Tips på SPEL-dator för 5-6 tusen!

Permalänk
Medlem

Tips på SPEL-dator för 5-6 tusen!

Tjenare alla sweclockare är ny här på denna sida och såg att ni har grymma tips här! Jag har tänkt att skaffa en spel maskin för 5-6 tusen. Skärm, tangentbord, operativsystem, mus behöver inte vara inkluderat! Bara själva datorn med chassi, processor å allt detta som jag alla tror vet vad som behövs! Nå, vad är det bästa jag kan få fram för 5-6 tusen? Lirar spel som WoW, CoD mw2 och lite mer krävande spel än så också! Tack!

Permalänk
Medlem

Lite mer än din budget. Men detta är en bra dator.
La till den extra kylaren pågrund av att folk klagar på original fläkten som hänger med Phenomprollen

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Är det där ett fint paket alltså? vet ej om jag vågar bygga datorn själv! vad tycker ni om de? är det komplicerat?

Permalänk
Medlem

Finns bra guider på nätet, är inte speciellt svårt.

Permalänk
Medlem

Löper det någon stor risk?? att ta sönder mina nyinköpta varor?

Permalänk
Medlem

Jag har samma processor, fläkter låter ingeting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbojan:

Löper det någon stor risk?? att ta sönder mina nyinköpta varor?

Ja, ifall du ger ifrån dig statisk elektricitet när du håller i dina kompontenter (därför man använder ESD-armband t.ex)
Inet säljer en tjänst som kallas Byggnation, d.vs dem bygger datorn åt dig och kontrollerar så att allt fungerar.
I priset (795:-) så ingår även en check med dig, dem kan t.ex

- Maila dig och säga "Dessa produkter är ej kompatibla, jag rekommenderar denna produkt : http://xxxxx"
- Installera allting, operativsystem, drivrutiner osv osv.
- Trippelkollar så att allting fungerar

Så oroa dig inte. Om du nu absolut inte vill bygga så kan du lägga till 800 kr. Då hamnar dock kakan på 7000 istället för dina 6 du sa.

Angående fläkten till Phenomprollen, det är vissa som säger att dem inte märkt av något, men majoriteten klagar på ljudnivån. Så jag rekommenderar att du har den kylaren jag la till i paketet.
Den kylaren är sjukt prisvärd, prestera samma som många runt 450kronors klassen.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

någon mer som kan intyga att paketet sAnden skickade är bra?

Permalänk
Medlem

var inne på inet å smygtittade lite på chassin och kom förbi denna Cooler Master Elite 430 - Inet.se väldigt stilig, snygg men är den bra? kanske nåt att byta ut mot antec three hundred då 795 kostanden för monteringen blev lite dyrt?

Edit: och kanske byta ut 1600mhz minnena mot 1333mhz? Har hört att man inte märker så stor skillnad i spel

Permalänk
Medlem

Ser inget problem i det chassit. Det är en smaksak, isoleringen är annorlunda. Nu kommer jag inte ihåg på rakarm hur jämförelsen ligger till på dessa 2 chassin. Jag tror dem är ganska lika.

Jag har dock aldrig haft det där chassit.

Prisskillnaden på 1600 och 1333 är knapp.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Förresten så kom jag på att om du köper byggnation så måste du lägga till ett operativsystem. Ber om ursäkt att jag glömde nämna detta.
Jag rekommenderar att du har det paketet jag tog (om inte någon hittar bättre självklart) och ber en kompis bygga ihop det.
Eventuellt om du kollar guider på nätet.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

hmmm ok :/ aja, jag ska fundera på allt tack så mycket sanden, stort tack

Permalänk
Medlem

Har själv byggt min första dator alldeles nyss och har ett par tips som man ska följa för att inte klanta till det första gången...

1. Ta löjligt lång tid på dig, att bygga en dator tar för en erfaren bara någon timme, men sätt istället av tid så att du har ex en hel helg. Om någon krånglar ska man ta dog tid och kolla upp saken innan man fortsätter. Det är också bra att ha tid till att kolla igenom så att det inte är någon fysisk skada på komponenterna när du får dom, minsta lilla tecken på defekt, då tillbaka till buktiken och kräv nytt.

2. Så fort du blir frustrerad, SLUTA!
Det är lätt att när något inte funkar så blir man arg och frustrerad, det är då du tar sönder saker. Så sluta för dan och tänk igenom nästa steg. Jobba aldrig när du är trött häller om du inte vet exakt vad du håller på med.

3. Se till att ha bra verktyg till hands.
Det är svårt att ta sönder ett moderkort genom att bara tå på det, men om du sliter med en skruvmejsel så är risken att du slår sönder en "ledning" mycket stor. Där för ska du se till att ha bra verktyg och framför allt en magnet-skruvmejsel. Egentligen är det bara det sistnämnda som behövs. Använd inte en sån där "engångs" skruvmejsel man kan få med vissa komponenter.
Man tar (nästan) aldrig sönder något genom att ta på det, så det är lugnt, men just vassa kanter (metall) är livsfarliga för kretskort.

_____________________
Finns som sagt också mycket bra guider på Youtube ocskå!
Men dessa tre riktlinjer tycker jag är mycket bra att följa som första gångs byggare.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Har själv byggt min första dator alldeles nyss och har ett par tips som man ska följa för att inte klanta till det första gången...

