Problem med Asus GTX 470 kort, dator låser sig och startar om

Permalänk

Problem med Asus GTX 470 kort, dator låser sig och startar om

Hej är relativt ny inom det här med datorer men kan dom grundläggande grejerna. Jag och en kompis satte för en månad ihop en dator med egna delar och allt funkade bra ifrån början.
Men efter några dagar när jag slått på datorn kunde den helt plötsligt låsa sig och starta om, fick inte upp några felmeddelanden och trodde det var kylningen.

Efter att ha köpt två nya 140 mm fläktar till fortsatte problemen så jag tror de lutar mot Grafikkortet. Har som sagt ett Asus Geforce GTX 470 med de senaste drivrutinerna ifrån Nvidias hemsida. Någon som kan ha några tips om hur jag hittar felet?

Permalänk
Hedersmedlem

Annat innehåll i burken tex nätagg? Testat minnet och burken i övrigt med memtest86+ och dyl?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Moderkort Asus 1156 P7P55D EVO

Processor Intel core i5 760 2.8GHz 8MB

Nätagg Corsair 650W TX ATX

Minne Corsair 4096MB DDR3

Har inte testat eller bänkat datorn på något sätt då jag inte vet vilka program jag bör köra. Därför jag ber om hjälp här.

Kompisen som hjälpte mig sätta ihop datorn har precis samma som jag har och det är konstigt att han inte har samma problem tycker han, det han skulle kunna tänka sig är att grafikkortet är trasigt på något sätt men hur kan man ta reda på det?

Permalänk
Antielefant

Jag ställer mig extremt tveksam till att grafikkortet skulle vara felorsaken om det händer när datorn inte belastas nämnvärt.

Du kan i och för sig testa att byta grafikkort med honom och se om problemet överförs, men min kvalificerade gissning vore att problemet beror på ett defekt RAM-minne. Ladda ner och bränn ut Ultimate Boot CD, och kör ett par passes i Memtest 86+.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Okej det låter skönt att det inte ska va det, är ju en jävla honkstonk till kort att lyfta ur och feppla med. Gör som du säger och återkommer med reslutat. Tack för all hjälp!

Permalänk

Då får man lov att ställa ännu en dum fråga... Har fixat programmet men har inte något program för att bränna ut cd skivor, något vettigt man kan ladda ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ration_0607:

Då får man lov att ställa ännu en dum fråga... Har fixat programmet men har inte något program för att bränna ut cd skivor, något vettigt man kan ladda ner?

För mig funkar funkar imgburn bra att bränna imagefiler. Du kan ladda ner det på deras hemsida The Official ImgBurn Website

Permalänk
Antielefant

Håller bara med, enda programmet som går att rekommendera.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Tackar för all info, har inte kört igång med detta ännu då jag hittade en indikation på vad felet skulle vara. Gick in i åtgärdscentret på daton och där fick jag upp följande meddelande angående avstängningarna.

Install your power management system, your power managment system is missing a driver. Det den ber mig ladda ner och installera är då Cool and quiet som jag inte ens kan öppna för min CPU inte stöder programmet?

Nån som kan ha ett hum om vad det handlar om då?

Permalänk
Antielefant

ACPI-drivrutinen som hör till moderkortsdrivrutinerna. Finns på CD'n som följde med moderkortet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Sitter med samma problem med dig, ibland så hänger sig datorn och den startar om sig själv.

Testade med att byta ut grafikkortet till ett gammalt, ett 9400gt och inga liknande problem eller några problem alls har visats sig.

Sitter med en i7 950 6gb ram och 470 (9400gt atm).

WEBHALLEN.com - Varukorg: köp

här är hela datorn

Permalänk

Okej fan ännu mera huvudvärk... Jag fattar inte har gjort test på både minne och grafikkort och bänkat sönder det men inte fått det att crasha för att senare starta om datorn och få den att låsa sig för man öppnar startmenyn. Ska jag helt enkelt gå tillbaka med grafikkortet?

Det enda som skiljer våra burkar är moderkortet och i7an så jag antar att det ligger på grafikkortet iallf?

Permalänk
Avstängd

Har haft ett par ASUS GTX 470 i SLI i några veckor, har klockat skiten ur dem och bytt BIOS.. Så vet inte om jag har "brought this one on myself".
Men upplever samma problem som du, fast i benchmarkprogram samt nu när jag bara skulle se vanlig 3D-film..

Visa signatur

Asus PT6 Deluxe v2 | i7 920 @ 3,2GHz | Corsair Dominator DDR3 6GB @ 1600MHz | Intel X25-M 80GB SSD | 2x Gigabyte GTX470 1GB @ 850/2100 - 1.050v | Alienware OptX AW2310 23" 120Hz | nVidia 3D Vision

Permalänk

Har ju inte gjort något av de sakerna med mitt men har för stunden laddat ner EPU-6 vilket var det enda program jag kunde hitta som man använde med moderkortet och kört in senaste biosen 1808 och öppnat upp i fronten. Datorn har inte låst sig på hela dagen igår och inte idag heller så hoppas på det bästa

Permalänk
Medlem

jag köpte till ett nytt grafikkort idag, har två GTX 460 som kör i SLI, fungerar prickfritt om jag bara kör på ett utav dom, men när jag använder båda samtidigt tex i spel så låser sig datorn... VAD ÄR LÖSNINGEN?

Permalänk
Hedersmedlem

Starkare nätagg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Starkare nätagg?

nja, jag tror att 750 borde räcka ;P

det fungerar ett tag, men efter en stunds spelande eller videotittande så hänger sig datorn och ljudet hackar. trodde att det hade nått med drivarna för ljudet att göra typ ljud-acceleration (i directx inställningarna)men det verkar det inte heller vara D,: jag är inte direkt proffs på bios men jag märker att proccessorn jobbar väldigt ojämnt också, kan det finnas nån inställning i bios man kan stänga av för att den inte ska gå så ojämnt? (antar att det är för att spara ström om man inte använder krävande program etc,)

jag tror inte längre att det har med drivare till grafikkort eller grafikkort att göra, jag har nyligen updaterat bios också utan lycka, antar att det är nått enkelt som jag missat för att jag vet för lite störigt dock...

Permalänk
Hedersmedlem

Jaha då bög... eh... vad har du för hårdvara

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)