Permalänk
Medlem

Comhem - vettiga i dagsläget?

Kommer byta lägenhet inom kort, och dit jag flyttar kan man bara få Comhem om man vill ha "riktigt" bredband. Annars får man nöja sig med ADSL.

Har i dagsläget BBB ADSL som funkar rätt skapligt, men jag funderar på om man vågar chansa på Comhem för att få 100MBit.

Har tidigare hört många skräckhistorier, men det var främst i slutet på förra året, och lite i början på detta. Sen har det varit ganska tyst. Kan iofs vara för att bekanta har bytt från Comhem till annat.

Nån som har nån input på detta?

Permalänk
Medlem

Beror kanske på var man bor, men för mig fungerar det som det ska iaf.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

jag får ut 98 MBit så dom håller iaf vad dom lovar till skillnad från ADSL leverantörer. Just nu fungerar det ganska bra, största problemet är att det är svindyrt jämför med många andra tekniker/leverantörer

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Comhem har funkat bra för mig 2-3 månader nu, innan dess så har det varit tvärstruligt i två år. Jag rekommenderar INTE Comhem.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Du har väl inget val? Att köra ADSL rekomenderar jag inte. Inte nu längre, sedan Telia har börjat köra TV över sina dåliga telefonledningar. Hastigheten och framförallt stabiliteten på ADSL abonnemang blev allt sämre efter som åren gick.
Nu sitter jag sedan åtta månader med comhem triple play, dvs digital-TV, data och telefoni och det har fungerat bra. Ta i trä!!

F ö blev det billigare än tidigare eftersom den fasta telefoniavgiften är noll när man har alla tre tjänsterna.

Jag resonerar som så, att skulle comhem strula, som de gjort tidigare år, ja då byter jag datatrafik och telefoni till någon mobioperatör.

Permalänk
Inaktiv

Jag kan rekommendera comhem då jag har haft det de senaste 8 åren och det har funkat tokbra för mig.

Permalänk
Medlem

....och som en klocka så går internet ner när min sambo raidar Fantastiskt!

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Jag kan rekommendera comhem då jag har haft det de senaste 8 åren och det har funkat tokbra för mig.

kan inte annat än att hålla med, har aldrig haft några problem med comhem

Permalänk
Medlem

Har bara haft problem med comhem 1 gång på 3 år, då hade blixten slagit ner i deras utrustning och dem hade lite problem att felsöka, dock var det avhjälp inom nån dag. Annars har det bara funkat fint, dock lite dyrt i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Det enda vettiga svaret på den frågan får du om du frågar dom som bor där.
Jag har själv Com Hem XXL och är nöjd med det , alla ISP's har vissa problem lite här och var , vissa större än andra , men överlag så håller alla en likvärdig nivå sett över större områden.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Hedersmedlem

Om du väljer mellan ADSL och Comhem så behöver du inte fundera längre. ADSL är alltid sista utvägen!

Permalänk
Medlem

Hade comhem i 2år innan jag flytta. Hemskt struligt, otroliga väntetider i telefon (oftast över 40minuter) och under ett flertal gånger gått ner (både telefon, internet och tv) under 1-2 dagar. Vissa månader hade jag över 10h samtals tid till Comhem´s kundtjänst.

Sen flytta jag, fick BBB fiber på 100/10 mbit och har ett avbrott (på ~30min) under 1.5år´s tid. Samt haft en kostnad som varit betydligt mycket lägre.... Comhem kan gå bort

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeneT1c:

Hade comhem i 2år innan jag flytta. Hemskt struligt, otroliga väntetider i telefon (oftast över 40minuter) och under ett flertal gånger gått ner (både telefon, internet och tv) under 1-2 dagar. Vissa månader hade jag över 10h samtals tid till Comhem´s kundtjänst.

Sen flytta jag, fick BBB fiber på 100/10 mbit och har ett avbrott (på ~30min) under 1.5år´s tid. Samt haft en kostnad som varit betydligt mycket lägre.... Comhem kan gå bort

Jojo men det är ju lite skillnad på ADSL och 100/10 fiber. Jag har haft Comhem i tre olika lägenheter de senaste två åren. Först 24/1 med tillhörande modem/router, vilket var allt annat än en trevlig upplevelse. Hyfsade hastigheter men kunde strula i allmänhet. Segt att ladda enkla sidor och det kopplade ner väldigt ofta.

I nya lägenheten med XXL 100/10 + medföljande router har det dock funkat riktigt fint ändå sedan inflytten för tre månader sen. Det enda som strulade var att webbrowsande blev en mardröm om man laddade ner något samtidigt. Detta avhjälptes dock enkelt med in inställning i routern ("IP flood detection" ska bockas ur) och nu funkar det som sagt riktigt fint.

Ingen ska tro att jag gillar Comhem som företag någon dag i veckan, men om jag stått i valet mellan Comhem och ADSL, som fallet ofta är tyvärr, så tycker nog jag det är ett ganska lätt val. Bör som redan sagts dock kanske undersökas hur andra Comhem-kunder i området har det, problemen är antagligen väldigt lokala.

