Frågor vid övergång från Win till Mac

Permalänk
Medlem

Frågor vid övergång från Win till Mac

Efter ett liv med viruset windows så har jag fått nog! Har byggt ihop många pc-n och dem flesta har fungerat bra men för ca ett år sedan så byggde jag min dyraste stationera som jag inte har fått och fungera och kunnat använda som vanligt.
Så nu har jag bestämt mig och inte befatta mig mer med detta skitsystemet och skall konvertera till MAC.

Min första fråga är: Jag har har en Compaq 311 mini. Kan jag installera valfritt Os från Mac på den?
Eftersom jag inte har prioriterat och lägga mina pengar på datorer nu utan resor och min hoj så vill jag till och börja med bekanta mig med Mac Os.

Andra frågan är: Kommer Apple snart och släppa en ny Mac airbook? Jag kommer och investera i en sådan + en stationär som jag ska ha och spela på.

Tredje frågan är: Vad kan jag få för min cp windows stationära om jag säljer den? Riggen innehåller Modekort: DFI LanParty DK 790FXB-M2RSH + ett Gigabyte GA-MA790X-UD3P
Cpu: Phenom II 940 be
Minne: Corsair pc8500
Diskar: 3 år gamla spinpoint sata 250gb, 2 st raptorer 150 gb st,
Grafik: Gigabyte 4870 tror 512mb
Skärmen är en HP minns inte riktigt vad men den är väl på 21" eller nåt.
Minns inte vad lådan hette men den är tung och rymlig...

Ni som är intresserade av denna skitdator kan få den för högstbjudande...säkert lätt o fixa om man ORKAR men jag e så j... less på den.

Det viktigaste är ju första frågan så jag är tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Player74:

Kan jag installera valfritt Os från Mac på den?

Man får inte enligt apples tos installera mac osx på något annat än en appledator.
om man fick det skulle de inte sälja några datorer

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Jag tror att han liknar Windows vid ett virus då det krånglar för honom.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Ja, du kan installera deras OS på din dator, du måste bara TPB'a någon fuskversion som funkar, men först borde du testa att ha ett virus skydd så sparar du 20,000 på en budget dator

Permalänk
Medlem

Skit bakom tangentbordet ifall man inte får Windows att fungera som det ska

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Ja, jag är säkert en skit bakom Tangentbordet men denna gången är det en hårdvarufel....orkar inte gå in på vad det är om du/ni inte vill köpa datorn utan jag är bara intresserad av om jag kan installera nåt Os från Mac på min compaq....

Permalänk
Medlem

Jag använder för närvarande en MBP 13" och är skitnöjd. Inna jag köpte den så försökte jag mig på OSX på en PC laptop. Fick det visserligen att fungera, men upplevelsen är inte alls den samma. Touchpaden på de flesta PC suger! Detta är inget som man kanske tänker på i normala fall om man är van med PC, menså fort du har använt en riktigt MAC en vecka så förstår du. Går liksom inte riktigt att förklara med ord. Drivrutiner och annat krånglar och helhetsupplevelsen känns så pass dålig att man hällre vill använda windows. Köp en MBP rakt av istället så blir du inte missnöjd. Skulle du av någon konstig anledning bli missnöjd med OSX, så går det ju utmärkt att installera Windows eller någon Linuxvariant på den i alla fall, så det finns egentligen inget att förlora.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Ja, och det är skit bakom ratten om man inte kan laga sin bil själv också...

Hehe, klockrent..:) jag har ju varit väldigt intresserad av och lära mig bygga datorer och tricksa i windows men nu e jag nära 37 år och har andra intressen som gör att jag bara vill ha ett fungerande system.
Sedan så tycker jag att mac os känns så mycket mer genomtänkt så nu har jag bestämt mig för och köra Mac i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag använder för närvarande en MBP 13" och är skitnöjd. Inna jag köpte den så försökte jag mig på OSX på en PC ......blabla....

Klart det är skillnad! Man betalar la dubbelt så mycket för en Mac som en motsvarande pc så visst bör man ha valuta för pengarna...
Som jag alltid har tänkt (dyrt e bra, billigt är dåligt) stämmer oftast...Man betalar lite extra för det som e bra.

