Permalänk
Medlem

Passivt kylt nätagg? goes boom :(?

Håller på att leker med en gammal 900mhz amd dator som jag skulle vilja få knäpptyst, aka fläktlös. Grafikkortet och processorn är redan passivt kylda, men nätagget har en jobbig 80mm fläkt som jag känner för att bara ta bort och hoppas att det överlever som passivt kylt.

Det är ett 300w noname

Vad är det värsta som kan hända om jag försöker mig på detta?

Permalänk
Permalänk

..sprak, knaster..

Visa signatur

Coffeelake - it tastes better

Permalänk

gammla nätaggat har låg verkningsgrad och då blir det mycket värme så skulle inte tro att det skulle gå så bra

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

När du tar bort fläkten blir det mycket sämre kylning, värmen stiger tills den(förhoppningsvis) går sönder. Om det inte gör det kommer den börja få helknasiga voltnivåer, rippeln blir brutal, kondensatorer börjar läcka, och sist men inte minst tar den med sig hela datorn, säkringen och kaffebryggaren i ett virvlande schwooom!

Förutsatt att du belastar den ^^

Annars är det nog lugnt

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Koppla ut TV:n !

Permalänk
Medlem

Ett annat eventuellt bättre tips kan vara att helt enkelt byta ut fläkten mot en tystare variant. Kanske inte är vad du hoppades på, det må vara att gå halvvägs men kan kännas vara det rimligare alternativet.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ett annat eventuellt bättre tips kan vara att helt enkelt byta ut fläkten mot en tystare variant. Kanske inte är vad du hoppades på, det må vara att gå halvvägs men kan kännas vara det rimligare alternativet.

Jo, hade byta fläkt som reservplan

Permalänk
Avstängd

Blir som minst väldigt varmt och bara det är något man bör undvika.

Vill man ha tyst så går det att bygga, men då gäller det att köpa nya komponenter.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR