Bästa/billigaste 2TB HDDn ?

Permalänk

Bästa/billigaste 2TB HDDn ?

Dehär verkar ju lite för dyra kanske:
Kjell & Co: 3,5" SATA2/IDE

Men här verkar det vara en rätt så billig tycker jag:

Alina System AB - Sökning: 2TB

Någon som vet några billigare?

Men man måste ju också tänka på hur snabba de är.
Hårddisken är tänkt att sitta i min nyinköpta D-Link DNS-323 NAS . Två stycken som speglar varandra om den ena skulle gå sönder. Spegling sänker väl också prestandan med några procent? Ungefär hur mycket tro?

Jag tänkte på dethär med EARS. Fungerar det på den Linuxbaserade D-Link NASprogramvaran?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Dehär verkar ju lite för dyra kanske:
Kjell & Co: 3,5" SATA2/IDE

Men här verkar det vara en rätt så billig tycker jag:

Alina System AB - Sökning: 2TB

Någon som vet några billigare?

Men man måste ju också tänka på hur snabba de är.
Hårddisken är tänkt att sitta i min nyinköpta D-Link DNS-323 NAS . Två stycken som speglar varandra om den ena skulle gå sönder. Spegling sänker väl också prestandan med några procent? Ungefär hur mycket tro?

Jag tänkte på dethär med EARS. Fungerar det på den Linuxbaserade D-Link NASprogramvaran?

WEBHALLEN.com - Western Digital Caviar Green 2TB (IntelliPower / 64MB Cache / SATA II / NCQ)

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk

Tacktack för tips!

Jag tittade även en bit i DatorMagazin.
Där verkar det nästan som att Samsung 2TB EcoGreen F3 32MB (Alina System AB) är ett rätt så skapligt val för en server som både väger jämt med pris och prestanda.

Någon som har Septembernumret av DatorMagazin och kan se lite själv?

Eller någon annan som har lite erfarenheter av Samsung 2TB EcoGreen F3 32MB eller kanske tillochmed någon annan disk?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Tacktack för tips!

Jag tittade även en bit i DatorMagazin.
Där verkar det nästan som att Samsung 2TB EcoGreen F3 32MB (Alina System AB) är ett rätt så skapligt val för en server som både väger jämt med pris och prestanda.

Någon som har Septembernumret av DatorMagazin och kan se lite själv?

Eller någon annan som har lite erfarenheter av Samsung 2TB EcoGreen F3 32MB eller kanske tillochmed någon annan disk?

Skulle tippa på att Seagate LP är snabbare med sina 5900 RPM men drar mer och är lite dyrare. Samsungarna brukar dock vara riktigt stabila och svala till skillnad från WD och Seagate så det är inget dåligt val.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Jaha, och Seagate LP 2TB Barracuda verkar även finnas på centrallager hos min närmaste käraste datorbutik (alina.se).
Men den verkar vara ju då vara långsammare på vissa delar och bättre på andra saker i DMZ testet.
Men det mystiska är att en hårddisk som är långsammare rent fysiskt, har generellt snabbare läsning och skrivning än de på över 5400 RPM?
Hur kan det komma sig egentligen? ultraextremt mystiskt.
Vad tror ni?
Eller är något tokigt?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Tacktack för tips!

Jag tittade även en bit i DatorMagazin.
Där verkar det nästan som att Samsung 2TB EcoGreen F3 32MB (Alina System AB) är ett rätt så skapligt val för en server som både väger jämt med pris och prestanda.

Någon som har Septembernumret av DatorMagazin och kan se lite själv?

Eller någon annan som har lite erfarenheter av Samsung 2TB EcoGreen F3 32MB eller kanske tillochmed någon annan disk?

Har 4st i en 6a på ett lsi 9260-8i (en rasa efter någon dags lugnt användande, rma osv). pa1983 hade också en som inte riktigt pallade (finns att läsa i vem har mest hårddiskutrymme på swec).
Vet inte riktigt hur mycket som skiljer sig mellan de olika 2TBarna (pa1983 hade vissa synpunkter på samsung hd203wi), men du kan ju köpa och hårdköra dem några dagar för att rensa bort ev. måndagsex. innan du har kritisk data på dem (jobbigt att behöva återbygga från backupen ifall du har börjat lägga in viktig data).

