Lista på bärbara datorer med defekta Geforce publicerad

Permalänk
Melding Plague

Lista på bärbara datorer med defekta Geforce publicerad

Ett femtiotal modellserier från Dell, HP/Compaq och Apple tillverkade mellan 2005–2008 uppges vara defekta i en grupptalan mot Nvidia, även känt som "bumpgate".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

nVIDIA gör väl bara arkitekturen och tillverkar inte själva kretsen ? sen så är det ju inte nVIDIA som säljer datorerna, så det verkar lite konstigt att förfölja bara dem

Permalänk
Medlem

MMM, men vem vet kanske är ett drivrutinsfel klockar kretsarna med 20 %

Bärbara är ju kompakta med små fläktar och dom kör inte på högvarv på grund av ljudnivån, så de är inte konstigt om de blir för varmt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det här stämmer jäkligt bra överens med vad jag ser, främst på Hp sidan, och jag ser dem fortfarande komma, men man kan inte skylla grafikkorten för allt, för lika ofta är det moderkorten i de satans dv-serierna som _alltid_ dyker upp, är innerligt trött på hp´s konsumentserie bland bärbara....det är ju likadant med de nyare serierna som görs idag också, totalt hopplöst!

Men dells maskiner..de ser jag ytterst sällan på reparationsbordet faktiskt..är det nån som råkat ut för den här grafikkortsdöden och har en sådan modell som listats?..bara lite miljöskadad pcteknikernyfikenhet:P

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

nVIDIA gör väl bara arkitekturen och tillverkar inte själva kretsen ? sen så är det ju inte nVIDIA som säljer datorerna, så det verkar lite konstigt att förfölja bara dem

Nvidia står ju även för uppsättning av lödtenn och det var bland annat blandningen av denna som en av orsakerna, det var i samma veva som dom bytte till bly fritt lödtenn

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

nVIDIA gör väl bara arkitekturen och tillverkar inte själva kretsen ? sen så är det ju inte nVIDIA som säljer datorerna, så det verkar lite konstigt att förfölja bara dem

Men snälla, förfölja? Nvidia distribuerade felkonstruerade/defekta - och senare medvetet dessutom - grafikkretsar till HP/Dell/Apple. Nvidia försökte blåsa slutanvändarna, oss konsumenter, och nu får dom ta konsekvensen av det. Det är ingen sammansvärjning eller flamewar.

Typos
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Det här stämmer jäkligt bra överens med vad jag ser, främst på Hp sidan, och jag ser dem fortfarande komma, men man kan inte skylla grafikkorten för allt, för lika ofta är det moderkorten i de satans dv-serierna som _alltid_ dyker upp, är innerligt trött på hp´s konsumentserie bland bärbara....det är ju likadant med de nyare serierna som görs idag också, totalt hopplöst!

Men dells maskiner..de ser jag ytterst sällan på reparationsbordet faktiskt..är det nån som råkat ut för den här grafikkortsdöden och har en sådan modell som listats?..bara lite miljöskadad pcteknikernyfikenhet:P

Japp sett många av dessa fel på dellisarna problemet ligger ofta i att dom inte kör enhetliga chipset. intel chipset till nvidia eller amd gfx kort eller intel chipset till amd cpu och gfx, blir ingen bra kompatibilitet mellan kretsarna.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Avstängd

Bara jag som reagerar på att denna artikel redan visats här på sweclockers för ett bra tag sedan?
Vad är anledningen till att skriva om det igen? Detta visste vi ju redan...
Plus att vad spelar det för roll om dom råkat trycka in en geforce 8xxx krets i ett antal bärbara datorer, och tillverkaren inte kyler dem tillräckligt och skiten går sönder?
Slutanvändarna har väl endå garanti, eller hur? då får dem sina bärbara datorer utbytta i vilket fall som helst. Vilket gör detta helt stört löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Men dells maskiner..de ser jag ytterst sällan på reparationsbordet faktiskt..är det nån som råkat ut för den här grafikkortsdöden och har en sådan modell som listats?..bara lite miljöskadad pcteknikernyfikenhet:P

Jag har en XPS1330 inköpt 2007 som blev reparerad pga detta fel. Moderkort + grafikkort byttes ut. Supporten sa att förr eller senare drabbas alla XPS köpta innan sept 2008 av felet.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att alla modellerna finns med på den sidan, min Inspiron 1520 med ett 8600m GT hänger sig med antingen bluescreen eller ränder över hela skärmen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Men snälla, förfölja? Nvidia distribuerade felkonstruerade/defekta - och senare medvetet dessutom - grafikkretsar till HP/Dell/Apple. Nvidia försökte blåsa slutanvändarna, oss konsumenter, och nu får dom ta kosekvensen av det. Det är iigen sammansvärjnig eller flamewar.

