Permalänk
Medlem

Datorn lägger av och piper emellanåt?!

Halloj, jag har nyligen bytt kylare på mitt grafikkort samt satt in en ny processor (6kärning så fick updatera BIOS). NU till problemet, ibland blir skärmen bara svart och datorn piper ca 4 långa gånger ( Piiiiiiiiiiiiiip piiiiiiiiiiiiiiip piiiiiiiiiiiiiiiiip piiiiiiiiip osv) Vad kan detta bero på, fattar ingenting?
Tänkte först på värmen men den håller sig låg?

System:
Phenom II x6 1055t
Gigabyte GA-MA790X-UD3P
6,00 GB Ram | XFX GeForce GTX 260 | Corsair VX 550W | Intel x-25 SSD disk 80gb

Tacksam för att hjälp jag kan få!

Update: Läs längst ner, tack

/Mvh

Update
Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk

RTFM det är en felkod som du antagligen hittar information om i moderkortets manual, eller på deras hemsida.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

Från manualen för ditt moderkort:
Continuous long beeps: Graphics card not inserted properly

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Från manualen för ditt moderkort:
Continuous long beeps: Graphics card not inserted properly

Tack för snabba svar, det verkar inte vara det, har tagit ut och satt in kortet flera ggr, men problemet verkar uppstå under spelande och prestanda test, främst under cpu test :S

Edit: när pipet uppstår måste datorn "vila" ett tag innan den startar som vanligt, värme problem?

/Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem

finns två saker som troligen är felen antingen överhettar ditt grafikkort det mest troliga eftersom du har bytt gpu kylare eller så har lyckats ESD ditt grafikkort halvt till döds men felmontering av kylare låter mest rimligt har du även kollat cpu tempen sen installerade din nya låter som om du inte har kollat det alls.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juckpuck:

finns två saker som troligen är felen antingen överhettar ditt grafikkort det mest troliga eftersom du har bytt gpu kylare eller så har lyckats ESD ditt grafikkort halvt till döds men felmontering av kylare låter mest rimligt har du även kollat cpu tempen sen installerade din nya låter som om du inte har kollat det alls.

Självklart har jag kontrollerat tempen på både cpu å gpu och dessa är mycket svala, det är därför jag tycker det är så skumt, skulle kunna vara det med monteringen (första gången jag byter gpu kylare) Vad bör jag göra? Montera om? :S Grejen är att allt känns rätt. Ibland funkar det bra jätte länge ibland ej.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem

kyler du vrm på grafikkortet då dessa brukar inte få den bästa kylningen när man tar bort stockkylaren och blir dessa överhettade så krashar det

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juckpuck:

kyler du vrm på grafikkortet då dessa brukar inte få den bästa kylningen när man tar bort stockkylaren och blir dessa överhettade så krashar det

Hmm nu är jag inte så insatt vad som är vad på kortet men kör denna kylaren: Zalman VF3000N Komplett.se - Zalman VF3000N GPU Kylare så det är ju en hel del flänsar med kyltejp som sitter där.
Hur vet jag vilka delar som skall ha flänsar på sig? Förutom de jag såg som fick kylning av org kylaren.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem

Update

Provade att sätta in min gamla prolle, athlon 6400 nånting, och har inte haft ett pip eller blue screen sen dess, verkar som att modekortet inte gillar nya BIOSET eller Processorn, får kontakta deras support och höra om dom hört något om detta. Tack för alla svar hittils

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem

Update 2 PSU?

Hallå igen, behöver nu mer hjälp. Enligt supporten på gigabyte säger dom att det kan vara så att cpun inte får tillräckligt med ström? Har ju ett 550w corsair agg så det är väl lite klent. Kan detta stämma tro?

/Mvh

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4,6 GHz @ 1,256V | MSI Z77A-GD65 | 16GB Vengeance LP 1600MHz |
Zotac GTX 580 | CM Silent Pro 850W | SSD 120GB OCZ Agility 3 | Corsair H100 | Antec p280 |
---------------------- www.pcplock.se ----------------------

Permalänk
Medlem

Ett 550w agg till en Thuban, 6gig ram och ett gtx260 är nog på gränsen vad ditt agg fixar, tror nog du behöver minst ett 650 för att hålla det stabilt.
men testa att stänga av "turbon mode" i bios och se om den håller sig stabil, om den gör det så är det mest troligt att det är aggen som inte orkar med när den "skjuter" på lite extra på Processorn, (thuban går juh över 3ghz i turbomode som i sin tur suger mer ström) fast det är juh enkelt att låna ett agg av en polare som har ett litet värre och testa

Visa signatur

|=| CPU: I7 4790k @ 4.8ghz, watercooled H80i. Mb: Asus Z97-A. Mem: 8gb Corsair XMS3 Vengeance 2000mhz cl10. FX: MSI GeForce GTX 1070 Sea Hawk X, Watercooled maxtemp load 50c . HDD 1 HyperX Predator SSD 240GB M.2 PCIe system, 2x Corsair Force Series LE 240GB SSD games, 1.5TB Spinpoint F1. Chassi: CM Storm Stryker Gaming Big Tower. PS: Corsair AX850w. |=|