Permalänk
Medlem

Haft Comhem i drygt ett år i min lägenhet nu, har fungerat förvånansvärt smärtfritt. Får dessutom ut runt 27/11 på mitt 25/10-abbonemang, så är riktigt nöjd. Nertiden har väl varit ungefär 2x15 minuter under den tiden, vårt Telia-nät strulade betydligt mer. Det enda jag väntar på nu är att Gbgs stadsnät ska hitta till mig.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag är hyggligt nöjd med comhem. Jag får bra hastigheter i båda riktningarna, jag har 25/10 och får ut ca 3,2 mb / sex ner och 1,2 upp. Helt ok i min mening. Dock så har jag precis som många andra lite problem med mycket random downtime som oftast behöver avhjälpas med en omstart av modemet.

Visa signatur

Intel i7 2700K Asus Sabretooth, 16gb Corsair Dominator, Asus GF 580 GTX

Permalänk

I valet mellan BBB ADSL 24/3 (är det det fortfarande?) och ComHem 100/10 skulle jag välja ComHem (vilket jag gjort). Priset är ungefär detsamma ~400kr/mån och åtminstone för mig fungerar ComHem oväntat bra. Som max har jag behövt starta om modemet kanske en gång i kvartalet. Jag tror att hela tjänsten har varit nere en gång, ca 1 timme de senaste 2 åren. Som jag märkte iaf.

Sen finns det ju nackdelar, som kundtjänsten tex. Men så länge man inte behöver ringa dem så går det bra

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Har haft massor med problem med Comhem de senaste 5 åren. Sista halvåret däremot så har det flytit på bra. Har även haft BBB (sög) och Glocalnet (sög).
Så Comhem funkar för mig jusst nu iallafall.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Hur Comhem fungerar verkar bero väldigt mycket på vilket område du bor i.
Försök höra med några som bor där om hur de tycker att det funkar.

Det är några år sedan jag själv hade comhem, men det fungerade perfekt då.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Dem som generellt sett har mest problem med Comhem är där gamla UPC nätet finns. Detta är främst runt stockholmsregionen tror jag. Jag har Comhem XXL (100/10) sedan jag flyttade till Uppsala och har inte haft några problem vad jag kan minnas (haft dem i 1 år nu) Jag brukar få ut 110-120/10-15 mbit/s så i mitt fall kan jag verkligen inte klaga!

Permalänk
Medlem

Comhem är lite som rysk roulett - antingen vinner du som fan eller dör. Jag hade lite problem med Comhem i 2 år, då mestadels deras skitmodem som gick sönder, bytte seriöst ut det varannan månad.

Efter det så gick det riktigt bra, och jag fick ut typ 55/11 av en 50/10 lina. Bra support också. Priserna är väl lite väl höga dock.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Sen finns det ju nackdelar, som kundtjänsten tex. Men så länge man inte behöver ringa dem så går det bra

Lovely, nej men har iaf 4 polare som har comhem som skulle välja allt annat om det valet fanns. Står inte ut med en ostabil isp där man kan få downtime på timmar av olika anledningar (tex har dom sagt till mig: vi har ett överbelastat nät, vi håller på att bygga om stationen, någon har slagit av det pga hög trafik?! mm).

Jag tycker även att hastigheten inte spelar så stor roll. Alltså 10/1 18/1 24/2 osv så är det ändå bara UPP TILL. Vilket i många fall när jag haft comhem varit en drömmsiffra som jag personligen aldrig ens kom nära.
Det finns för mycket att klaga på och för lite som varit bra. Dock är dom relativt snälla med "kompensation". Tror jag fick 4 månader gratis totalt per år ^^ Så billigt var det (med alla gratis månader)

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

För er som har comhem har jag ett litet tips. När avtalstiden gått ut ring upp dem och säg upp avtalet. De kommer garanterat att vara villiga att diskutera pris med er. Jag ringde själv och sa upp mitt 24/1 avttal med dem som kostade 330kr/månad. Det första de gjorde var att fråga varför mitt svar var att jag får fiberbredband 100Mbit för 210kr.... Killen från com hem sa direkt att han kunde gå ner till 200kr/mån för 24/1 abbet. Dock var jag inte intresserad. Men som sagt säg upp era avtal och de kommer börja snacka pris med er!

Sen om jag ska bedömma deras tjänst... För mig har det funkat prima och jag har alltid fått väldigt nära 24/1 när jag kollat med bredbandskollen. Hadde jag inte fått erbjudandet med 100mbit, fast ip juste ip-telefoni via fiber skulle jag lätt behålla comhem då det funkat bra för mig. Det enda jag kan anmärka på är priset och hadde jag vetat att priset är rätt förhandlingsbart så hadde saker och ting kanske sett annerlunda ut.