Stegrande problem som bara blir värre och värre

Permalänk
Medlem

Stegrande problem som bara blir värre och värre

Har ett stort problem med min dator, att den fryser i tid och otid helt utan något synligt mönster. Alltså, inte bara när jag spelar etc., utan det kan ske när som från att windows börjar ladda. Allt fryser, även muspekaren och enda lösningen är att starta om datorn.

Detta har blivit värre och värre på bara några dagar, och nu dyker nya fel upp, till exempel så kan jag inte hämta hem filer från internet(Mozilla Firefox). De dyker upp i filhämtaren, men när jag går in på mappen "hämtade filer" så är den tom, likaså om jag söker på filnamnet så finns den inte på datorn. Det fungerar inte heller att köra en fil utan att spara den, då det inte händer något alls.

Jag har som jag skrivit i en annan tråd misstänkt processorn, så därför körde jag ett standardpass med OCCT och testade CPU:n, och då(efter jag startat om datorn då den självklart frös efter att testet blivit klart) kollade jag på diagrammet som OCCT genererat och då står det "Error Detected on Core#-1". Kan det vara att processorn helt enkelt är trasig, kombinerat med ett mjukvarufel?

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Medlem

Bruka vara ovanligt att processorn går sönder så där om man inte har överklockat eller klantat sig på något sätt.

Permalänk
Medlem

Är det ingen som har någon aning? Har fortfarande detta extremt irriterande problem, och nu när jag försöker installera om windows så fryser dator i installationen. Eftersom jag formaterade enhet C så har jag inget operativsystem på datorn, men ändå fryser den. Jag har innan kört memtest utan problem, gick igenom 3 rundor utan några problem, men jag tror ändå att det har något med minnena att göra. Men varför fryser den då bara när man är inne i operativsystemet? Dessutom tar det ibland lång tid för windows att starta. Har försökt hitta lösning på nätet, men utan resultat...är det någon som kan i alla fall ge mig något nytt att gå på eller får jag helt enkelt ta och beställa en ny burk?? :S

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Medlem

har du klockat processorn ?

Visa signatur

Core 2 Quad Q9300 2.55Ghz | Zalman 9500A | Asus P5Q-SE PLUS | 5GB DDR2 800mhz | XFX 5770 1GB | 230GB WD & 320GB WD |
iPhone 4 16GB

Permalänk

Hade detta exakta problem, då var det grafikkortet som var boven. Kortet gick bara sönder efter några månader, så mitt tips är prova med ett annat grafikkort om möjligt.
CPU'n verkar inte troligt då det brukar resultera i att datorn blådumpar och inte fryser, eller helt enkelt inte ens bootar.

Permalänk
Medlem

Okej, tack Asheileon, jag ska testa detta. Processorn är oklockad och temperaturerna ligger inom rimliga gränser...Men var det exakt så som jag beskrev det eller?

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Skrivet av johnponn:

Okej, tack Asheileon, jag ska testa detta. Processorn är oklockad och temperaturerna ligger inom rimliga gränser...Men var det exakt så som jag beskrev det eller?

Japp, frysningar då och då även när jag bara hade skrivbordet uppe och inget annat problemet för mig uppstod oftare efter första gången det hände och tillslut så frös det några gånger innan jag ens hunnit logga in, då fick jag nog och reklamerade kortet(ASUS 5970) och fick ett nytt

Permalänk
Medlem

Okej, jag testade precis med ett annat grafikkort som jag vet fungerar. Men det hjälpte inte. Jag skulle stresstesta datorn i OCCT, men den frös efter 1 sekund...:S Så, tillbaka på ruta 1.

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Skrivet av johnponn:

Okej, jag testade precis med ett annat grafikkort som jag vet fungerar. Men det hjälpte inte. Jag skulle stresstesta datorn i OCCT, men den frös efter 1 sekund...:S Så, tillbaka på ruta 1.

Då verkar det mest logiskt att det är CPU då kolla runt i BIOS och enhetshanteraren i Windows att allt ser ok ut, dvs alla 6kärnor i ditt fall är aktiverade och syns samt att rätt mängd RAM syns i BIOS, Windows och gärna i ett övervakningsprogram t.ex CPU-Z. Om det finns några skilldnader på uppgifterna mellan så många program på viktig info som RAM och kärnor så brukar nått vara totalfel.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan också vara ditt minne och/eller hdd som spökar, eller tom nätagget, så kolla med memtest86+ och något disktestprogram typ Crystal hddtest eller vad det heter

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

har redan kört igenom memtest tre gånger utan fel. Kan hårddiskfel yttra sig på det viset? är det inte mer typ korrupta filer och nekade filåtkomster som brukar följa hårddiskfel?

Jag tror jag kommit något på spåret nu...jag bytte slot på ena minnet till 3:e sloten på mobot. Hittills har det snart klarat en session med OCCT på 1 h. Kanske är det så att den 2:e sloten på mobot är defekt? Eller är det så att slot 1 och 3 ger dual channel istället för 1 och 2?

Visa signatur

Intel i7 6700K @4GHz l 16GB DDR4 l Asus Z170I Pro Gaming l GTX1060 6 Gb l Fractal Design Define Nano S l Corsair HX 650W l Samsung 1500GB l LG WTQ 22"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johnponn:

har redan kört igenom memtest tre gånger utan fel. Kan hårddiskfel yttra sig på det viset? är det inte mer typ korrupta filer och nekade filåtkomster som brukar följa hårddiskfel?

Jag tror jag kommit något på spåret nu...jag bytte slot på ena minnet till 3:e sloten på mobot. Hittills har det snart klarat en session med OCCT på 1 h. Kanske är det så att den 2:e sloten på mobot är defekt? Eller är det så att slot 1 och 3 ger dual channel istället för 1 och 2?

Kolla i/med CPU-Z

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)