC Case
# Passar mATX och ATX moderkort
# Incl. 300W mATX power supply
# Display: 2 x 16 characters Samsung VFD
# Fans: 2x 60mm installed / 17 CFM / 23 dBA
# Drive bays: 1x 5.25" and 1x 3.5"
# Dimensions: 435 x 148 x 458 (WxHxD)

Lite blandade bilder på hur det ser ut IRL

Maskinen kommer att användas främst för att se film och serier på, lite surfande och väldigt lite spelande på, kanske främst som konsolemulator vad gäller spelande. (Har flertalet gånger försökt spela pc-spel på 40" tv men det är väldigt överskattat)

KRAV PÅ FUNKTION:

- Spela upp 1080p el motsv. helt laggfritt.
- Kunna kopplas in till reciever för att återge ljud.
- Gärna tystgående då den kommer att stå under tvn i tv-bänken
- HDMI-ut på moderkort och andra smarta uttag som tex optiskt-ljud ut, så mycket av detta som möjligt.
- Prisvärda komponenter

AMD eller INTEL kvittar!

Behöver förmodligen köpa:

ATX-moderkort (finns det någon fördel med att köpa ett mindre mbr än vad som får plats?)
Minnen
Processor
Grafikkort
Hårddisk á 1-2 TB
(Eventuellt trådlöst nätverkskort, lär kunna hitta något på blocket för en hundring)

Det känns som att sweclockers är det självklara forumet att ställa denna fråga på

Permalänk
Medlem

Processor får du välja själv. Jag la i två förslag. Den ena är strömsnål och kommer inte utveckla lika mycket värme.

Moderkortet har ett inbyggt grafikkort, Ati 4200, som klarar att spela upp 1080p.

2gb ram säcker gott och väl till en htpc.

processorkylaren är valfri MEN den är sjukt tyst! kan intyga det själv. Det som låter mest i min dator är min hårddisk, och den låter väldigt lite..

Kanske eventuellt en dvd eller bluray? Jag har inget av det utan hittar filmer på annat håll..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Kanon! tack för ett mycket bra svar arowe, låter som en schysst setup.

Jag säger samma sak som du där när det gäller dvd/bluray. I dagsläget när det blir filmdags får jag fysiskt lyfta mitt tower fram till tvn och där koppla in den. Så jag kommer att se film etc på samma sätt men det jag slipper med en htpc är att lyfta runt "min" dator i tid och otid.

Har sett att folk som kör just den processorkylaren har varit grymt nöjda. Det skadar ju inte heller att den ligger riktigt bra till prismässigt!

En fråga är om det är helt överflödigt med ett externt grafikkort? När man tänker efter kanske man inte behöver något

Folk får gärna kommentera hårdvaran eller komma med andra förslag!! De personer som idag har HTPC:s som fungerar bra får gärna posta vad de tycker jag ska köpa också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samoraj:

Kanon! tack för ett mycket bra svar arowe, låter som en schysst setup.

Jag säger samma sak som du där när det gäller dvd/bluray. I dagsläget när det blir filmdags får jag fysiskt lyfta mitt tower fram till tvn och där koppla in den. Så jag kommer att se film etc på samma sätt men det jag slipper med en htpc är att lyfta runt "min" dator i tid och otid.

Har sett att folk som kör just den processorkylaren har varit grymt nöjda. Det skadar ju inte heller att den ligger riktigt bra till prismässigt!

En fråga är om det är helt överflödigt med ett externt grafikkort? När man tänker efter kanske man inte behöver något

Folk får gärna kommentera hårdvaran eller komma med andra förslag!! De personer som idag har HTPC:s som fungerar bra får gärna posta vad de tycker jag ska köpa också.

För 1080p är ett inbyggt Ati 4200 fullt tillräckligt. Ska du spela några enklare spel kanske det inte fyller behoven fullt ut. Då kanske man ska titta på ett passivt Ati 5450.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Tänkte överge kära windows xp och hoppa på win 7, antar att builden räcker gott och väl till att navigera runt utan lagg?

Man kan väl inte behöva hoppa på 4gb minne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av samoraj:

Tänkte överge kära windows xp och hoppa på win 7, antar att builden räcker gott och väl till att navigera runt utan lagg?

Man kan väl inte behöva hoppa på 4gb minne?

jag tror faktiskt att 1gb hade funkat ok. 2gb funkar smärtfritt. 4gb är overkill.. Win7 is the shit idag!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

låter kung!

Är det bara arowe som hade förslag på vilken hårdvara som skall införskaffas??

Permalänk
Medlem
Skrivet av samoraj:

låter kung!

