Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk

Håller med om öl grejen! .. bästa som finns, plocka isär hela jävla datan i små små smååå ...bitar..mens man dricker folköl.. å sen sätta ihop den igen .. nackdelen e att man blir ALLDELES för äventyrlig så när man har satt i ihop allt igen å startar systemet (vid öl nr 13) så e den öveklockad 500% å linux är installerat!

Visa signatur

OldSchool ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillFück:

Håller med om öl grejen! .. bästa som finns, plocka isär hela jävla datan i små små smååå ...bitar..mens man dricker folköl.. å sen sätta ihop den igen .. nackdelen e att man blir ALLDELES för äventyrlig så när man har satt i ihop allt igen å startar systemet (vid öl nr 13) så e den öveklockad 500% å linux är installerat!

Hur många eldflammor sticker ut i bak på datorn får jag fråga

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

tja ,, om ja kör min på 500% så blir de la typ 17Ggigahertz .. så ja skulle säga i vartfall 3-4 flammor.. typ

Visa signatur

OldSchool ...

Permalänk
Medlem

Vilka rejäla fail man hört här haha har aldrig varit med om något sådant doc så byggde vi datorer på skolan i torsdags
och ingen av dom som gick där kunde typ bygga
så dom andra började jobba och jag o han jag jobbade med körde ju före då och gjorde ju datorn klar snabbt, problemet var att vi fick vänta till alla andra var klara med sina.
Sen stog jag där med ett nätagg som man kopplar in kablarna på inte sådant där du inte kan välja plocka av så stog jag där med en kabel i handen frågar någon ska vi inte sätta in den här jag antog att han menade den jag höll i jag bara nej det e helt onödigt men han menade den han höll i så slutade med att han gömde undan den i chassit ovanför nät agget slutade med att vi blev sist och fick stå leta efter en 8pins i 20min typ hahaha

och inte nog med det vi hade ju gjort datorn klar 1h före alla andra
och vad kommer läraren och säger då ÄGD!! Hhahaha så jävla fail

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe_93:

Vilka rejäla fail man hört här haha har aldrig varit med om något sådant doc så byggde vi datorer på skolan i torsdags
och ingen av dom som gick där kunde typ så dom började jobba
och jag o han jag jobbade med körde ju före då och gjorde ju datorn klar snabbt problemet
var att vi fick vänta till alla andra var klara med sina
sen stog jag där med ett sådant nätagg som man kopplar in kablarna på inte sådant där du inte kan välja plocka av så stog jag där med en kabel i handen frågar någon ska vi inte sätta in den här jag antog att han menade den jag höll i jag bara nej det e helt onödigt men han menade den han höll i så slutade med att han gömde undan den i chassit ovanför nät agget slutade med att vi blev sist och fick stå leta efter en 8pins i 20min typ hahaha

och inte nog med det vi hade ju gjort datorn klar 1h före alla andra
och vad kommer läraren och säger då ÄGD!! Hhahaha så jävla fail

Ursäkta, men det där var helt oläsbart ^^

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk

Hmmm, vad kan man ha att bidra med här då....

Hade en ett år gammal p3 1ghz som jag lagt över 20papp på (packard bell, första pc'n) som jag fick för mig att plocka sönder helt för att rengöra. Plockade ner allt till molekyler av ren nyfikenhet, dvs. plockade även bort processorn. När jag sen skulle sätta tillbaka den hörde jag ett knäckande ljud när jag tryckte ner bygeln. Vid närmare kontroll satt cpu'n snett och när jag plockade bort den igen var ett antal pins kvar i moderkortet så det blev skrotning.

För cirka ett år sen gjorde jag som så många andra och alkoholtestade mitt tngt-bord, ett G15. Slutsats: Logitech-produkter gillar inte vin....