Permalänk
Medlem

Kul att höra tt flera går över till MAC. Jag älskar mac själv, trots att jag bara använt det i knappt 4 månader. Ett problem är dock att jag är admin på ett större företag och sköter IT driften. Tyvärr måste man då använda Windows eftersom Active Directory och andra admin tools inte finns för MAC Om det skulel komma så vore det underbart.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Vänta bara...
Har inte Mac ökat sin andel på datormarknaden ganska bra dem senaste åren? Om inte så är jag förvånad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Player74:

Hehe, klockrent..:) jag har ju varit väldigt intresserad av och lära mig bygga datorer och tricksa i windows men nu e jag nära 37 år och har andra intressen som gör att jag bara vill ha ett fungerande system.
Sedan så tycker jag att mac os känns så mycket mer genomtänkt så nu har jag bestämt mig för och köra Mac i framtiden.

Den enda nackdelen som jag kan se efter att ha använt Mac i 2,5 år är att det inte finns så mycket spel till den. Därför tvingades jag och min familj till att köpa datorn som jag har i sign, men den strular som fan. Tror att jag får installera om windows, dock fattar jag inte hur det i datorvärlden kan gå rätt eller fel när man installerar samma programvara, det hade aldrig hänt på en Mac.

Skrivet av Bejje:

Kul att höra tt flera går över till MAC. Jag älskar mac själv, trots att jag bara använt det i knappt 4 månader. Ett problem är dock att jag är admin på ett större företag och sköter IT driften. Tyvärr måste man då använda Windows eftersom Active Directory och andra admin tools inte finns för MAC Om det skulel komma så vore det underbart.

De flesta windowsanvändare är så trångsynta att de inte kan "sänka sig" till att gilla nåt annat. De vägrar att beblanda sig med nåt de inte känner till. Dock, som tur är så finns det allt fler som ser bortom det och väjer nåt som är bekvämt att använda.
Dagen det kommer spel till Mac kommer jag att slänga ut min windowsburk genom fönstret och innan dess hoppas jag kunna få den att funka. Det som alla Mac-hatare tror är att om man går över till Mac så kan man inte använda windows länge. Inget mer felaktigt då jag gärna använder windows till saker som inte finns till Mac (än) bara det vill FUNKA.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad* *rubrik redigerad*

Tänk på att skapa en rubrik som kort förklarar det du ämnar att diskutera. Jag tog även bort några inlägg som var irrelevanta.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Player74:

Efter ett liv med viruset windows så har jag fått nog! Har byggt ihop många pc-n och dem flesta har fungerat bra men för ca ett år sedan så byggde jag min dyraste stationera som jag inte har fått och fungera och kunnat använda som vanligt.
Så nu har jag bestämt mig och inte befatta mig mer med detta skitsystemet och skall konvertera till MAC.

Min första fråga är: Jag har har en Compaq 311 mini. Kan jag installera valfritt Os från Mac på den?
Eftersom jag inte har prioriterat och lägga mina pengar på datorer nu utan resor och min hoj så vill jag till och börja med bekanta mig med Mac Os.

Andra frågan är: Kommer Apple snart och släppa en ny Mac airbook? Jag kommer och investera i en sådan + en stationär som jag ska ha och spela på.

Tredje frågan är: Vad kan jag få för min cp windows stationära om jag säljer den? Riggen innehåller Modekort: DFI LanParty DK 790FXB-M2RSH + ett Gigabyte GA-MA790X-UD3P
Cpu: Phenom II 940 be
Minne: Corsair pc8500
Diskar: 3 år gamla spinpoint sata 250gb, 2 st raptorer 150 gb st,
Grafik: Gigabyte 4870 tror 512mb
Skärmen är en HP minns inte riktigt vad men den är väl på 21" eller nåt.
Minns inte vad lådan hette men den är tung och rymlig...

Ni som är intresserade av denna skitdator kan få den för högstbjudande...säkert lätt o fixa om man ORKAR men jag e så j... less på den.

Det viktigaste är ju första frågan så jag är tacksam för svar!

