Ställa in VISTA så att jag kan ansluta till fast Internet anslutning ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Fabriksinställ routern,
finns ofta en liten knapp någonstans som man håller intryckt med t ex ett gem i cirka 10 sekunder.

Det finns ett hål som det står "RESET" på jag antar att det är där jag skall trycka för att Nolla ut allt på routern.

Men... Min andra dator går ju klockrent på samma router !
Så kan det vara routern i alla fall ????

Permalänk
Medlem

Hm. Jag är absolut inte säker på att nolla routern löser problemet, men man utesluter ytterligare en faktor. Dessutom är det inte så pilligt att ställa in WLAN och dylikt igen på routern efter du nollat. Men vill du slippa det arbetet så nolla inte. Men jag har svårt att komma på vad felet är.. provat med en annan nätverkskabel?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Hm.
Jag är absolut inte säker på att nolla routern löser problemet, men man utesluter ytterligare en faktor.
Dessutom är det inte så pilligt att ställa in WLAN och dylikt igen på routern efter du nollat.
Men vill du slippa det arbetet så nolla inte.
Men jag har svårt att komma på vad felet är.. provat med en annan nätverkskabel ?

Några andra mekaniska saker att greja med på Routern än "Reset" finns inte förutom då On/Off knappen.
Jooo, jag har provat med en annan nätverkskabel.

En fundering....
Kan man inte köra kabeln direkt in i den krånglande datorn istället för att först köra in den i Routern ?
Det sitter ju samma sorts kontakt på dem.
Om det går så har man ju uteslutit Routern om felet består.... eller är jag helt ute å cyklar ???

Permalänk
Medlem

Det stämmer, nätverkskabeln som kommer ifrån ditt nätverksuttag eller modem (beroende på anslutning) går troligtvis in i din WAN bort, den kan du sätta direkt i datorn och ser om du kommer åt nätet.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2stroke:

Några andra mekaniska saker att greja med på Routern än "Reset" finns inte förutom då On/Off knappen.
Jooo, jag har provat med en annan nätverkskabel.

En fundering....
Kan man inte köra kabeln direkt in i den krånglande datorn istället för att först köra in den i Routern ?
Det sitter ju samma sorts kontakt på dem.
Om det går så har man ju uteslutit Routern om felet består.... eller är jag helt ute å cyklar ???

Det jag menade med att "stänga av" routern var att dra ur sladden vissa routrar har dock en strömbrytare, men prova med att dra ur den i 10 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Det stämmer,
nätverkskabeln som kommer ifrån ditt nätverksuttag går troligtvis in i din WAN bort,
den kan du sätta direkt i datorn och ser om du kommer åt nätet.

Nej , jag kommer inte åt nätet fast jag sätter sladden direkt i datorn.

Skrivet av Villor:

Det jag menade med att "stänga av" routern var att dra ur sladden
vissa routrar har dock en strömbrytare,
men prova med att dra ur den i 10 sekunder.

Detta hjälpte inte.

Permalänk
Medlem

Jag provade att ändra DNS anslutningarna ----> Och nu funkar det plötsligt !!!

HURRA !!!

Undrar dock om det bara är tillfälligt !?!?!

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt precis tänkt skriva att du borde kolla över DNS inställningar och manuellt mata in dns ip. Men då är allt frid och fröjd då :)!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av isak88:

Hade faktiskt precis tänkt skriva att du borde kolla över DNS inställningar och manuellt mata in dns ip.
Men då är allt frid och fröjd då !

TACK alla för hjälpen !

...men nu kommer andra problem med att ställa in datorn på optimalt sätt
...det tar vi dock i annan tråd !