Dator HELT död!(ja,ja har läst runt på forumet!)

Permalänk
Medlem

Dator HELT död!(ja,ja har läst runt på forumet!)

Hej.

För att göra det långa kort.

Hade datorn på. Stängde av. Möblerade om i rummet,flyttade runt datorn,skulle koppla in och sätta på den igen, helt tvärdöd.
Händer ingenting,ingen lampa lyser osv.

Har tagit ut alla komponenter utom dom 4 viktiga då,nättagget,processorn,minne och kylare(rätt?)
tagit ur allt,suttit in allt igen. kollat att alla sladdar är rätt ikopplade osv. Ändå händer det inget!!

Har även använt skruvmejsel och "clear cmos" enligt manualen.
Vad kan vara fel ??? Extreeeeeemt tacksam för svar!

Dataspec: Gigabyte GA-P35-DS3 moderkort
Corsair 1gig minnen x2
A-data 1gig minne x1

(testat 1 minne i taget också,har förnuvarande i A-data minnet bara.)

Visa signatur

IntelCore2duo 2,67ghz
HD2900PRO 512ddr3
3GB 800mhz cl5 ram

Permalänk

Du har inte stängt av den på strömknappen på baksidan av PSUn?

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Kollat så du inte kopplat in på en skarvsladd som inte är inkopplad i väggen eller något sånt? Fungerar eluttaget, om du bytt?

Permalänk
Medlem

Har varit med om liknande problem men dom har oftast löst sig själva när man pillat runt i datorn, tips kan vara att testa att ta ut alla komponenter ur chassit och provköra datorn utanför.

Funkar detta kan det vara något i chassit som kortsluter datorn.

För att eliminera att nätagget är dött kan du köra nätagget utan att den är inkopplad i moderkortet genom att tjuvkoppla den. Det görs genom att koppla ihop den gröna pin'en till en svart pin (jord) på kontakten du kopplar till moderkortet (kan göras med ett gem eller en liten kabel)

Om nätaggregatet startar så är det möjligt att det är oxid på kontaktytan i antingen porten för nätagget till moderkortet eller kontakten från startknappen till moderkortet. Om det inte är det som är problemet kan man nog hävda att moderkortet är dött.

Hoppas något av detta kan vara till hjälp.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Guru : haha önskar det vore så enkelt:)

Kamouflage: Så är ej fallet! Testat 2 olika vägguttag oxo. Samt testat 2 olika strömsladdar som går till nätagget.

Kan tillägga att jag har varit nere i ett datorbutik,tog med nätagget dit och dom sa att det var inget fel på den. Så det kan vi utesluta.

tJev Hur fixar jag problemet med oxid,om så är fallet? Ska testa och ta ut hela moderkortet också! Utifall det kanske är så att det får kontakt med chassit och kortsluter sig,som du sa ! tack!

Tack!! Hoppas flera kan engagera sig så jag får mitt problem löst:)

Mvh C

Visa signatur

IntelCore2duo 2,67ghz
HD2900PRO 512ddr3
3GB 800mhz cl5 ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille_m:

tJev Hur fixar jag problemet med oxid,om så är fallet? Ska testa och ta ut hela moderkortet också! Utifall det kanske är så att det får kontakt med chassit och kortsluter sig,som du sa ! tack!

Tack!! Hoppas flera kan engagera sig så jag får mitt problem löst:)

Mvh C

Kontaktspray vore funka, annars om man kan skrapa bort de med något litet verktyg eller något. Kan t.o.m. hjälpa med att stoppa i å ur kontakten ett par gånger.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

reseta cmos?

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patan77:

reseta cmos?

om du läser hans första inlägg så står det att han redan gjort det.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Du kan ju även kolla så att din nätkabel inte är skadad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille_m:

Guru : haha önskar det vore så enkelt:)

Kamouflage: Så är ej fallet! Testat 2 olika vägguttag oxo. Samt testat 2 olika strömsladdar som går till nätagget.

Kan tillägga att jag har varit nere i ett datorbutik,tog med nätagget dit och dom sa att det var inget fel på den. Så det kan vi utesluta.

tJev Hur fixar jag problemet med oxid,om så är fallet? Ska testa och ta ut hela moderkortet också! Utifall det kanske är så att det får kontakt med chassit och kortsluter sig,som du sa ! tack!

Tack!! Hoppas flera kan engagera sig så jag får mitt problem löst:)

Mvh C

Du skriver att du testat två vägguttag men har du testat med en lampa i vägguttaget?
Det kan ju vara så att bägge vägguttagen ligger på samma säkring.

Permalänk
Medlem

Har testat allting ni har skrivit nu och ingenting fungerar...blir till att lämna in för felsökning.. Tack ändå för all hjälp!

Visa signatur

IntelCore2duo 2,67ghz
HD2900PRO 512ddr3
3GB 800mhz cl5 ram

Permalänk

Jag tippar på ditt nätagg.. Samma sak hände mej..datan dog.. gick te en databutik..dom "testade" där agget.. med att tjuvkoppla det.. skillnaden är att den startar så men vid belastning så totalvägrade mitt... så ja bytte 2moderkort o en cpu innan jag fattade att det var agget men d e ju en annan femma

Visa signatur

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]

Permalänk
Medlem

Om du absolut inte har någon ström till moderkortet är det ju bara att felsöka strömmen bakåt.

Kan det inte vara så simpelt så att din strömbrytare på datorn har slutat fungera?

Byt ut pwr switchen kablarna på moderkortet mot reset switch kablarna. Sannolikheten att båda är trasiga är liten, men skulle inte det fungera prova att..