Hade för mig att nya miljöregler tvingade Nvidia att byta till ett nytt lödtenn som först långt efter produktion visade sig överkänslig mot härdning. Hade gjort samma sak i det läget eftersom alternativet vore att sluta producera på obestämd framtid.

Någon som vet om det bara är ett sammanträffande att det dyker upp två "good will" utlåtande såhär tätt? (tänker på fermi förseningen)

Permalänk
Medlem

Jag har en Dell Vostro 1500 med ett 8600M i. Den finns inte med på listan men kretstypen (8xxxM) stämmer ju överens. Är den drabbad?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

låter ju lite konstigt att de får hålla på så länge innan det uppmärksammas

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonlord:

...intel chipset till amd cpu och gfx, blir ingen bra kompatibilitet mellan kretsarna.

Hehe, humor

Permalänk
Medlem

Sa ratt, hoppas de blir ett stop pa detta!

Har tva stycken HP pavilions en DV9312 och en dv5-1095

DV9 gick sonder efter 13 manader (svart skarm) fick den lagad och sen la den av igen 8 manader senare.

DV5 borjar fa mer och mer fel symptom nu efter 15 manader och batteriet brakade precis

Visst NVIDIA salde defekta kretsar men HP eller de andra visste om detta problem men anvande iallafall kretsarna och later slutkunden betala for detta!

Onskar att man kunde stamma HP och NVIDIA har i sverige precis som de gor nu i USA!

PS. Sonyn Vaio Z som jag har nu har inte haft ett problem pa 24 manader! DS.

Visa signatur

Corsair HX 620W / Corsair HX 620W * 2 - A8R32-Dlx / A8N32-SLI-Dlx * 2- O-165 / X2-3800+ - H2O på cpu, nord och graffe - 850XT / X1900XT - OCZ EL 3700 Pl 2*512 Mb OCZ EL 3500 * 256 / Kingston HyperX 4*512 Mb - DVD - 36 Gb Raptor / 160 Gb / 250 Gb / 300 Gb / 250 Gb ...

Permalänk
Medlem

Min är tillverkad 08 och visar linjer på skärmen då och då, ibland flashar skärmen till i rött. Ringde HP och dom sa att jag får stå för lagning själv, min är ur dv9xxx serien.

Visa signatur

Intel Q6600 @ 3.4Ghz Asus P5K 4gb ram corsair XMS Sapphire Radeon HD6970 2GB Samsung 750gb, wd 750 black ed
GB, Samsung 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Jag har en Dell Vostro 1500 med ett 8600M i. Den finns inte med på listan men kretstypen (8xxxM) stämmer ju överens. Är den drabbad?

Jag har också en Dell Vostra 1500 och undrar också varför den inte finns med :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ORCA99:

Min är tillverkad 08 och visar linjer på skärmen då och då, ibland flashar skärmen till i rött. Ringde HP och dom sa att jag får stå för lagning själv, min är ur dv9xxx serien.

Kontaktade ocksa HP support efter DV9:ans andra haveri men fick da reda pa att de inte inte gick pa garanti eller annat. Papekade att pa deras amerikanska sida sa fick de den lagad eller utbytt men fick ett snorkigt (hon var verkligen snorkig) att eftersom det inte stog pa svenska (svensk sida) sa gallde det inte. Det konstiga ar att HPs svenska sida lankar till den amerikanska....

Sa. Kop aldrig HP datorer!

Visa signatur

Corsair HX 620W / Corsair HX 620W * 2 - A8R32-Dlx / A8N32-SLI-Dlx * 2- O-165 / X2-3800+ - H2O på cpu, nord och graffe - 850XT / X1900XT - OCZ EL 3700 Pl 2*512 Mb OCZ EL 3500 * 256 / Kingston HyperX 4*512 Mb - DVD - 36 Gb Raptor / 160 Gb / 250 Gb / 300 Gb / 250 Gb ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyreiz:

Bara jag som reagerar på att denna artikel redan visats här på sweclockers för ett bra tag sedan?
Vad är anledningen till att skriva om det igen? Detta visste vi ju redan...
Plus att vad spelar det för roll om dom råkat trycka in en geforce 8xxx krets i ett antal bärbara datorer, och tillverkaren inte kyler dem tillräckligt och skiten går sönder?
Slutanvändarna har väl endå garanti, eller hur? då får dem sina bärbara datorer utbytta i vilket fall som helst. Vilket gör detta helt stört löjligt.

lol så det är ok att sälja produkter som går sönder efter ett tag så du måste vara utan den medan den är på reperation om inte felet skylls på användaren som händer ibland
och att du förmodligen förlorar innehållet på din dator. Ditt argument är "stört löjligt"

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Men snälla, förfölja? Nvidia distribuerade felkonstruerade/defekta - och senare medvetet dessutom - grafikkretsar till HP/Dell/Apple. Nvidia försökte blåsa slutanvändarna, oss konsumenter, och nu får dom ta kosekvensen av det. Det är iigen sammansvärjnig eller flamewar.

Senast jag kollade var "blåsning" och "produktionsfel" inte samma sak. Och som andra har nämnt så tvingades nVidia byta till ett blyfritt lödtenn som i längden visade sig vara undermåligt för just det här ändamålet.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Permalänk

fick detta felet på min sony vaio jag hade. den hade 8400gs och det bara dog medans jag spelade.

fick dock hela datorn utbytt mot en ny i samma prisklass.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem

Mitt första 8800GTX dog av värme, gröna linjer över hela skärmen efter 2 år. Så jag köpte ett till, det dog efter 1,5 år. Efter det kände jag mig lite som denna sketch i Monthy Python: "When I first came here, this was all swamp. Everyone said I was daft to build a castle on a swamp, but I built it all the same, just to show them. It sank into the swamp. So I built a second one. That sank into the swamp. So I built a third one. That burned down, fell over, then sank into the swamp. But the fourth one stayed up! And that's what you're going to get, Lad."

Så efter det köpte jag mig mitt ATi begagnat och som hitentills inte strulat (förutom dåliga drivisar då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyreiz:

Plus att vad spelar det för roll om dom råkat trycka in en geforce 8xxx krets i ett antal bärbara datorer, och tillverkaren inte kyler dem tillräckligt och skiten går sönder?
Slutanvändarna har väl endå garanti, eller hur? då får dem sina bärbara datorer utbytta i vilket fall som helst. Vilket gör detta helt stört löjligt.

Mest dumma åsikten på länge jag läst. Och vad ska en användare göra efter 1år och 1 månad om datorn går sönder? Skylla sig själva att de har köpt t.ex. en hp med nvidia och garantin har gått ut? Du tycker det är helt okej att man beräknar livslängd till 1 år och sedan efter de får de gå sönder hur mycket som helst?

Permalänk
Skrivet av Vexo:

Mitt första 8800GTX dog av värme, gröna linjer över hela skärmen efter 2 år.

grönt = nvidia så

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Mitt första 8800GTX dog av värme, gröna linjer över hela skärmen efter 2 år. Så jag köpte ett till, det dog efter 1,5 år. Efter det kände jag mig lite som denna sketch i Monthy Python: "When I first came here, this was all swamp. Everyone said I was daft to build a castle on a swamp, but I built it all the same, just to show them. It sank into the swamp. So I built a second one. That sank into the swamp. So I built a third one. That burned down, fell over, then sank into the swamp. But the fourth one stayed up! And that's what you're going to get, Lad."

Så efter det köpte jag mig mitt ATi begagnat och som hitentills inte strulat (förutom dåliga drivisar då)

Vad har dina GTX kort med detta att göra?

Permalänk
Medlem

Själv hade jag en Zepto 3415 med ett nVidia-kort i sig. Hade inga problem med den, så jag kanske hade tur eller så var det inget defekt kort i den.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av marjasin:

Mest dumma åsikten på länge jag läst. Och vad ska en användare göra efter 1år och 1 månad om datorn går sönder? Skylla sig själva att de har köpt t.ex. en hp med nvidia och garantin har gått ut? Du tycker det är helt okej att man beräknar livslängd till 1 år och sedan efter de får de gå sönder hur mycket som helst?

Om garantin har gått ut tycker jag inte riktigt att man ska gnälla, då kanske man skulle köpt datorn med 3års tillverkargaranti istället.... min personliga åsikt alltså, man kan väl inte förvänta sig att alla stora företag som vill gå med vinst ska hålla en i handen och hjälpa en efter att garantin har gått ut, eller ?

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Vad har dina GTX kort med detta att göra?

Att Nvidia har dåliga lödningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

Om garantin har gått ut tycker jag inte riktigt att man ska gnälla, då kanske man skulle köpt datorn med 3års tillverkargaranti istället.... min personliga åsikt alltså, man kan väl inte förvänta sig att alla stora företag som vill gå med vinst ska hålla en i handen och hjälpa en efter att garantin har gått ut, eller ?

Jo men har dom ett känt fel så tycker jag att det ska åtgärdas även om garantin har gått ut!

Om det kommer dåliga kretsar från nVIDIA så är det ju bara att dom rättar till det!