MBP 15" Docking station

Permalänk
Medlem

MBP 15" Docking station

Hejsan!

Jag har en av förra generationens MBP 15" och nu på senare tid har jag börjat få ont i ryggen av att sitta hukad vid skrivbordet när jag använder den. Så jag är på jakt efter en vettig lösning på detta problem annat än att köpa ett höj/sänkbart skrivbord. Jag har funderat länge på att köpa en dockningstation samt en extern skärm, då jag spelar en del tycker jag det kan vara skönt att ha lite större bild. Så jag har lite frågor, är det någon som använder sin MBP såhär? Vad finns där för olika sorters "dockor"? Jag har endast lyckats hitta en vettig, från Henge Docks men den verkar inte gå att få tag på ännu. Iaf inte till min 15". Jag har även hört att om man köper en Mac-skärm så får man någon awesome allt-i-ett kabel som funkar lite som en docka. Kan man köpa dessa kablar separat? För jag vet inte om jag är så sugen på att punga ut runt 9k för en 24" skärm. En sista fråga, jag har läst lite om att MBP ska ha värmeproblem om man spelar med den med locket nere, för jag vet att den kan bli varm. Har nästan bränt mig på den själv, och om den blir varmare med locket nere känns det nästan som att det kan finnas risk att något går sönder. Uppskattar all hjälp och feedback jag kan få!

Tack på förhand!

Permalänk

Jag skulle köpa följande:

APPLE WIRELESS KEYBOARD SVENSKT - Kabelfritt och slimmat - Produktinformation
GRIFFIN ELEVATOR STÄLL FÖR LAPTOP DATORER - Specifikationer
APPLE MAGIC MOUSE WIRELESS - Upptäck Magic Mouse ? världens första Multi-Touch-mus - Produktinformation
DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE LCD BLACK - Introduktionskampanj - endast begränsat antal! - Specifikationer

Stället för att MBP luftas undertill vilket ger bättre kylning än om den ligger platt mot en bordsskiva. Trådlösa musen och tangentbordet placerar du på ett sätt som känns ergonomiskt. Extern skärm behövs egentligen inte för att lösa ditt ryggproblem eftersom skärmen kommer upp på bra höjd när du har den öppen på stället men det är en grym skärm som kostar lite! Lycka till.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för ditt svar!

Jag gillar verkligen idéen att höja laptopen, men jag tror det kommer bli en hel del koppla in och ut sladdar hela tiden när jag ska koppla in den i den externa skärmen, högtalarna och min trådade mus(jag tillhör den sortens människor som fortfarande inte har så stort förtroende för trådlösa möss när det kommer till spelande) :P. Det är lite därför jag är så förtjust i docknings-konceptet, för det är ju ändå en laptop och jag sitter inte konstant med den vid mitt skrivbord. Jag brukar vilja ha den vid köksbordet och även koppla den till TVn ibland. Man kan iofs MacGyvera ihop en dockningstation med hjälp av den dära upphöjaren och lite buntband, men jag är rädd för att det kommer se lite för tacky ut >.< Trodde faktiskt inte att det skulle var så svårt att hitta dockningstationer för Mac.

Permalänk

Då är det är hengedock som gäller och det är låååååång leveranstid på dem. Jag kör själv med stället och kopplar in skärm, nätverskabel och ett par usb-enheter till min MBP. Mus och tangentbord kör jag Apple Magic Mouse och Apple Wireless Keyboard (lilla alu-varianten), funkar ypperligt för mina behov men kopplar man loss den i tid och otid är det såklart lite pilligare. Min står för det mesta på stället och ibland åker den med ut på jobb etc.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Förresten kabeln som följer med Apple Cinema Display är magsafe (ström för MB(P)), USB och minidisplayport. Det blir alltså precis lika många kablar att koppla in i datorn som om du kör lösa kontakter

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Köp en usb-hubb och ett extern ljudkort ex aureon dual.
Jag kör så, bara tre sladdar som sitter brevid varandra.

Ström, skärm, usb.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug