Permalänk

temp problem i7 930

Hej!

Min första post här, hoppas ni har överseende om jag bryter mot några oskrivna eller skrivna regler

Jag har i dagarna uppgraderat lite hårdvara.
Intel i7 930
Asus P6T Deluxe V2
Corsair 12GB 1600 RAM

Jag fick ett mount-kit av Noctua till min NH-U12P så den passar LGA1366, grym service.
Monterade allt med stort tålamod, applicerade en ärta Arctic Silver 5 i mitten av CPU.

Nu är saken den att jag får idle temp på 50C och vid stress kryper det upp mot 80C efter bara någon minut med Prime95, och detta utan att överklocka.

Jag har bra luftflöde i burken. Två chassifläktar som blåser in och ut. Normal rumstemp. Jag har monterat om kylaren två gånger eftersom resultatet kan diffa beroende på hur kylpastan lägger sig, men jag får samma resultat. Visst det kan ta några dagar innan kylpastan mognat men det lär inte bli någon dramatisk förändring, kanske 1-2 grader?

Jag förväntar mig inga mirakel-temps men hade hoppats på närmare 40c idle, i nuläget skulle jag aldrig försöka överklocka.

Tips emottages gärna

Permalänk
Medlem

Vad ligger vcore på? Tanka CPU-Z och kolla om du inte redan gjort. Testa även att stänga av HT och se vad tempsen blir.

Permalänk

ligger på 1.184V
återkommer med temps med HT avstängd.

Permalänk

Kör du med fläktar?
Har du monterat allt rätt?
När du har lyft på kylaren, hur har kylpastan sett ut?

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

montera om CPU Kylaren och kolla så att allt är rätt

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk

Stealthbomb: Ser ingen skillnad på idle temp med HT avstängd. Fortfarande 48-51C på kärnorna. Visst är det lite väl högt?

cyberkyckling: Kör med fläkt, ja. Dock inte två-fläktar som NH-U12P numera levereras med. Jag kör Noctua-fläktar genomgående, en cpu, två chassi och en på GPU monterad på Accelero.
Jag har monterat allt enligt instruktioner. När jag lyft på kylaren har jag sett att kylpastan spridit ut sig i en stor cirkel utan att spilla över kanten.
Vid varje om-montering har jag tvättat noga med sprit och applicerat ny kylpasta (Arctic Silver 5)

PCFreak: har monterat om den två gånger. Ser rätt ut.

Permalänk
Medlem

Jag får precis samma problem på min Noctua D14, kollat säkert 4ggr så allt sitter alltid samma sak, får köra med öppen låda för att få hyffsade temps.

Permalänk

har monterat om igen, använde en annan kylpasta. Shin-etsu istället Arctic Silver 5. Får ungefär samma temperaturer.

En sak jag lagt märke till är att det kan vara stor skillnad på temperaturer mellan kärnorna. Om lägsta temp ligger på 46C på en kärna och högsta 52C på en annan (vid idle), så är det ett span på 6 grader. Vilken temperatur brukan man ange vid referens? Den högsta skulle jag tro?

Kan det helt enkelt vara så att jag fått ett dåligt (ur oc synpunkt) processor-exemplar som genererar något mer värme än vad 930'orna gör vanligtvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickybits:

har monterat om igen, använde en annan kylpasta. Shin-etsu istället Arctic Silver 5. Får ungefär samma temperaturer.

En sak jag lagt märke till är att det kan vara stor skillnad på temperaturer mellan kärnorna. Om lägsta temp ligger på 46C på en kärna och högsta 52C på en annan (vid idle), så är det ett span på 6 grader. Vilken temperatur brukan man ange vid referens? Den högsta skulle jag tro?

Kan det helt enkelt vara så att jag fått ett dåligt (ur oc synpunkt) processor-exemplar som genererar något mer värme än vad 930'orna gör vanligtvis?

Det tror jag inte med under 1.2V som du sa att du har.

Du har rätt att den ska ligga runt 40C eller lägre vid idle.

Hur ser Kylarens botten ut? den är plan och inte krökt på något sätt så det uppstår luft mellan kylare och cpu?

Sedan har du monterat fläktarna åt rätt håll på Kylaren så inte båda blåser innåt så det uppstår en krock mellan de och inget flöde?
Samma med ditt chassi fläktar, kolla så de inte båda blåser in eller blåser ut, du ska ha flöde, detta vet du säkert men bättre kolla.

Vad har du för chassi?

Om du kan kolla vad temperaturen ligger på moderkortet och grafikkortet också.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Om kylaren nu skulle vara slät så låter de ju som kylaren inte sitter riktigt rätt.........om du känner på kylaren(försiktigt) sitter den fast eller kan du vrida/vicka den lite? Kan det vara så att backplaten kommer upp för mycket ur moderkortet så att kylaren helt enkelt inte går att skruva fast ordentligt?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Lafiel:

Det tror jag inte med under 1.2V som du sa att du har.

Du har rätt att den ska ligga runt 40C eller lägre vid idle.

Hur ser Kylarens botten ut? den är plan och inte krökt på något sätt så det uppstår luft mellan kylare och cpu?

Sedan har du monterat fläktarna åt rätt håll på Kylaren så inte båda blåser innåt så det uppstår en krock mellan de och inget flöde?
Samma med ditt chassi fläktar, kolla så de inte båda blåser in eller blåser ut, du ska ha flöde, detta vet du säkert men bättre kolla.

Vad har du för chassi?

Om du kan kolla vad temperaturen ligger på moderkortet och grafikkortet också.

Botten är slät och fin på kylaren.
Har bara en fläkt monterad på CPU, den blåser in luft genom kylflänsen i riktning mot bakre chassifläkt som blåser ut ur chassit.
Flödet i burken verkar vara ok, det är ett Antec Sonata III
Ska se om jag kan hitta temps för moderkortet och GPU, jag återkommer

Skrivet av krrjon:

Om kylaren nu skulle vara slät så låter de ju som kylaren inte sitter riktigt rätt.........om du känner på kylaren(försiktigt) sitter den fast eller kan du vrida/vicka den lite? Kan det vara så att backplaten kommer upp för mycket ur moderkortet så att kylaren helt enkelt inte går att skruva fast ordentligt?

Den sitter rätt bra tycker jag, jag ser dessutom att kylpastan har spridit sig ordentligt vilket borde indikera att trycket på CPU'n är tillräckligt stort. Men du har rätt. Jag ska nog ge mig på att montera om bakre fästplattan för noctuan (vilket innebär montera om moderkortet) och se om det går att förbättra.

Permalänk

GPU temp ligger på 44 enligt GPU-Z
Moderkortet ligger på 39 grader enligt vad jag kan läsa av i BIOS.
Och detta vid idle då förstås. Är det onormala temps?

Permalänk
Medlem

Samma problem här, dock använde jag kylaren som kom med. CPU runt 58-60 i idel GPU 32 moderkort vet jag ej...

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickybits:

GPU temp ligger på 44 enligt GPU-Z
Moderkortet ligger på 39 grader enligt vad jag kan läsa av i BIOS.
Och detta vid idle då förstås. Är det onormala temps?

Moderkortet är normal, den brukar ligga 30-50 grader.

Men CPU ska helt klart ligga under 40 grader om du har ca 20 grader i rummet.

låt säga 5 grader lägre än den ligger nu.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Har du löst problemet?

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Rolig tråd om man hade fått reda på vad som har skett med det hela

Jag har också lite hög värme på min cpu tycker jag.. runt 40C idle med en Corsair H70.
Kanske är normal temp, vet faktiskt inte?

Ingen som har samma kylare/cpu som vet lite mer om båda delarna?

Kanske kan man öka kylningen på sin H70 på något sätt?

Visa signatur

Moderkort:Asus Rampage III ExtremeCPUIntel Core i7 930 @4,2GHzCPU CoolerCorsair H100RAMG.Skill 6x4gigGPUPower Color radeon HD6970NätdelCorsair HX1000WChassieCorsair Graphite 600TSSDCrucial m4 SSD 2.5" 256GB

Permalänk
Medlem

Är den klockad eller oklockad? 1.2 vcore låter högt oklockad. Men låt pastsn bränna in lite, och du hade ett insug o ett utsug?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tryrain:

Rolig tråd om man hade fått reda på vad som har skett med det hela

Jag har också lite hög värme på min cpu tycker jag.. runt 40C idle med en Corsair H70.
Kanske är normal temp, vet faktiskt inte?

Ingen som har samma kylare/cpu som vet lite mer om båda delarna?

Kanske kan man öka kylningen på sin H70 på något sätt?

Jag har en i7 930 å har kört en CoolIt ECO A.L.C. med 2st GT 1850rpm i P/P, idle ~28-35C med rumstemp 18-22C, nu är ju inte idle så viktigt de mest viktiga är ju load å där ligger jag mellan 57-63C beroende på rumstemp......63C då har jag ~25-26C i rummet......dessa temp är med cpu@stock........

Klockad till 4GHz med Vcore@1.32V(CPU-Z), idle 42-46C på "normal" rumstemp(18-22C) load ~79-83C med rumstemp 22-26C.......load är körd med prime95 small FFT i bägge fallen

Är inte riktigt nöjd med egenskaperna hos kylaren när jag har klockat......dock @stock är tempsen riktigt bra så det är nog kapaciteten hos kylaren som inte är tillräcklig. Dock kyler jag med luften inifrån lådan så där är det väl kanske ~3-5C varmare än rumstemp.........skulle nog få ner några grader om jag tog luften utifrån lådan men då blir det ju ännu varmare i lådan.........

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tryrain:

Rolig tråd om man hade fått reda på vad som har skett med det hela

Jag har också lite hög värme på min cpu tycker jag.. runt 40C idle med en Corsair H70.
Kanske är normal temp, vet faktiskt inte?

Ingen som har samma kylare/cpu som vet lite mer om båda delarna?

Kanske kan man öka kylningen på sin H70 på något sätt?

Ligger också på runt 40C idle. Jag kör klockat 3.88Ghz 1.26V vcore. Jag bytte ut fläktarna till Akasa Viper PWM fläktar som styrs av moderkortet. Jag tyckte nämligen att Corsair fläktarna var helt värdelösa. Dom låter mycket och kyler dåligt i förhållande till ljudnivån.

Permalänk

2 dagar gammal tråd så kanske bumpar lite men iaf som jämförelse för TS.

Har i7 930 jag med. Överklockad till 4ghz med hyperthreading på med Vcore 1,248 och har 32-40C idle och 76-81 @ full load efter Prime95 retats med prollen i ca 3 timmar.

Har 3 utsugsfläktar och 2 in.

Har Noctua NH-U12P SE2 så visserligen pushpull men min är överklockad och har ändå bättre resultat än dig så jag gissar nog på att din processor är lite måndag. Ett sätt att testa är att pröva din processor i någon av dinna vänners dator om dom har 1366 och se om den går lika varm där.

Kan tillägga att jag har Noctuas egna kylpasta under prollen nu. Presterar helt sjukt likvärdigt AS5.

Visa signatur

| 7000D | 7950X3D | RTX 4090 | TUF X670e | Dominator 7000mhz | LG C4 - GPROx HS - Wooting60 - Viper Mini Signature Edition

Citera för en pris ettan lös!

Permalänk

Instickare: HardWare Monitor (/Pro) är prima till att kolla temps med. (finns för både x86(32) & x64 OS) ;D

Visa signatur

ASUS P6X58D Premium, i7 930, Corsair XMS3 6GB RAM @ 1600MHz, ASUS GTX480, Intel X-25M G2 160GB, 4TB WD HDDs :D - Allt i ett fint HAF X!