Två SSD i RAID0 eller inte?

Permalänk
Medlem

Två SSD i RAID0 eller inte?

Har funderingar på att skaffa en SSD-disk, då det märks ganska tydligt att hårddisken är den stora bromsklossen i min några månader gamla dator för tillfället. Självklart är ju de allra flesta SSD-diskar riktigt snabba redan från början, men såvitt jag vet kan ju en hårddisk inte bli för snabb...

Att köra två diskar i RAID0 lär ju teoretiskt sett ge en ganska rejäl prestandaförbättring. Nackdelen är ju att det i nuläget inte finns stöd för TRIM. Hur mycket kan detta att påverka prestandan negativt?
Intel planerar ju enligt uppgift att uppdatera sin SSD optimizer-programvara så att detta blir möjligt även för raidade diskar. Fungerar denna programvara med alla diskar och kontrollerkort eller måste det t.ex. vara Intel-diskar och någon speciell RAID-kontroller?

Till sist, jag är inte särskilt sugen på att köpa ett externt kontrollerkort för ett par tusen eller så, och tänker därför i så fall använda moderkortets (ett Asus av hyfsat ny modell ur medelklassegmentet) inbyggda. Finns risken att detta inte ger tillräckligt bra prestanda för RAID0 ska ge någon vettig prestandaökning?

Visa signatur

Workstation: AMD Phenom II X4 955 BE @3.40 GHz, M4A785TD-V EVO/U3S6, Corsair Force SSD 60 GB, 8 GB Corsair XMS3 DDR3 PC12800
Server: Intel Core 2 Duo E6300 @1.86GHz, GA-EP45T-UD3LR, 4 GB PC10600 RAM, Ubuntu Server 10.10

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av nip3o:

Att köra två diskar i RAID0 lär ju teoretiskt sett ge en ganska rejäl prestandaförbättring. Nackdelen är ju att det i nuläget inte finns stöd för TRIM. Hur mycket kan detta att påverka prestandan negativt?

Låter du RAID0'an vara systemdisk och inget annat är det väl inget du behöver fundera på inom rimligt framtid. Stäng allt bjäfs som superfetch, readyboost, readyboot, indexering, thumbnail cache och system restore. Jag lägger program (de stora sällan använda), swap och temp på vanliga RAID0-sets (har flera) och låter operativet köra själv på SSD. De enda gånger man kan råka ut för lite "seghet" (allt är ju relativt) är när Windows Update körs och skriver våldsamt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Låter du RAID0'an vara systemdisk och inget annat är det väl inget du behöver fundera på inom rimligt framtid. Stäng allt bjäfs som superfetch, readyboost, readyboot, indexering, thumbnail cache och system restore. Jag lägger program (de stora sällan använda), swap och temp på vanliga RAID0-sets (har flera) och låter operativet köra själv på SSD. De enda gånger man kan råka ut för lite "seghet" (allt är ju relativt) är när Windows Update körs och skriver våldsamt mycket.

ha system restore på.. du vet alldrig när du behöver göra en rollback och den slöar inte ner systemet

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Raid0 är riktigt värt på SSD diskar då deras accesstid är så låg. Jag kör själv två av intels 80Gb i Raid0 och det har fungerat riktigt bra!

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Raid0 är riktigt värt på SSD diskar då deras accesstid är så låg. Jag kör själv två av intels 80Gb i Raid0 och det har fungerat riktigt bra!

Har du upplevt någon prestandaförsämring över tid, som t.ex. skulle kunna bero på att inte TRIM finns? Kör du inbyggd RAID-kontroller eller har du ett separat kort?

Visa signatur

Workstation: AMD Phenom II X4 955 BE @3.40 GHz, M4A785TD-V EVO/U3S6, Corsair Force SSD 60 GB, 8 GB Corsair XMS3 DDR3 PC12800
Server: Intel Core 2 Duo E6300 @1.86GHz, GA-EP45T-UD3LR, 4 GB PC10600 RAM, Ubuntu Server 10.10

Permalänk
Medlem

Man kan "avhjälpa" detta problem genom att då och då (6 gånger om året) ta en image på hela disken, kör en wipe och gör ett nytt raid-set. putta tillbaka imagen och kör igen.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Jag har själv dragit slutsatsen att raid0 på en SSD systemdisk inte är någon större vinst eftersom det egentligen är bara accesstiden som spelar någon roll (då det mest är inläsning av småfiler som är intressant för en systemdisk). Accesstiden förbättras inte med raid.

