Hittar inte programmet men har genvägen till det.

Permalänk
Medlem

Hittar inte programmet men har genvägen till det.

Nu måste jag låta helt puckad.

Jag har ett program där det inte står vart det lägger sig vid installationen.

(installerade det för länge sedan)

Jag söker efter programnamnet men hittar det inte (bara genvägen)

Via genvägen kan jag inte heller hitta det när jag högerklickar, finns liksom ingen info som kan hjälpa mig.

Jag måste vara kokko.

Jag vill hitta det eftersom jag ska kunna accossiera en fil till programmet.

Permalänk
Medlem

Först lite basicfrågor.

Ligger programmet installerat på en annan disk alt. en extern disk som inte längre är inkopplad?

Har du tagit bort installationsfilerna istället för att avinstallera programmet genom kontrollpanelen? Då ligger genvägen kvar till en plats som inte längre existerar
(Svårt att svara på då du inte vet var filerna lagt sig dock)

Permalänk
Medlem

vad är det för program? om du högerklickar på genvägen och tar egenskaper så ska det stå vart programmet ligger, annars fungerar inte genvägen. I egenskapsrutan står det t.ex. Mål - C:\Program files\... ...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Om du har Windows 7 eller Vista kan du även högerklicka på länken och välja "Öppna filens sökväg".

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Jag har windows xp och programmet fungerar det är bara vart själva programmet ligger som är ett mysterium för mig.

(frontpage)

Permalänk
Medlem

Det som save skrev funkar i XP också. Finns en knapp där som hittar originalet.
Vad händer när du testar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det som save skrev funkar i XP också. Finns en knapp där som hittar originalet.
Vad händer när du testar det?

Nej hittar inget sånt när jag högerklickar.

Permalänk
Medlem

Vad ser du då när du höger klickat på den?
Finns det inga knappar eller blir det något helt annat?

Permalänk

Men om man högerklickar på en genväg och väljer "Egenskaper" ska ju sökvägen finnas i "mål"?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ju prova att söka efter efter filen också.............

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Kitty:

Nu måste jag låta helt puckad.

Jag har ett program där det inte står vart det lägger sig vid installationen.

(installerade det för länge sedan)

Jag söker efter programnamnet men hittar det inte (bara genvägen)

Via genvägen kan jag inte heller hitta det när jag högerklickar, finns liksom ingen info som kan hjälpa mig.

Jag måste vara kokko.

Jag vill hitta det eftersom jag ska kunna accossiera en fil till programmet.

Skrivet av mrqaffe:

Man kan ju prova att söka efter efter filen också.............

Man kan ju prova att läsa vad trådskaparen skrivit också...........................

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 Black | PowerColor Radeon 5850 pcs+ | AMD Phenom II x4 955 BE | Scythe Ninja III | Gigabyte 790XTA UD4 | Fractal Design Tesla 550w|

Permalänk
Medlem

Ganska vanligt att man inte ser vart genvägen går... Målet är Microsoft Frontpage eller liknande?
Du kan anta att det ligger i någon av Microsofts mappar i program-mappen.

Exempelvis med Word:
Målet är "Microsoft Office Word" på genvägen, målet leder till: \Microsoft Office\Office12\WINWORD.exe.
Du hittar inte filen genom att söka WORD men *WORD går

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Men om man högerklickar på en genväg och väljer "Egenskaper" ska ju sökvägen finnas i "mål"?

Där står bara microsoft fronpage 2003 ,ingen sökväg : (

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Vad ser du då när du höger klickat på den?
Finns det inga knappar eller blir det något helt annat?

Det står bara
Öppna
Fäst på startmenyn
Skicka till
Klipp ut
Kopiera
Skapa genväg
Ta bort
Byt namn
Egenskaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av zypronix:

Ganska vanligt att man inte ser vart genvägen går... Målet är Microsoft Frontpage eller liknande?
Du kan anta att det ligger i någon av Microsofts mappar i program-mappen.

Exempelvis med Word:
Målet är "Microsoft Office Word" på genvägen, målet leder till: \Microsoft Office\Office12\WINWORD.exe.
Du hittar inte filen genom att söka WORD men *WORD går

Tackar, ska prova

Permalänk
Medlem

Menade att du "höger klickar på genvägen / egenskaper" och SEN berättar vad du ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zypronix:

Ganska vanligt att man inte ser vart genvägen går... Målet är Microsoft Frontpage eller liknande?
Du kan anta att det ligger i någon av Microsofts mappar i program-mappen.

Exempelvis med Word:
Målet är "Microsoft Office Word" på genvägen, målet leder till: \Microsoft Office\Office12\WINWORD.exe.
Du hittar inte filen genom att söka WORD men *WORD går

Frontpage ligger i C:/Program/microsoft office mappen ... om jag minns rätt. Sitter på 7:an där frontpage inte ingår i office 2007. Men om jag kollar vägen till word så blir den...C:\Program Files\Microsoft Office\Office12. Där finns alla program som ingår i office paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Frontpage ligger i C:/Program/microsoft office mappen ... om jag minns rätt. Sitter på 7:an där frontpage inte ingår i office 2007. Men om jag kollar vägen till word så blir den...C:\Program Files\Microsoft Office\Office12. Där finns alla program som ingår i office paketet.

YES!

Huuur kan jag ha missat det!?

Den hette FRONTPG.EXE och låg i Office11

Tackar