Permalänk
Medlem

Tyst dator för digitalt skapande

Hej kära SweClockare, jag skriver detta för att jag är i stort behov av hjälp och vet att här finns oerhörda mängder kunskap!

Jag behöver en stationär dator men har fullkomligt drunknat i alla alternativ som står till buds. Jag har tappert försökt läsa på och snoka runt men erkänner mig nu besegrad. Jag vet helt enkelt inte vad som är för mycket eller för lite eller hur man väljer. Jag har dock en klar uppfattning om mina behov!

Datorn skall användas till följande sysslor:
1. Grafikprogrammering med DirectX och Visual Studio 2010.
2. Ljudinspelning och mixning med Steinberg Cubase 5.
3. 3DS MAX på hobbynivå.

Datorn skall även:
1. Vara tyst! Jag får mycket svårt att koncentrera mig av oönskat bakgrundsljud.
2. Köra Windows 7 Professional.
3. Använda två skärmar, en 1920x1200 DVI-D och en 1024x768 VGA.

Observera att jag inte ställer några krav på att kunna spela spel!
Observera även att jag inte är intresserad av att överklocka!
Specifikationen ovan är ju inte särskilt krävande, så kanske är begagnatmarknaden ett alternativ? Det saknas inte pengar men är såklart ingen mening att lägga mer än nödvändigt heller. Låg ljudnivå spelar som sagt stor roll. Vilka åtgärder kan man vidta för att få datorn tyst? SSD-disk är såklart en möjlighet. Vilka andra sätt ger störst effekt?

Var och efter vad bör jag leta?

Jag tackar på förhand för de svar och den hjälp jag hoppas få!

Permalänk

Du behöver ju ingen super dator till dina krav men frågan är hur bra dator du vill ha kan du leva med att det är segt eller du vill att det ska flyta riktigt bra det är det som är frågan om inte budgeten styr som den inte gör.

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

Jag vill inte behöva vänta. De program jag angett ovan ställer ju inga enorma krav, men processorn är kanske den komponent som de ställer störst krav på? Är hög klockhastighet eller många kärnor av störst betydelse för sådana program? Hur skulle tillexempel någon utav AMD Athlon II processorerna klara sig?

Permalänk
Inaktiv

*Rubrik ändrad*

Tänk på att sätta en tydligare rubrik när du skapar trådar, det blir då enklare för andra att se vad den handlar om och i sin tur ge dig den information du söker. Pris bör även finnas med i rubriken. http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Permalänk
Medlem

Är inte hundra på hur mycket prestanda dina program kräver, men SSD, 4gb ram och en fyrkärnig processor låter ju inte helt fel.
Går nog lika bra att köra AMD så kommer du billigare undan.

För att hålla ner ljudnivån, en valfri CPU-kylare från Noctua (fläktar kommer med, kör på U.L.N.A för lägsta ljudnivå). Corsair och Enermax nätagg är lätta att få tag på i sverige och är nog tillräckligt tysta för ditt behov. Ska du ha ett diskret grafikkort så finns det många bra heatpipe kylda varianter som du bör välja får att minimera onödigt ljud.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW