Kopplade in dvd-läsare nu är datorn död

Permalänk
Medlem

Kopplade in dvd-läsare nu är datorn död

Hej!

Min dator i signaturen har jag använt dagligen i cirka 2 års tid. Kopplade in en dvd-läsare från IDE på mbord och gav den ström.

Försökte starta dator och moderkortet får ström, processorfläkt, fläkt på grafikkortet och chassiefläktar snurrar.

JAG FÅR INGEN BILD!!! använder en samsungskärm kopplat digitalt via DVI från grafikkortet. Skärmen hittar ingen signal. Jag kommer alltså INTE in i bios ÖHT. Osäker om usb-tbordet eller usb-musen fungerar. Det brukar lysa en lampa på tangentbordet när man slår på datorn (logitech ultra-x) och denna lampa lyser INTE!

Givetvis är alla kablar kontrollerade, monterade isär alla komponenter i chassit och stoppade ihop dom igen för att se att jag inte råkat dra ur någon kabel
(Minnen, grafikkort, hårddisk, moderkort)

Kan någonting verkligen ha hänt med datorn pga detta???? vad ska jag göra för att ta reda på vad som hänt och kan jag få igång den?? jag skulle behöva formatera disken och lägga in win 7 (har för närvarande XP)

Hjälp mottages VARMT då jag just nu endast kan använda min HTPC som enda dator

Stavfel
Permalänk
Medlem

resetade bios genom att ta ur batteriet och sätta i det igen (väntade mellan) och nu när jag startar så går processorfläkt på full effekt istället för 50% (cirka) som tidigare var inställt i bios. Detta betyder att jag kunde nollställa biosen iallafall.

Får fortfarande inte fram någon bild what so ever på skärmen! Kan grafikkortet ha gått sönder trots att fläkt och lampor lyser/blinkar på kortet??

Jag är helt ställd, är det ingen som har någon teori om vad som kan ha hänt??

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa dra ur alla elkablar i datorn förutom det absolut nödvändigaste, inte ens hårddisken behöver sitta i egentligen och kolla om du får bild då. Får du inte det så antar jag att dvd-läsaren var antingen defekt eller droppen som fick nätagget att kollapsa och kanske därmed skicka grafikkortet åt helvete också.

Annars så måste du ju börja byta delar.

Permalänk
Medlem

Jag har provat att koppla bort hårddisken, ingen förbättring.

Dvd-läsaren använde jag för tre dagar sedan och då funkade den klockrent. Den kan ha gått sönder ja, chanserna för det är dock astronomiskt små.

Jag är skeptisk till att nätagget har gått sönder då alla fläktar går och lampor lyser som de ska, är det någon som vet om detta är normalt när ett nätagg håller på att ge upp?

tyvärr har jag inga andra bildutgångar förutom de på grafikkortet för att se om jag kan få bild genom moderkortet.
Har just nu en magkänsla att graffekortet är kört trots att det blinkar och att fläkten går. Detta eftersom jag kunde nollställa bios med en märkbar förändring i de förinställda fläkthastigheterna som efteråt ändrades.

Permalänk
Medlem

Har nu provat med nyköpt batteri till BIOS men det blev inte heller någon förbättring (man vet aldrig!)

Permalänk
Medlem

Har du provat att bara strunta i läsaren och köra allt som du gjorde innan?

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Det var det första jag gjorde när jag märkte att setupen inte gick igång.

Dvd-läsaren fungerar i en annan dator kan tilläggas.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gissar på nätagget! Ja, det kan ha gått fast det lyser och blinkar
Modell och märke på detsamma?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Nätaggregat:
Silver Power SP-SS500 500W, 120mm Fan