Ställa in VISTA så att jag kan ansluta till fast Internet anslutning ???

Permalänk
Medlem

Ställa in VISTA så att jag kan ansluta till fast Internet anslutning ???

Hej !

Har problem med att få en bärbar dator att ansluta till Internet via fast lina.
Datorn har tidigare alltid varit ansluten till trådlöst modem men skall nu vara fast ansluten till fast lina.

Denna dator har VISTA viket jag inte alls är van vid då jag alltid haft XP så jag hittar inte riktigt. :o( *Grrrr*

Enligt symbolen nere i högra hörnet blir jag ansluten när jag trycker in den fasta linan/sladden i datorn , men så fort jag sedan försöker att ansluta till Internet så hänvisas jag till det trådlösa modemet på något knepigt sätt och det står att jag inte är ansluten.....

Snälla HJÄLP mig ställa in så att den jobbar/funkar med min fasta lina !!!
TACK !

Hälsn. // Data rookien

.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hejsan, har du testat att stänga av trådlösa funktionen på datorn? Brukar finnas en liten snabbknapp som ser ut som en antenn eller liknande.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hejsan, har du testat att stänga av trådlösa funktionen på datorn? Brukar finnas en liten snabbknapp som ser ut som en antenn eller liknande.

Jag hittar tyvärr ingen sådan symbol på datorn.

HJÄLP !

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen/Nätverks- och delningscenter. Ta bort den trådlösa under Hantera trådlösa nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Kontrollpanelen/Nätverks- och delningscenter.
Ta bort den trådlösa under Hantera trådlösa nätverk.

Detta hjäpte tyvärr inte.

HJÄLP !!

Permalänk
Medlem

Kolla i enhetshanteraren att Du har drivrutinen till nätverkskortet installerat. Annars får Du avaktivera det trådlösa i enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Kolla i enhetshanteraren att Du har drivrutinen till nätverkskortet installerat.
Annars får Du avaktivera det trådlösa i enhetshanteraren.

Hur gör jag detta ?

Skulle vara jätte bra om du beskrev hur jag går tillväga steg för steg då jag inte alls hittar i VISTA och även förövrigt är ganska så nybörjare på detta med datorer ( är bara van ifrån XP )

HJÄLP !

Permalänk
Medlem

Det är ingen större skillnad mellan dessa operativsystem. Kolla i kontrollpanelen, där hittar Du enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem

Högerklicka på "Den här datorn" --> Hantera--->Enhetshanteraren Kolla så att ditt nätverkskort är installerat och inte har något gult "?" vid sig, i så fall behövs nya drivrutiner. Dessutom kan du ju prova att högerklicka på det trådlösa nätverkskortet, lär hete något med "Wireless" och inaktivera det.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Högerklicka på "Den här datorn" --> Hantera--->Enhetshanteraren
Kolla så att ditt nätverkskort är installerat och inte har något gult "?" vid sig, i så fall behövs nya drivrutiner.
Dessutom kan du ju prova att högerklicka på det trådlösa nätverkskortet,
lär hete något med "Wireless" och inaktivera det.

Inget gult vid något och inget trådlöst nätverkskort installerat såvitt jag förstår.

De båda övriga sakerna där är båda aktiverade.

Vad är fel ?

Permalänk
Medlem

Starta Internet Explorer och ta Verktyg-Internetalternativ-Anslutningar. Har Du något där tar Du bort det. Kolla också LAN-inställningar. Har Du proxy iklickat tar Du bort det.

Fungerar det inte får Du väl reparera windows eller helt ominstallera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgan:

Starta Internet Explorer och välj Verktyg-Internetalternativ-Anslutningar.
Har Du något där tar Du bort det.
Kolla också LAN-inställningar.
Har Du proxy iklickat tar Du bort det.

Nu har jag tagit bort det som stod i den rutan också.
Proxy var inte iklickat och inget annat dära heller.

Om jag nu för musen över symbolen nere i högra hörnet så står det... Åtkomst : Endast lokalt

Om jag kör Datorns eget felsökning så kommer det upp något slags medellande om att det kanske kan vara fel på något som kallas "DNS" inställningar...
Vad är detta för något ??

Permalänk
Medlem

I windows 7 som troligtvis är snarlikt vista.
Kontrollpanelen\Nätverks- och delningscenter -> ändra inställningar för nätverkskort ->egenskaper på det trådbundna kortet ->markera ipv4 alternativet->egenskaper->välj ".. automatiskt" på radioknapparna

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

I windows 7 som troligtvis är snarlikt vista.
Kontrollpanelen\Nätverks- och delningscenter -> ändra inställningar för nätverkskort ->egenskaper på det trådbundna kortet ->markera ipv4 alternativet->egenskaper->välj ".. automatiskt" på radioknapparna

* lPv4 & lPv6 alternativen var båda ibockade.

* Automatiskt är ibockade på båda.

Hjälp !

Permalänk
Medlem

Verkar som att inte routern vill ge dig en IP, prova att stänga av routern och starta den igen efter 10 sekunder eller mer.

Permalänk
Medlem

Prova starta om routern, som Villor skriver. Sedan går du in i Start->Kör och skriver "cmd" utan ".

Här inne skriver du ipconfig /release, slå enter.
Sen skriver du ipconfig /renew, slå enter
exit, slå enter

Detta alltså när routern är på och kabeln inkopplad. se om routern ger dig en ny ip.

Fungerar inte detta kan du skriva i cmd ipconfig /all, kolla vad din standard-gateway har för ipadress och sedan skriva den adressen (ser ungefär ut som 192.168.0.1) i din webbläsare för att se om du kommer åt routerinställningarna. Behövs ett användarnamn och lösenord är det ofta "admin" "admin".

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Villor:

Verkar som att inte routern vill ge dig en IP, prova att stänga av routern och starta den igen efter 10 sekunder eller mer.

En fundering...

...går det inte att framtvinga en NY IP utan att stänga av routern ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

En fundering...

...går det inte att framtvinga en NY IP utan att stänga av routern ?

jo, det går men det kanske har hänt något med routern. och den är ju tyyyyyp som en vanlig pc (d.v.s typ 90% av problemen löses med en omstart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Villor:

Verkar som att inte routern vill ge dig en IP,
prova att stänga av routern och starta den igen efter 10 sekunder eller mer.

Räcker 1 minut eller skall den vara avstängd typ 30 Minuter ???

Skrivet av isak88:

Fungerar inte detta kan du skriva i cmd ipconfig /all, kolla vad din standard-gateway har för ipadress och sedan skriva den adressen (ser ungefär ut som 192.168.0.1) i din webbläsare för att se om du kommer åt routerinställningarna.
Behövs ett användarnamn och lösenord är det ofta "admin" "admin".

Nu fattar jag inte riktigt....
Kan du förklara detta i steg för steg så att jag gör rätt !?!?

Skrivet av Pewtah:

jo, det går men det kanske har hänt något med routern.
och den är ju tyyyyyp som en vanlig pc
(d.v.s typ 90% av problemen löses med en omstart)

OK skall omgående stänga av den men som sagt, hur länge ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Räcker 1 minut eller skall den vara avstängd typ 30 Minuter ???

Som jag skrev: 10 sekunder räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Villor:

Som jag skrev: 10 sekunder räcker.

Jag fick telefon så nu har allt varit avstängt ofrivilligt i 40 minuter .

Det funkar fortfarande inte..... *Grrrrrrrrrr*

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Nu fattar jag inte riktigt....
Kan du förklara detta i steg för steg så att jag gör rätt !?!?

start>kör>cmd>ipconfig /all

leta fram rätt anslutning, det kommer stå att den är ansluten, och det är mycket fler parametrar och ip nummer här.

hitta "standard-gateway" där står ett ip nummer, som bör se ut som "192.168.0.1"

skriv in det nummret, alltså din standard-gateways ip nummer i webläsaren och se om du kommer fram till någon sida, du bör komma till ett webbui för din router. står det sidan kan inte visas eller hittar du inte ens en standard gateway ip så är det helt klart ditt nätverkskort som är wacko då du inte ens är ansluten till din router.