Men ska du kopiera många stora filer till och från disken är det såklart en annan fråga.

Jag hade i alla fall hellre köpt en dubbelt så stor SSD istället för två stycken. Större SSDer brukar dessutom ha lite bättre specs, och dessutom får du TRIM mm som du själv redan nämnt.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Raid0 är riktigt värt på SSD diskar då deras accesstid är så låg. Jag kör själv två av intels 80Gb i Raid0 och det har fungerat riktigt bra!

Öh, det är väl tvärt om. SSD har låg accesstid, vilket gör att RAID0 inte ger så märkbar förbättring gällande vanligt användande av systemet. om du har 0.1ms eller 0.05ms är inget du märker.

Skriv/läshastigheterna på en systemdisk behöver knappast vara så höga heller, det märks knappt av.

Jag skulle säga att en SSD redan har tillräcklig prestanda och att RAID mera blir en onödig grej som kan krångla.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

då så gott som alla SSD enheter idag kostar så gott som lika mycket per GB (inom samma märke) så skulle jag ärligt talat köra på 2 ssd diskar hur du än gör.. för det är bättre att ha 2st 60gb diskar än en 120gb ifall disken går sönder så har du en kvar.. + att du har då möjlighet att köra raid om du nu vill det..

så skulle köpa 2 diskar och sen prova mig fram om jag var du och skaffa mig en egen uppfattning..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

då så gott som alla SSD enheter idag kostar så gott som lika mycket per GB (inom samma märke) så skulle jag ärligt talat köra på 2 ssd diskar hur du än gör.. för det är bättre att ha 2st 60gb diskar än en 120gb ifall disken går sönder så har du en kvar.. + att du har då möjlighet att köra raid om du nu vill det..

så skulle köpa 2 diskar och sen prova mig fram om jag var du och skaffa mig en egen uppfattning..

Går en SSD sönder så är datan på båda förstörd. Det ger ingen riktigt märkbar prestandaförbättring gällande uppstart av OS, uppstart av program osv. Dessutom inget TRIM och det är fler saker som kan krångla än att bara köra en SSD. Bättre att köra raid på mekaniska diskar där man verkligen tjänar och märker av prestandan. Jag har raid 0 på två stycken Samsunf F3 1TB och det är riktigt underbart att ha som lagringsdisk. Att rara upp saker osv går jäkligt snabbt och smärtfritt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nu börjar det ju komma SSD alternativ med tillräckligt hög prestanda (bla. inbyggd raid) och inte alltför blodiga priser som onödig gör raidlösningar. SSD-hårddiskar med sandforce minneskontroller och OCZ-Revodrive

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Akarr:

ha system restore på.. du vet alldrig när du behöver göra en rollback och den slöar inte ner systemet

Jag vet att jag aldrig behöver köra System Restore, dvs jag har relevant backup och vet hur man lagar registret och systemfiler off-line. Däremot får jag rätt ofta ta hand om SystemRestore'ade lik (som andra åstadkommit) att fixa manuellt - men då är det virus/trojaner i 100% av fallen som är grundorsaken.

På Vista och W7 är det kanske relevant att ha SystemRestore aktiverat för Svenne Rubin då man inte längre kan råka ut för the-major-PITA-dll-hell som i t.ex. XP.

Permalänk
Medlem

Det går att köra TRIM på 2st SSD's i RAID0. Det går i alla fall på mitt moderkort.

Visa signatur

//SisU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SisU:

Det går att köra TRIM på 2st SSD's i RAID0. Det går i alla fall på mitt moderkort.

Nej, det gör det inte. Du kör antagligen windows 7 och har antagligen trim aktiverat i windows där det ser ut att fungera, tyvärr så vidarebefordras inte kommandot till diskarna utan fastnar på vägen. Trim fungerar inte för diskar i raid!