Fråga 1: Jo det ska gå bra att installera vad du vill, i det här fallet Mac OS som jag förstår?
Dock med begränsningen det inbyggda nätverkskortet ej stöds, så det behöver bytas ut. - Kan ju bli smidigare att bara sälja båda och köpa en mac istället
-Dessutom verkar det som du då helst redan bör ha tillgång till Mac OS, men vad du skulle kunna göra är att köra in Mac OS på en partition på din stationära och sedan installera OS X skivan på ett USB-minne till den bärbara därifrån.
Det är lite trist att du kör AMD-processor då det (så klart) inte stöds lika bra om du vill testa Mac OS på ditt hemmabygge men jag vet det ska finnas versioner som klarar av AMD med.

[GUIDE] HP/Compaq 311c - SL 10.6.4 - InsanelyMac Forum &
How to Install Mac OS Snow Leopard on HP Mini 311 [Hackintosh]

Fråga 2: Ett tips när du är sugen på att köpa någon Appleprodukt, koll alltid in här först ->
Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

- De tycker inte du bör köpa en Macbook Air nu eftersom den troligen kommer uppdateras snart.

Fråga 3 har jag ingen åsikt om.

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem

tusen tack før hjælpen..:)

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med en stationär windows burk som jag spelar på. Som laptop har jag en uppgraderad macbook. Ska man ha en laptop så är apple underbart!

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme7 GEN 3, EVGA GeForce GTX 580 1536MB SLI Intel Core i7 2600K @ 4.6 GHz, Corsair 16gb CL8 1600Mhz VENGEANCE, Corsair SSD Force GT 120GB, Fractal Design Newton R2, 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jhuyt:

Man får inte enligt apples tos installera mac osx på något annat än en appledator.
om man fick det skulle de inte sälja några datorer

Detta gäller dock ej i Europa.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Ja, älskar detta forat för man får kompetenta svar och det gansika snabbt..:) Funderar också på om man kan använda AMD prollar för och göra en hackintosh av min stationära?
Eller måste man ha Intel?
Datorn som jag har är ju :
DK 790FXB-M2RSH + ett Gigabyte GA-MA790X-UD3P
Cpu: Phenom II 940 be
Minne: Corsair pc8500
Diskar: 3 år gamla spinpoint sata 250gb, 2 st raptorer 150 gb st,
Grafik: Gigabyte 4870 tror 512mb

Vilka komponenter kan jag använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Player74:

Ja, älskar detta forat för man får kompetenta svar och det gansika snabbt..:) Funderar också på om man kan använda AMD prollar för och göra en hackintosh av min stationära?
Eller måste man ha Intel?
Datorn som jag har är ju :
DK 790FXB-M2RSH + ett Gigabyte GA-MA790X-UD3P
Cpu: Phenom II 940 be
Minne: Corsair pc8500
Diskar: 3 år gamla spinpoint sata 250gb, 2 st raptorer 150 gb st,
Grafik: Gigabyte 4870 tror 512mb

Vilka komponenter kan jag använda?

Kolla här, där finns listat vilka hårdvaror som fungerar. Det finns massor av hårdvara som fungerar, men allt beror på vilken installations metod man använder.
http://www.insanelymac.com/osx86db/

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Player74:

Ja, älskar detta forat för man får kompetenta svar och det gansika snabbt..:) Funderar också på om man kan använda AMD prollar för och göra en hackintosh av min stationära?
Eller måste man ha Intel?
Datorn som jag har är ju :
DK 790FXB-M2RSH + ett Gigabyte GA-MA790X-UD3P
Cpu: Phenom II 940 be
Minne: Corsair pc8500
Diskar: 3 år gamla spinpoint sata 250gb, 2 st raptorer 150 gb st,
Grafik: Gigabyte 4870 tror 512mb

Vilka komponenter kan jag använda?

Visst kan du testa och sitta lägga tid och mekla och ändå veta att det aldrig blir som en riktig Mac. Mac köper man för att slippa just pill och slippa installera om fort man råkar lägga in fel drivrutin manuellt.
Lägg du pengarna på en riktig, är du intresserad av Apple dessutom så har du en ny värld att se fram emot.

Själv saknar man tillomed pillet man hade med windows ibland. Nu slipper man ju allt sånt och upplever verkligen datoranvändandet på ett helt annat sätt.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|