EDIT: isåfall, installera om drivrutiner eller köp ett nytt nätverkskkort för 50 spänn på kjelloco.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

start>kör>cmd>ipconfig /all

leta fram rätt anslutning, det kommer stå att den är ansluten, och det är mycket fler parametrar och ip nummer här.

hitta "standard-gateway" där står ett ip nummer, som bör se ut som "192.168.0.1"

skriv in det nummret, alltså din standard-gateways ip nummer i webläsaren och se om du kommer fram till någon sida, du bör komma till ett webbui för din router. står det sidan kan inte visas eller hittar du inte ens en standard gateway ip så är det helt klart ditt nätverkskort som är wacko då du inte ens är ansluten till din router.

EDIT: isåfall, installera om drivrutiner eller köp ett nytt nätverkskkort för 50 spänn på kjelloco.

Det är en bärbar LapTop dator.

Så här ser det ut :

Bilderna är "klickbara" för att få dem större om man vill....

Var hittar man nya drivrutiner till nätverkskortet ?
Hur tar jag reda på exakt vilket nätverkskort jag har inne i datorn ?
Hur kör man in nya drivrutiner i datorn då den ej går att ansluta till Internet ?

.

Permalänk
Medlem

Den som heter Fjutsi Siemens Computer WLAN är ditt trådlösa nätverkskort, eftersom du inte vill använda det trådlösa så kan du högerklicka på den och välja "Inaktivera" Så eliminerar vi lite krångel. Den går bara att aktivera igen om du vill ha trådlöst i framtiden.

"VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter" - Är det nätverkskort du anslutit din kabel till.

Ethernet Anslutning är alltså den du ska kolla under, och där står mycket riktigt Standard-Gateway 192.168.0.1. Skriv i din webbläsares adressfält (det fält du skriver in t ex www.sweclockers.com) 192.168.0.1. Och slå enter, kommer du då till någon sida? Vad visas på skärmen då?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Den som heter Fujitsu/Siemens Computer WLAN är ditt trådlösa nätverkskort,
eftersom du inte vill använda det trådlösa så kan du högerklicka på den och välja "Inaktivera",
Så eliminerar vi lite krångel.

Ethernet Anslutning är alltså den du ska kolla under, och där står mycket riktigt Standard-Gateway 192.168.0.1. Skriv i din webbläsares adressfält 192.168.0.1. Och slå enter,
1. Kommer du då till någon sida ?
2. Vad visas på skärmen då ?

Jooo, det trådlösa nätverkskortet har jag inaktiverat.

1. Nej, jag kommer inte till någon sida.
2. En liten fykant öppnas mitt på sidan och där står :
Användarnamn och lösenord krävs för servern 192.168.0.1 på Login to the Router Web Configurator

Permalänk
Medlem

Hm, det betyder i alla fall att du är ansluten till routern, så ditt nätverkskort fungerar troligtvis som det ska. Pröva att inaktivera ditt "VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter" när nätverkssladden är i, vänta 20 sekunder ungefär och aktivera det sen igen så kanske du får en ny ip av routern. Annars kan du prova att fabriksinställa din router. Vad har du för router? Ska snart sova, men kollar igen imorgon om du skrivit något mer.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Hm,
det betyder i alla fall att du är ansluten till routern, så ditt nätverkskort fungerar troligtvis som det ska.
Pröva att inaktivera ditt "VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter" när nätverkssladden är i,
vänta 20 sekunder ungefär och aktivera det sen igen så kanske du får en ny ip av routern.
Annars kan du prova att fabriksinställa din router.
Vad har du för router ?

Routern är en D-Link DI-804

Skall testa det dära med att avaktivera/aktivera

Permalänk
Medlem

Hur gick det?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Hur gick det?

Det fungerade inte !

Permalänk
Medlem

Fabriksinställ routern, finns ofta en liten knapp någonstans som man håller intryckt med t ex ett gem i cirka 10 sekunder. Om du är osäker kan du kolla i manualen.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!