1. Ta löjligt lång tid på dig, att bygga en dator tar för en erfaren bara någon timme, men sätt istället av tid så att du har ex en hel helg. Om någon krånglar ska man ta dog tid och kolla upp saken innan man fortsätter. Det är också bra att ha tid till att kolla igenom så att det inte är någon fysisk skada på komponenterna när du får dom, minsta lilla tecken på defekt, då tillbaka till buktiken och kräv nytt.

2. Så fort du blir frustrerad, SLUTA!
Det är lätt att när något inte funkar så blir man arg och frustrerad, det är då du tar sönder saker. Så sluta för dan och tänk igenom nästa steg. Jobba aldrig när du är trött häller om du inte vet exakt vad du håller på med.

3. Se till att ha bra verktyg till hands.
Det är svårt att ta sönder ett moderkort genom att bara tå på det, men om du sliter med en skruvmejsel så är risken att du slår sönder en "ledning" mycket stor. Där för ska du se till att ha bra verktyg och framför allt en magnet-skruvmejsel. Egentligen är det bara det sistnämnda som behövs. Använd inte en sån där "engångs" skruvmejsel man kan få med vissa komponenter.
Man tar (nästan) aldrig sönder något genom att ta på det, så det är lugnt, men just vassa kanter (metall) är livsfarliga för kretskort.

_____________________
Finns som sagt också mycket bra guider på Youtube ocskå!
Men dessa tre riktlinjer tycker jag är mycket bra att följa som första gångs byggare.

Bra tips.
Och igen , glöm inte att jorda dig själv. Ta på ett element, koppla nånting mot ett element och sätt runt armen (esd armband).

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Haha hoppsan, så kan det gå.
Samsung DVD±RW 22X DL LS Retail - Inet.se
Här har du ett!

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Skrivet av Capovic:

Ni glömde dvd spelare till paketet

Och hårddisk :/

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelander23:

Och hårddisk :/

Jävlar vad jag klantar mig. Fast här klantade jag mig på att länka fel bild

Jag hade på tok för många rutor uppe med flera olika kundvagnar.
Jag fixar en ny lista åt trådskaparen som fortfarande kommer göra mycket bra ifrån sig.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Sådärja. Om du kan lyfta på plånboken ytterligare så kan du köpa tillbaka det där 460 jag hade innan.

Jag ber om ursäkt för tidigare strul. Här har du ett paket runt din prisklass.
Om du vill kan du ta bort den extra fläkten jag la på.
Då kommer du ju exakt nästan på din prisklass, men vad jag hört som sagt så låter Phenomprollen lite mkt.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

haha ok, jaa.. jag har ju hört att 460 presterar bra

Permalänk
Medlem

Kanske har du någon HDD och dvd i en annan dator du kan använda dig utav? Isåfall ta sandens första ihopplock med 460 och inte den andra med 5750. Annars kan du ju vänta en månad om det inte är brådskande, eller låna av morsan.

Visa signatur

fallQy @EUW, failQy @EUNE

Permalänk
Medlem

Ja, det andra paketet så var jag tvungen att dra ner lite på prestandan. Fortfarande ingen dålig dator, du kommer fortfarande knäcka i dem spelen du listade där.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog köpa något sånt här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonh94:

Varför gå ner så oerhört mycket med processorn? Onödigt mycket för det du får av graffet. Lär ju nästan flaskhalsa

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

Jag ska komma med ett förslag har senare ikväll när jag har tillgång till en dator...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad tycks? ^^

Permalänk
Medlem

Analys av ditt hop-plock

Grafikkort - Superalternativ! Dock så kanske du ska överväga att välja Gigabytes alternativ istället då det är stocköverklockat och har bättre kylning - https://www.inet.se/artikel/5408909/gigabyte-geforce-gtx-460-...
Nätagg - skitbra kvalitetsmärke
Minnen - ja, bästa för priset tycker jag
Processor - Jag har den 6 kärniga varianten och kan bara säga att två av mina kärnor aldrig används... Perfekt val
Chassi - Nja, det är ju budget det här. Men alla som haft det på Inet är ju jätte nöjda och så ser det ganska tufft ut.
Hårddisk - Det är inte den snabbaste du kan hitta, men billig. Och hur snabb hårddisken är påverkar inte spelet annat än när du startar det (hur lång tid det tar)
DVD-brännare - Bra och billigt

Sen kommer vi till syndabocken - Moderkortet...
Jag skulle inte tagit det om jag var du. GTX 460 har nämligen en extrem potential i SLI om du känner för att uppgradera. 1500 kr och så kommer du gå från en dator som är bra till att vara tuffaste pojken på gatan Men det moderkortet du köper nu har bara "EN PCI"!! plats, vilket gör att du är ganska fast när du känner att datorn är redo för uppgradering om något år... då måste du slänga det gamla grafikkortet och köpa nytt.

Jag skulle istället rekomendera: Asus M4N75TDAMD - Inet.se För att kunna stoppa in en till GPU senare... Dessutom är det ett bättre moderkort rent allmänt

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Annars så var mitt förslag...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

okok, tack för din analys! Det paketet du linkade, är nätagget tillräckligt starkt? Kommer det hänga med i svängarna? Och en fråga angående chassit, behöver jag köpa till någon mer fläkt? isåfall vilken?

EDIT: Och det här med SLI, jag känner mig lite osäker på det.. känns lite, vad ska jag säga, krångligt. Tror mer om jag skulle uppgradera mig någon gång så skulle det vara att köpa ett nytt grafikkort, inte köpa ett till av det jag redan har 1 av. Så om jag skulle "skita" i det här med SLI, då är mitt paket ganska bra helt enkelt?^^