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Jaha, och Seagate LP 2TB Barracuda verkar även finnas på centrallager hos min närmaste käraste datorbutik (alina.se).
Men den verkar vara ju då vara långsammare på vissa delar och bättre på andra saker i DMZ testet.
Men det mystiska är att en hårddisk som är långsammare rent fysiskt, har generellt snabbare läsning och skrivning än de på över 5400 RPM?
Hur kan det komma sig egentligen? ultraextremt mystiskt.
Vad tror ni?
Eller är något tokigt?

Inte alls mystiskt. Överföringshastigheten har inget direkt samband med rotationshastigheten då lägre rotationshastighet gör att informationen kan packas tätare så det blir i slutändan ungefär detsamma. Däremot kan man inte komma ifrån den högre söktiden i samband med lägre rotationshastighet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tänkte bumpa tråden nu när F4:an har släppts. Jag funderar mellan F4 och WD Green disken, det jag tänkte använda den till är lagring då jag snart får mitt 100Mbit/s-bredband. Vad jag har förstått så är Green-disken inte bra om man ska använda det i något annat än Windows, vilket jag tycker låter konstigt och vill gärna ha det bekräftat från er kunniga människor på SweC. Priset på diskarna:

WD: 929:- ink frakt från Inet (SweC-medlem)
F4: 991:- ink frakt från DustinHome (Studentrabatt)

F4:an kommer dock inte in på lager förrän 13 Okt.

Så vilken ska jag välja?

Permalänk

Själv skulle jag nog faktiskt vänta tills F4an kommer. Jag skulle nog inte alls köpa WD Green. Den är inte så jättesnabb enligt t ex DMZ:s tester och så är det lite fix och joxande med den innan man kan få den helt fungerande i windows (är inte extremt insatt i hur det var med kompatibeliteten, men det var nog så att den funkar bättre med WinVista och Win7. Vad jag hört så är det så att med WinXP måste man fixa lite innan med den för att få den att fungera bra tror jag faktiskt)
Det är min lilla uppfattning.
Jag skulle nog vänta tills F4an kommer ändå efterssom att jag tror den är lite mer vanligt uppbyggd än WD Green.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem

F4 har 4K-sektorer, precis som WD-EARS-serien, iaf enligt den tekniska specifikationen. Alltså samma potentiella alignment-problem med gamla operativ, som XP. "Lite mer vanligt" uppbyggd? Vad innebär det?
På WD och XP byglar man bara stift 7-8, eller ännu bättre kör Acronis alignmenttool, som tar ungefär 10s på en tom, formatterad 2TB-disk.

Vilka prestandatester visar WD med 667GB-plattor som långsammare än någon annan motsvarande disk?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jaha då fick man veta lite.
Jag måste erkänna att jag inte läst så mycket om hårddisken. Kanske bara på ett 3-4 ställen. Ett av dem är i Datormagazin sidan 39 nr 9 2010.

Det som ser mest underligt ut där, är att ett av de 6 testerna angående hastighet så är testet med "Skrivning av mindre filer MB/s" nere på 5,4 MB/s. Kan vara det jag reagerade på mest. Men annars i genomsnitt är den ju inte snabbare än Samsung F3an 2TB (nästan motsvarighet till F4 har jag kanske läst nästan). Bara en aning långsammare. Vi kan ju också konstatera att det finns en teoretisk hastighet och en praktisk (som man kan få fram ur tester, men de kan ju även variera lite mellan testerna som alla gör också..)

Intressant diskussion.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem

Gamla 500GB/disk EARS var ju snabbare än Samsung F3EG i detta seriösa test: Western Digital Caviar Green 2TB Review (WD20EARS) | StorageReview.com
Att det var EARS med 500GB ser du på det förstärkta locket, eftersom 4-skivors varianten kräver dubbel lagring. Nyligen köpta EARS tillverkade 15 augusti var med 3 skivor och 667GB-skivor. Jag lade ut en enkel HD-tune graf i en annan tråd.

Jag har alla generationer av WD Green (+3år tillbaka), och mina nya 2TB 667GB-varianter känns klart snabbare än mina WD15EADS (500GB/skiva). Första 1TB-Green hade 4 skivor och 250GB/skiva. Jag använder dem dagligen fortfarande, men de är betydligt långsammare.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det blev en F4 från Inet för 990:-. Hoppas att jag blir nöjd Tack för alla svar!

Visa signatur

P5Q- E, E8400 @ 3.0 Ghz, XFX HD5850 1GB, Corsair 550W, OCZ 2x2048MB PC2-8000.