Är det bara arowe som hade förslag på vilken hårdvara som skall införskaffas??

Du kan gå in på Minhembio.com - Mötesplatsen för hembio- och hifi-entusiaster och kolla lite också. Det är nog ett forum som passar bättre för detta. Det finns nog redan många trådar om köpråd till en HTPC. Bara att söka!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Sitter och kollar inet vad gäller processorer.

skulle inte AMD Sempron 140 2,7Ghz, AM3 kunna vara ett alternativ? där kan man spara in cirka 200 kr.

Man ska och andra sidan inte vara dumsnål, blir det någon prestandaskillnad, vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av samoraj:

Sitter och kollar inet vad gäller processorer.

skulle inte AMD Sempron 140 2,7Ghz, AM3 kunna vara ett alternativ? där kan man spara in cirka 200 kr.

Man ska och andra sidan inte vara dumsnål, blir det någon prestandaskillnad, vad säger ni?

Sempron 140 är en en-kärnig processor. satsa på minst en två-kärnig om du vill sitta i windows utan lagg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av samoraj:

Sitter och kollar inet vad gäller processorer.

skulle inte AMD Sempron 140 2,7Ghz, AM3 kunna vara ett alternativ? där kan man spara in cirka 200 kr.

Man ska och andra sidan inte vara dumsnål, blir det någon prestandaskillnad, vad säger ni?

Sempron är en processor med bara en kärna. AMD Athlon2 X2 245 2,9Ghz har två kärnor. Det borde vara en markant skillnad på den.

MEN!!! Moderkortet som jag tipsade om har SB710 vilket gör att du med lite tur kan låsa upp en extra kärna på sempronen. Sempronen tillverkas alltså med två kärnor men den ena stängs av av någon anledning. T.ex. att den är trasig. Så om man har lite tur kan man aktivera den avstängda kärnan så har man en två kärnigcpu till ett riktigt trevligt pris.

Men mitt råd är att köpa en billig X2 (två kärnig).

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Inaktiv

Den ska du inte ta, prestandan är oerhört mycket sämre.

Permalänk
Medlem

2st minnen för dual channel.
Samt en 2tb hdd som är strömsnål och tyst.
Du har inte funderat på att modda in större och tystare fläktar i htpc'n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

http://img715.imageshack.us/img715/6743/htpc.jpg

2st minnen för dual channel.
Samt en 2tb hdd som är strömsnål och tyst.
Du har inte funderat på att modda in större och tystare fläktar i htpc'n?

Jag hade valt 1x2Gb.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Allright, vad gäller processor är det klart. Det blir en X250 - det finns inget som talar emot det. Kan man klocka ned den processorern så att den förbrukar mindre ström/alstrar mindre värme??

Vad gäller minnen, vad är bäst: att köpa 2 st 1gb eller 1st 2gb, gör den någon skillnad öht?

SayZk: Intressant, ser att du tipsade om ett annat moderkort än det Arowe17 tipsade om. Vad är skillnaden och varför skall jag köpa ett snäppet dyrare mbr?
"Du har inte funderat på att modda in större och tystare fläktar i htpc'n? " Ehhh svar ja! De två 60mm fläktarna som sitter i ahanixchassiet just nu är ettriga. Har dock inte kommit på någon bra lösning ännu. Nödlösning kan vara att ha endast 1 igång samt sänka spänningen till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samoraj:

Allright, vad gäller processor är det klart. Det blir en X250 - det finns inget som talar emot det. Kan man klocka ned den processorern så att den förbrukar mindre ström/alstrar mindre värme??

Vad gäller minnen, vad är bäst: att köpa 2 st 1gb eller 1st 2gb, gör den någon skillnad öht?

SayZk: Intressant, ser att du tipsade om ett annat moderkort än det Arowe17 tipsade om. Vad är skillnaden och varför skall jag köpa ett snäppet dyrare mbr?
"Du har inte funderat på att modda in större och tystare fläktar i htpc'n? " Ehhh svar ja! De två 60mm fläktarna som sitter i ahanixchassiet just nu är ettriga. Har dock inte kommit på någon bra lösning ännu. Nödlösning kan vara att ha endast 1 igång samt sänka spänningen till den.

2minnen ger tillgång till dualchannel, som förbättrar prestanda dock har du bara 1gb moduler. kör du på 1x2gb så har du inte dual channel men du kan köpa en till 2gb sticka i framtiden och köra dual channel med 4gb.

Skillnaden på moderkorten är att det jag valt är ATX istället för M-ATX, alltså större. samt att mitt har stöd för Crossfire.

Båda ger samma prestanda men jag brukar ta ATX om chassin stödjer det

Permalänk
Medlem

all right! jag förstår helt klart ditt resonemang. Jag tänkte i samma banor först men det kommer nog att bli ett mATX eftersom att om jag i framtiden köper ett nytt chassie kommer det att bli ett som är mindre än det jag har nu.

Ahanixchassiet är gigantiskt! hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av samoraj:

all right! jag förstår helt klart ditt resonemang. Jag tänkte i samma banor först men det kommer nog att bli ett mATX eftersom att om jag i framtiden köper ett nytt chassie kommer det att bli ett som är mindre än det jag har nu.

Ahanixchassiet är gigantiskt! hehe

Det låter smart.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Beställningen är lagd.

Processorkylaren scythe BIG shuriken fanns tyvärr ej på lager för tillfället men jag känner på mig att det snart blir en ny beställning med komplettering av delar.

Det första steget efter att jag monterat hårdvaran blir att fixa win 7. Sedan go bananaz på mjukvara och få 1080p att snurra fint. gillar själv media player classic - homecinema men det kanske blir att leka med någon app för mediahantering, har sneglat lite lätt på XBMC. Jag har mina sinnen ständigt öppna för förslag.

Permalänk
Medlem

XBMC är bra skit.. det har en bra app för android också!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Delarna är monterade och so far so good.

Varken MB eller cpu går över 40C, datorn idlar på 70-80 watt och har hittills tagit max 112 watt vid ett och samma tillfälle.
Skall nämnas att jag ej provat se 1080p filmer ännu.

Urklipp ur win 7 testprestanda:

Processor AMD Athlon(tm) II X2 250 Processor 6,5
Minne (RAM) 2,00 GB 5,5
Grafik ATI Radeon HD 4200 4,1
Spelgrafik 895 MB tillgängligt grafikminne 5,3
Primär hårddisk 15GB ledigt (29GB totalt) 5,9

Ljudnivån är tyvärr ganska hög och jag funderar på att byta ut alt fimpa chassiefläkten. I värsta fall är det fläkten i nätagget som låter och då måste jag sprätta upp det och sätta på en resistor där. Jag skulle kunna offra kylning eftersom burken är så sval just nu och det skulle inte vara en katastrof om tempen gick upp.

It's playtime

Permalänk
Medlem

Kommer upp i cirka 70 MB/s över nätverket, orkar inte felsöka varför jag inte får maxhastighet då detta räcker för närvarande.

Väldigt mystiskt, kommer endast åt filer som ligger i mappen "delade dokument" men jag lyckas inte dela ut någon annan "ny" mapp förutom denna? Har sökt hejvilt på nätet efter lösningar men kan för allt i världen inte förstå varför den mapp som default delas ut av windows skall fungera men att jag själv (har markerat alla tänkbara rättigheter etc)inte kan dela ut mappar som jag får behörighet till.
(1st win 7, 1st winxp)
Någon som har något förslag??

Permalänk
Medlem

1080p genom XBMC ligger på cirka 40-50% cpu-load, inga försök att få GPU att jobba. Kör just nu efter KISS, - keep it simple stupid!

Under filmvisning ligger den på 97 watt

någon som vet hur man kan klämma ur det sista ur nätverket? Får endast cirka 600 mbit från pc - pc via routern. (teoretiskt max 1gigabit)

Permalänk
Medlem

Har justerat så att hdmi nu kan bära ljud + bild (hade varit trevligt med en reciever som kan föra signalen vidare dock!)

Justerat in overscan samt färger.

Dragit ned senaste XBMC med hårdvaruacceleration.

Jag vågar påstå att HTPC:n är i princip klar och nu skall den avnjutas!

Med hårdvara för under 2500 kr inkl frakt (chassie och nätagg ej inkluderat) har man en komplett htpc!

Permalänk

blev riktigt sugen på samma faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nortek:

Har justerat så att hdmi nu kan bära ljud + bild (hade varit trevligt med en reciever som kan föra signalen vidare dock!)

Justerat in overscan samt färger.

Dragit ned senaste XBMC med hårdvaruacceleration.

Jag vågar påstå att HTPC:n är i princip klar och nu skall den avnjutas!

Med hårdvara för under 2500 kr inkl frakt (chassie och nätagg ej inkluderat) har man en komplett htpc!

Just 785g klarar väl inte 5.1 ljud via hdmi? endast pcm 2.0 stereo vad jag vet. Har du provat det? Isåf är man fast att köra via spdif eller köpa till ett 5450.

Skulle själv föredra en i3 540 och ett billigt h55 moderkort. Blir ca 300kr dyrare i inköp, men så fixar den att bitstreama via hdmi. Den drar även mindre ström.