Windows 7 till bärbar - Aktiveringsnyckel på undersidan datorn men ingen skiva

Permalänk

Windows 7 till bärbar - Aktiveringsnyckel på undersidan datorn men ingen skiva

Ja, jag hoppas att titeln beskriver hyffsat. Jag har iaf en bärbara dator med en aktiveringsnyckel till Win 7 Home Premium 64 bit, och givetvis var det förinstallerat, men ingen skiva följde då med. Jag har beställt en SSD som jag tänkte köra med, men hur ska jag gå till väga för att installera Windows? Simpelt problem för vissa, mindre simpelt för andra. Tack och lov för Sweclockers!

Permalänk
Medlem

Sen har du ju alternativet att klona den gamla disken till den nya. Ett annat alternativ är att i bärbara datorer brukar det finnas möjlighet att göra recoveryskivor. Jag skulle valt det första alternativet då blir nya disken lika som den gamla. Med undantaget med större utrymme.

Du kan titta här om du hittar något program för cloningsjobbet. http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/646646-lista-de-basta-gratisprogrammen/#post7063154

Permalänk
Medlem

Du har ett program på din dator för att göra recovery skivor, dock blir det inte en "original" windows 7 skiva.
När du återskapar en partition med hjälp av dem så blir datorn precis som när du startade den första gången.

Permalänk
Hedersmedlem

Antar att du känner någon som äger en sådan skiva... (se till att det är home premium 64), är nog lättast om du inte ska ge dig på kloning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Druttmeister:

Ja, jag hoppas att titeln beskriver hyffsat. Jag har iaf en bärbara dator med en aktiveringsnyckel till Win 7 Home Premium 64 bit, och givetvis var det förinstallerat, men ingen skiva följde då med. Jag har beställt en SSD som jag tänkte köra med, men hur ska jag gå till väga för att installera Windows? Simpelt problem för vissa, mindre simpelt för andra. Tack och lov för Sweclockers!

Om din laptop är förinstallerad med W7 från någon av de stora "drakarna" HP, DELL, ASUS, Lenovo, Acer osv så går det inte installera om W7 med den nyckel som sitter på datorn.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem

Men dixon, det gjorde jag på min Dell förra veckan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwik:

Men dixon, det gjorde jag på min Dell förra veckan...

Använde du skivan från Dell med w7, den som man skapar vid första uppstart eller är med skickad?

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dixon:

Använde du skivan från Dell med w7, den som man skapar vid första uppstart eller är med skickad?

OP har inte någon skiva med.
Så med andra ord så behöver han skapa en recovery skiva.

Samt att det går att installera windows med hjälp av nyckeln som sitter på undersidan.
Det enda som gäller är att man använder samma version av windows som nyckeln är giltig för.

Har själv en DELL och en HP maskin som jag har gjort det på vid ett flertal tillfällen.

Permalänk
Medlem

windows versionen som passar till dessa nycklar på märkesdatorer är det inte så att förutom rätt version av windows så måste också skivan vara från samma märke som datorn ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad* *tråd låst*

Det är inte tillåtet att prata om saker som kan höra till §7, oberoende om man har en laglig nyckel eller inte. Du får alltså inte ladda ner en version av Windows även om du råkar ha en nyckel som är genuin, bryter lika mycket mot lagen.

Behöver du en skiva så kontaktar du din datorleverantör och ber dem skicka en. Alternativt brukar man kunna göra en recovery-skiva ifrån Windows. Annars har du en hel del andra alternativ i tråden. Jag låser den eftersom frågan har besvarats väldigt många gånger tidigare och den här tråden bara inbjuder till övertramp på paragraf 7 i reglerna.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.