Intel® Rapid Storage Technology (Intel® RST) — Is there TRIM support for RAID configurations?

Permalänk
Medlem

I post 2 och 14-17 så förklarar Bilbat att det går.

Bios settings and connection of SSD ga-x58a-ud5 - Gigabyte - Motherboards-Memory

Visa signatur

//SisU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nej, det gör det inte. Du kör antagligen windows 7 och har antagligen trim aktiverat i windows där det ser ut att fungera, tyvärr så vidarebefordras inte kommandot till diskarna utan fastnar på vägen. Trim fungerar inte för diskar i raid!

Intel® Rapid Storage Technology (Intel® RST) — Is there TRIM support for RAID configurations?

jupp , intel har faktiskt fixat lite med drivers så att det är möjligt .
antar att det som kärvs är en raidkontroller från intel. (utöver de vanliga kraven för TRIM)
så herr trådskapare kanske inte har nytta av den här informationen iofs.

Intel release TRIM for RAID | bit-tech.net

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

så herr trådskapare kanske inte har nytta av den här informationen iofs.

Intel release TRIM for RAID | bit-tech.net

Det har du rätt i, Trådskaparen har nog ingen nytta av den här infon. Men jag läser överallt här på forumet att TRIM inte fungerar i RAID0, så jag var bara tvungen att slänga ur mig detta i någon tråd

Men som du ser i min länk så pratade han om det här redan i april. Så det har fungerat länge.

*edit* Ser nu att artikeln du postade skrevs i mars, så då stämmer det överens med min info också!

Visa signatur

//SisU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SisU:

Det har du rätt i, Trådskaparen har nog ingen nytta av den här infon. Men jag läser överallt här på forumet att det inte fungerar i RAID0 så jag var bara tvungen att slänga ur mig det i någon tråd

Men som du ser i min länk så pratade han om det här redan i april. Så det har fungerat länge.

TRIM fungerar inte på SSD som är medlem i en RAID-array. TRIM fungerar på en ensam SSD som är kopplad till kontroller som är satt i RAID-mode, det är skillnad.

Permalänk
Medlem

Thankfully, Intel has solved the problem with the release of a TRIM-compatible driver which finally brings the technology to SSDs in RAID arrays.

Available over on Intel's website – via TechConnect Magazine – the new Rapid Storage Technology driver allows users of selected Intel motherboards to enjoy the benefits of RAID without losing the benefits of TRIM support.

Går det att missförstå?

Visa signatur

//SisU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SisU:

Det har du rätt i, Trådskaparen har nog ingen nytta av den här infon. Men jag läser överallt här på forumet att TRIM inte fungerar i RAID0, så jag var bara tvungen att slänga ur mig detta i någon tråd

Men som du ser i min länk så pratade han om det här redan i april. Så det har fungerat länge.

*edit* Ser nu att artikeln du postade skrevs i mars, så då stämmer det överens med min info också!

Detta kan man ju se som ett exempel på att alla sidor faktiskt inte har koll...

Som jag skrivit tidigare i andra liknande trådar, trim stöds INTE för diskar i raid, spelar ingen roll om windows hävdar att trim är igång, kommandot förs inte vidare till diskarna.

Återigen länk till Intel där dom klargör att det inte stöds:

Intel® Rapid Storage Technology (Intel® RST) — Is there TRIM support for RAID configurations?

Det hela baseras på ett missförstånd då intel var lite luddiga i informationen med de drivrutiner till "Intel® Rapid Storage Technology" som släpptes i mars, folk tolkade det som om att trim fungerade i raid, det klargörande jag länkar till ovan är skapat lite senare och poängterar just att trim fungerar för diskar som är kopplade till en kontroller i raid-läge, så länge disken inte är del av en raid volym.

Permalänk
Medlem

intressant ... , om intel själva påstår att det inte funkar så... de lär ju veta bäst själva

en artikel som bekräftar intels egna påstående
Intel RAID driver adds pass-through TRIM support - The Tech Report

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ok, jag ger upp du vinner

Visa signatur

//SisU