Sen har några moderkort och hård-diskar fått sätta livet till av att man varit för våldsam med att trycka dit kablar och mördat pins på dem med, så idag tar jag i komponenterna med damfingrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillFück:

tja ,, om ja kör min på 500% så blir de la typ 17Ggigahertz .. så ja skulle säga i vartfall 3-4 flammor.. typ

HeHeHe

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Skulle byta kylpasta på ett av mina 4850 med A-C accelero S1 kylare.........jag kruva loss kylaren rengjorde å applicera ny pasta.......sen så skruva jag fast kylaren stoppa in kortet starta datorn och de flimra till på skärmen efter bios å börja lukta bränt..........jag skyndade mig å bröt strömmen direkt men de var för sent.........en av skruvarna till kylaren hade tydligen inte tagit ordentligt utan kylaren hade släppt lite i ena hörnet så då var den gpu:n bränd........klantigt :/

Visa signatur
Permalänk

Min största fail var väl när jag var HELT (alltså verkligen helt) ny med datorer och påstod för en kompis att nätagget var processorn.. och jag var tvärsäker på det och tänkte köpa en ny processor till min fujitsu simens. Tur att jag aldrig gjorde det..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är ju bäst så jag gör inga misstag men har hört om folk som gjort.

En av mina (två) bästa polare gick i skola med ett ess som skulle sätta i nya RAM-minnen i sin gamla burk. Han kommer till skolan dagen efter, deppig som få. Min kompis undrar ju givetvis hur det gick då han blev frågad om råd. Han får till svar:

-"De funkar ju inte som du sa!"

Min kompis undrar om han satt dit de nya RAM-minnena ordentligt, och detta svaret får han, helt seriöst och ärligt:

-"De fick inte plats så jag klippte dom i ändarna så jag kunde trycka in dom...

Och där var väl själva felsökningen över..

---------------------------

Jag skulle börja jobba en förmiddag, datorn startar inte.... hmmm.. vad är detta för knäpp här bak? Fan jag ser inte riktigt... Äh! Vad fan kan hända!?

*POFF*

Nytt nätagg fick installeras. Det var ingen strömbrytare.. Det var strömomvandlaren..

-----------

Vad sägs om att använda magnetiska skruvmejslar när man sätter ihop en dator?

-----------

Das was alles

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

En polare försökte trycka i en ddr2 sticka i en ddr slott, startade sedan skiten och moderkortet dog.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Vad sägs om att använda magnetiska skruvmejslar när man sätter ihop en dator?

Das was alles

Jag använder alltid magnetiska skruvmejslar när jag pillar i datorn
jag har inte pallat köpa några nya

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Även jag använder magnetiska skruvmejslar, hopplöst o komma åt annars. Varför det nu skulle vara ett misstag förstår jag inte förklara gärna för mig hur ett väldigt svagt magnetiskt fält skulle skada en dator. tramset med att hårddiskar kan nollställas kan ni skipa.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

När ja lekte med ett gammalt nätagg ja har hemma så är de som några "kylflänsar" inuti agget ( vad ja trodde, men ja hade fel ), nätagget var självklart igång och ja.. man fick sig en redig stöt när man skulle känna om "kylflänsarna" va varma

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Även jag använder magnetiska skruvmejslar, hopplöst o komma åt annars. Varför det nu skulle vara ett misstag förstår jag inte förklara gärna för mig hur ett väldigt svagt magnetiskt fält skulle skada en dator. tramset med att hårddiskar kan nollställas kan ni skipa.

Magnetiska skruvmejslar kan typ dra lite i kretsarna om dom kommer för nära kretskorten och det leder till att saker går sönder
precis som att damsuga en dator kan slita i kretsarna så saker går sönder.
kanske har fel vet inte men har för mig att det är så

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jake93:

Magnetiska skruvmejslar kan typ dra lite i kretsarna om dom kommer för nära kretskorten och det leder till att saker går sönder
precis som att damsuga en dator kan slita i kretsarna så saker går sönder.
kanske har fel vet inte men har för mig att det är så

magnetiska skruvar är alldeles för svaga för att kunna slita loss en komponent

och damsuga ska man vlå inte göra för risken av dem åker runt och sätter sig eller att man råkar slå i saker

Permalänk
Medlem

En av mina fails när de kommer till data som jag då och då blir påmind om är när min kompis köpt ny laptop. Jag skulle hjälpa han installera program och antivirus program på den och belöning var öl. Felet var att vi gick på en bra stund innan arbetet började vilket resultera i att en dragen herre råka smälla till en halv liters ölburk så att det flöda ut över tangentbordet. Snabbt som tusan fram med handduk och stängde av datorn illa kvikt vände på den med handduk mot tangentbord för att få ut allt. Datorn dog inte men ville efter det gärna lägga till lite bokstäver när han skrev... Ölen klibba tydligen till det lite