..Tjuvkoppla på moderkortet genom att kortsluta pwr switch piggarna på moderkortet med hjälp av en skruvmejsel. OBS bara pwr switch piggarna +/- inga andra så som +/+

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Lämna inte in datorn för guds skull. Har du kommit så långt att du kan montera ut allting och sätta in det igen så fixar du detta själv.

I min värld så finns det 4 möjliga fel.

1. Elsladd mellan nätagg och vägguttag.
2. Nätagget (failar vid belastning som någon skrev här ovan)
3. Elsladd mellan nätagg och moderkort
4. Moderkortet

Det finns två vettiga vägar att gå här:

1. Du går till närmaste secondhand och köper ett nätagg (50-200 kronor) eller en gammal dator. Ha bara i det väsentliga och kolla om det fungerar. Piper det och har sig så köper du ett nytt nätagg. Simple as that.

2. Köp ett nytt moderkort för den tusenlappen du tänkte lägga på felsökningen. Fungerar det inte så köper du ett nytt nätagg. Sedan bör det fungera

Visa signatur

[MSI P55-CD53][Intel Core i5 750 2,66GHz]Fractal Design Tesla 550W][GTX 460 1GB OC @ 715MHz][Corsair XMS3 4096MB DDR3 1600MHz @ 1333 MHz]

(Väntar på att jag ska få tummen ur och fixa kylningen..)

Permalänk
Medlem

fasiken då!! ...redan lämnat in datorn :(! orkade inte med krånglet,aja..ja hoppas det är något mer avancerat nu då så det blir värt pengarna haha

tack för alla svar!

Visa signatur

IntelCore2duo 2,67ghz
HD2900PRO 512ddr3
3GB 800mhz cl5 ram

Permalänk
Avstängd

köp en ny nättagget. är nog inte värt pengarna

Visa signatur

Windows 7 Ultimate Svensk 64bit,Intel Core i7 930, 2.80GHz (4,00GHz),Corsair TX 750W 80+,Asus RAMPAGE III EXTREME,Noctua NH-D14 140mm fläkt,Corsair 6GB (3x2048MB) DOMINATOR GT DHX+ 8-9-8-24,1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III,XFX GeForce GTX 285 Black Edition1GB
,Antec Twelve Hundred,Samsung SH-S223C 22X DL Svart,

Permalänk
Medlem
Skrivet av crysis2:

köp en ny nättagget. är nog inte värt pengarna

Köp en ny? inte ett? Dessutom hade han redan lämnat datorn...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sj6:

Köp en ny? inte ett? Dessutom hade han redan lämnat datorn...

vill bara säga det .

Visa signatur

Windows 7 Ultimate Svensk 64bit,Intel Core i7 930, 2.80GHz (4,00GHz),Corsair TX 750W 80+,Asus RAMPAGE III EXTREME,Noctua NH-D14 140mm fläkt,Corsair 6GB (3x2048MB) DOMINATOR GT DHX+ 8-9-8-24,1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III,XFX GeForce GTX 285 Black Edition1GB
,Antec Twelve Hundred,Samsung SH-S223C 22X DL Svart,

Permalänk
Medlem
Citat:

1. Du går till närmaste secondhand och köper ett nätagg (50-200 kronor) eller en gammal dator. Ha bara i det väsentliga och kolla om det fungerar. Piper det och har sig så köper du ett nytt nätagg. Simple as that.

Kan ju kolla om det är nätagget som är trasigt utan att köpa ett nytt. Är ju bara att göra som tjev sa lite högre upp. Koppla ur nätagget, ta kontakten man sätter in i moderkortet och koppla ihop grön och svart sladd med ett gem, gissningsvis så måste gemet vara av metall då det ska leda ström. Om inte nätagget körs igång så betyder det att nätagget är dött och ett nytt bör inhandlas.

video om det behövs YouTube - #57 - Question/Answer: Jump Starting Your Power Supply

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

tack allihopa för erat engagemang,men som sagt har jag redan lämnat in datorn..behöver den snabbt +har inte erfarenhet eller tid att göra allt de där själv:)

Visa signatur

IntelCore2duo 2,67ghz
HD2900PRO 512ddr3
3GB 800mhz cl5 ram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crille_m:

tack allihopa för erat engagemang,men som sagt har jag redan lämnat in datorn..behöver den snabbt +har inte erfarenhet eller tid att göra allt de där själv:)

det kommer någ gå på ca 500-900kr , kan jag tror

Visa signatur

Windows 7 Ultimate Svensk 64bit,Intel Core i7 930, 2.80GHz (4,00GHz),Corsair TX 750W 80+,Asus RAMPAGE III EXTREME,Noctua NH-D14 140mm fläkt,Corsair 6GB (3x2048MB) DOMINATOR GT DHX+ 8-9-8-24,1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III,XFX GeForce GTX 285 Black Edition1GB
,Antec Twelve Hundred,Samsung SH-S223C 22X DL Svart,

Permalänk
Medlem
Skrivet av crysis2:

det kommer någ gå på ca 500-900kr , kan jag tror

beror på.. lämnar han in den på felsökning kan det vara gratis... + att dom ALLTID måste ringa innan dom får åtgärda felet så länge man inte sagt något annat innan

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Lite feedback till alla engagerade!
Dom hade bara resetta CMOS som ja redan hade gjort,men hade troligtvis inte kopplat in sladdarna rätt till grafikkortet :S. 350kr åt skogen:) nu rullar datorn igen,grafikkortet hade pajjat dock köpte ett nytt för 200kr haha! tack alla ändå:) See you with my future problems!:)

Visa signatur

IntelCore2duo 2,67ghz
HD2900PRO 512ddr3
3GB 800mhz cl5 ram