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

magnetiska skruvar är alldeles för svaga för att kunna slita loss en komponent

och damsuga ska man vlå inte göra för risken av dem åker runt och sätter sig eller att man råkar slå i saker

men kretsarna kan vara väldigt ömtåliga jag har för mig att polares dator inte funkade efter att han hade pillat med något med magnetiska skruvmejslar fast du måste typ nudda kretskortet för att det ska hända

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jake93:

men kretsarna kan vara väldigt ömtåliga jag har för mig att polares dator inte funkade efter att han hade pillat med något med magnetiska skruvmejslar fast du måste typ nudda kretskortet för att det ska hända

där är väl ESD som uppkommit

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

där är väl ESD som uppkommit

nej han var jordad

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jake93:

nej han var jordad

Det skyddar inte mot ESD, tyvärr.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av jake93:

nej han var jordad

Man ska ha samma potential mot grejerna man arbetar med. att jorda sig i tex element och sånt håller inte.. man är uppladdad till flera tusen tiotusen volt mer eller mindre direkt efteråt.

ESD armband är det som gäller om man vill vara mer säkert.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Man ska ha samma potential mot grejerna man arbetar med. att jorda sig i tex element och sånt håller inte.. man är uppladdad till flera tusen tiotusen volt mer eller mindre direkt efteråt.

ESD armband är det som gäller om man vill vara mer säkert.

Som man kopplar till chassiet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Som man kopplar till chassiet.

Men det var ju det han gjorde....

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

klumpig kanske? råkade peta på någon komponent?

svag magnetism skadar inte komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

klumpig kanske? råkade peta på någon komponent?

svag magnetism skadar inte komponenter.

Risken, om än liten, finns väl att något i närheten av där han pillade har magnetiserats av skruvmejseln?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Gjorde nyss mitt största misstag. Specialbeställde en plexiruta 2 dagar sen. Jag failade lite smått efter att ha arbetat i 8 timmar. Så jag beställde en ruta som var 370x270 när hålet var 366x266.. >< Så 4 mm tillgodo och det räckte inte. Så fick specialbeställa en ny ruta.. Måste vänta 2 dagar till för att bli klar med projektet sen gillade plånboken inte det. ><

Galleri över projektet kommer om 2 eller 3 dagar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av PhenPhantom:

Gjorde nyss mitt största misstag. Specialbeställde en plexiruta 2 dagar sen. Jag failade lite smått efter att ha arbetat i 8 timmar. Så jag beställde en ruta som var 370x270 när hålet var 366x266.. >< Så 4 mm tillgodo och det räckte inte. Så fick specialbeställa en ny ruta.. Måste vänta 2 dagar till för att bli klar med projektet sen gillade plånboken inte det. ><

Galleri över projektet kommer om 2 eller 3 dagar.

Har jag med gjort.. dock vart det ett hål för ett uttag. men det passade bra ändå. blev bara inte centrerat i höjdled. hade väl missat att jag räknade CC mått på allt annat och tog höjdmåttet fel.

Har smäckt in Både AC och DC på prylar som vill ha det andra.. luktar gott sedan.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

ja gjorde nyss mitt största misstag

skulle byta kylare o den j*vla stockkylarn tog med sig hela processorn. kylpastan satt som klister och började pila lite försiktigt.

plopp sa de sen åkte processorn ner på golvet med ca 20 pins böjda. har nu suttit i en timme o böjt tillbaka men den går inte ner i socketen så de va den processorn så blir till o köpa en ny

hade bara haft skiten i några månader (föräldrarna lagom glada även om dom inte har lagt ut något på datorn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrahN:

ja gjorde nyss mitt största misstag

skulle byta kylare o den j*vla stockkylarn tog med sig hela processorn. kylpastan satt som klister och började pila lite försiktigt.

plopp sa de sen åkte processorn ner på golvet med ca 20 pins böjda. har nu suttit i en timme o böjt tillbaka men den går inte ner i socketen så de va den processorn så blir till o köpa en ny

hade bara haft skiten i några månader (föräldrarna lagom glada även om dom inte har lagt ut något på datorn)

Du får ta något rakt och vara väldigt försiktig. Om du har dragit med processorn, kan något i socken ha gått sönder.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar